Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp sökes anngående min tik  (läst 2712 gånger)

hönsmamma 11

• Södermanland
hjälp sökes anngående min tik
« skrivet: 24 feb-12 kl 19:02 »
hej jag har en fråga angående en stamtavla jag köpte en cocker tik iköpeavtalet så skrev vi när vi träffades att jag skulle få stamtavlan på henne när jag har betalat hela summan . har gjort de och ej fått någon stamtavla , har sms henne 3 gr att jag vill ha den. hon skrev för 2 veckor sedan att hon skulle skicka den så fort som möjligt när hon kom hem sa hon. idag skrev jag o frågade om hon bytt nr efter som jag ej har fått någe svar dedan dess. hur ska jag ställa mig. har kvitton på allt . (:)

anders50

• Gäst
SV: hjälp sökes anngående min tik
« Svar #1 skrivet: 24 feb-12 kl 19:11 »
Det är väl bara att hoppas att du får den, än så länge. Kolla med KK så att det verkligen finns stamtavla.

Jag har dock aldrig köpt någon hund utan att ha fått stamtavlan i näven vid betalningen. Tycker det är oseriöst att inte ha alla papper klara leveransdagen.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 24 feb-12 kl 20:20 »
enl skk (om jag inte är ute och cyklar) ska valpköparen få stamtavlan när valpen hämtas. annat ska man ju inte heller gå med på. antingen är din hund helt enkelt inte renrasig (vilket verkar vara det mest logiska för annars finns det ingen anledning att "hålla inne" en stamtavla) eller så är det en oseriös uppfödare. vet du kennelnamnet på uppfödaren kan du ju göra en anmälan till skk. vet du inte kennelnamnet kan du göra en anmälan för bedrägeri hos polisen, vilket dock kanske inte leder nånstans ändå. vad betalade du för valpen (för det är väl en valp och ingen vuxen hund du köpt?)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #3 skrivet: 24 feb-12 kl 20:46 »
Man kan hålla inne stamtavlan tills slutbetalningen, men har man skrivit ett riktigt köpeavtal så skall ju allt stå där.
Så jag hoppas att id märkningsnr, namn på mamma och pappa står, och jag har då för mig att man kan sälja valp med stamtavla fast man inte har kennel, eller är det nya regler ?
Annars får du ta kontakt med SKK jurist så dom får hjälpa dig.
Vad skrev ni i köpeavtalet , om stamtavlan ?
Lycka till.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 feb-12 kl 11:39 »
Har alltid slutbetalat vid hämtningen av valpen och då fått stamtavla och alla papper. Utan stamtavla -  ingen slutbetalning och ingen avhämtning av valpen. Eftersom du har kvitto bör det inte vara svårt att reda upp det här. I annat fall så vänd dig till SKK. Hoppas det reder upp sig.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 feb-12 kl 11:45 »
Det finns förmodligen ingen stamtavla..

irma56

• Småland
« Svar #6 skrivet: 27 feb-12 kl 17:47 »
Läs av registeringsnumret på hunden - i örat eller chip - gå in på SKK under SÖK HUND. Finns det stamtavla hittar du alla uppgifter där. Stämmer det inte vad uppfödaren sagt så gäller väl konsumentköplagen tror jag. Sen finns ju möjligheten att säljaren har en alldeles egen hemmaskriven stamtavla och det är ju faktiskt en stamtavla det med - tyvärr. Så frågan är nog - är hunden registrerad i SKK och har "riktig" stamtavla? Om inte är den att betrakta som en blandrashund enligt min åsikt - finns inga officiella register som visar stam mm.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 28 feb-12 kl 21:36 »
Hej idag fick jag ett sms svar att hon ska skicka stamtavlan hon har glömt  ???Efter 4 sms från mig sista igår att om hon inte skickar så kontaktar jag sv kennel klubben om råd skrev jag. Hoppas att hon håller de som utlovats

irma56

• Småland
« Svar #8 skrivet: 28 feb-12 kl 21:40 »
Då håller vi tummarna för att du får helt OK papper.

Dela detta:

* Inloggade just nu

205 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser