Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rangstrid ungtuppar.  (läst 883 gånger)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Rangstrid ungtuppar.
« skrivet: 24 feb-12 kl 11:28 »
Jaha nu märker jag hur mycket ordning som våran fullt utvuxne sussextupp höll på ungherrarna ( som är födda 2011). Sedan ett par dagar
har "Putte" varit inlåst hos två av sussexhönorna för att det ska bli renrasiga ägg.

Och det har varit rena tuppfäktningsarenan här i trädgården mellan de tre bröderna kochin. Brahmatuppen som är halvåret yngre än dessa
verkar hålla sig utanför.

De tilltygar ju varandra inte allvarligt med de har lyckats att rispa upp varandra en del på kammarna och det är ju som när man skär sig själv i tex ett finger eller på en läpp etc. Det blöder ju som bara tusan även om blodet stoppar relativt snart. På vita tuppar ser det ut som motorsågsmassakern. Den svarte tuppen "Spräckel" verkar vara den som tagit ledningen för han rusar efter de vita så fort han ser dem "sticka upp". "Pippin" och " Spock" går omkring och ser molokna ut, när de inte slåss...

Ja just nu är här som i en saloon i vilda västern en fredagskväll....

Hur länge kan man förvänta sig att det tar innan de har etablerat en ny rangordning. Det är lite jobbigt att hela tiden behöva gå och torka av tuppar med fuktiga handdukar,
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Rangstrid ungtuppar.
« Svar #1 skrivet: 24 feb-12 kl 13:38 »
Tupp fajt här med mellan ung tupparna
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 24 feb-12 kl 14:02 »
Här blev det också stor fajt, jag hade 16st ungtuppar tillsammans med 14st hönor.
Ena dagen gick allting hur bra som helst. Men på bara några dagar blev det nästan slakthus 5 i hönshuset. Eftersom vi inte har möjlighet att dela flocken och ha tupparna försig så fick vi i all hast slakta bort 11st tuppar.
Nu har vi 5st tuppar som går med hönorna och det är hur lungt som helst. Vi skall så småningom reducera tupparna till 3st, men jag vet inte i dagsläget vilka 2 jag skall ta bort. Men det lär nog visa sig med tiden.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 24 feb-12 kl 14:17 »
jag har liknande problem, men mellan en ungtupp o gammeltuppen. Jag var tvungen att ta in ungtuppen eftersom han var förkyld och när jag sen släppte ut honom efter en vecka tolererar inte gamlingen honom längre, innan gick det hur bra som helt. Han vågar inte ens vara nere på golvet när Svarte Petter är där, så nu har jag en inne o en ute. HJÄLP!!!
« Senast ändrad: 24 feb-12 kl 14:19 av Västgötamor »
Västgötamor

Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser