Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vår hund blev påkörd  (läst 11065 gånger)

svali

• Övriga världen
Vår hund blev påkörd
« skrivet: 25 feb-12 kl 00:54 »
Idag blev en av våra hunda påkörd. Hon kom under bakdäcket med sin vänstra bakdel. Tror det tagit vid höften, hon markerar tydligt att det gör ont där. Kan en hund som brutit något i benet bli bra igen? Vi ska till vet. i morgon bitti. De tyckte inte det var akut eftersom hon äter o dricker, dock ej stå eller sitta.
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

irma56

• Småland
SV: Vår hund blev påkörd
« Svar #1 skrivet: 25 feb-12 kl 08:30 »
Vilken otur. Det finns nog hundratals olika scenario att gissa på angående vad som är skadat och hur allvarlig skadan är men det är ingen idé, det blir ju bara gissningar utan grund. Det enda är nog en röntgenundersökning hos veterinären.
Vi håller tummarna för att det går bra
Lycka till

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2 skrivet: 25 feb-12 kl 08:34 »
Om du inte behöver åka in akut så tror jag att hon i alla fall har en chans.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 feb-12 kl 08:36 »
Håller tummarna och hoppas på det bästa!

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 feb-12 kl 08:43 »
Värme, ompyssling, vatten så hon når och tummhållning.
Håller mina tummar här.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #5 skrivet: 25 feb-12 kl 09:40 »
Eh...en överkörd hund som inte kan stå eller sitta... Jag hade sett det som MYCKET AKUT!  :o

Hade kastat mig in i bilen till veterinären (oavsett tidpunkt och avstånd till veterinär) för att hunden åtminstone skulle kunna få smärtstillande och en kontroll av eventuella inre blödningar, frakturer m.m.

En del hundar kan ha väldigt ont men ändå bete sig ganska normalt. Min hund gick t.ex. med fullt utvecklad livmodersinflammation (=måste ha gjort ont som bara den!) men hon åt och drack som vanligt och busade glatt runt och sprang omkring och hoppade över saker som om hon vore helt frisk. Hade vi inte sett de konstiga flytningarna så hade hon säkerligen betett sig som vanligt fram tills den dagen hon hade dött av sjukdomen.

Men förhoppningsvis gjorde veterinären en vettig bedömning via telefon så jag hoppas att det går bra med din hund!

Förresten, vad jag har hört så kan man laga brutna hundben, men det kan nog kosta en del och krävas mycket rehabilitering.

Abruzzo

« Svar #6 skrivet: 25 feb-12 kl 11:58 »
 Du är ju helt vrickad! Din hund är påkörd och kan inte vare sig stå eller sitta och du tänker vänta med veterinär tills i morgon!! Det du håller på med är djurplågeri! Troligen har hunden brutit något, i värsta fall höftbenet och du har ett ansvar som hundägare, ÅK TILL VETERINÄR NU!!

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #7 skrivet: 25 feb-12 kl 12:04 »
sluta med påhoppen, ts har skrivit att dom har varit i kontakt med veterinär och blivit rek att vänta. vet har mer kunskap än dom flesta i forumet. en hund som är öm eller har ont kan vilja ligga för att inte belasta där den har ont, och det behöver inte betyda att något är brytet eller något annat alvarligt.

jag hoppas att besöket idag går bra ts och röntgen inte visar något alvarligt, håller tummanra för er hund.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Abruzzo

« Svar #8 skrivet: 25 feb-12 kl 12:10 »
 Då tycker jag det är en jäkligt nonchalant veterinär som gör en sådan bedömning om att bara hunden äter eller dricker så kan det vänta med veterinärbesök, hundar kan vara ordentligt skadade och ändå både äta och dricka, de är otroligt duktiga på att dölja hur ont de egentligen har. Där får man faktiskt ha lite sunt förnuft själv och kontakta en annan veterinär eller helst åka in akut.  Jag hoppas verkligen att det går bra med vovven!

Abruzzo

« Svar #9 skrivet: 25 feb-12 kl 12:13 »
 Ser nu att TS bor på Island, där gör de kanske helt andra bedömningar om vad som är akut eller inte. Här hade de nog uppmanat ägaren att komma in om du påtalar att hunden är påkörd och inte kan stå eller gå! Vad de gör för bedömningar på Island har jag ingen aning om!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 25 feb-12 kl 12:15 »
Jag hoppas på en lycklig utgång för vovven. Visst kan hundar med frakturer bli bra. Jag har själv haft en. Inte påkörd men likväl med brutet ben. Jag har också många hundar som kommer till mitt hundtrim som har haft olika frakturer som har läkt alldeles utmärkt. Vissa opererade andra endast gipsade eller med stödbandage.

Du är ju helt vrickad! Din hund är påkörd och kan inte vare sig stå eller sitta och du tänker vänta med veterinär tills i morgon!! Det du håller på med är djurplågeri! Troligen har hunden brutit något, i värsta fall höftbenet och du har ett ansvar som hundägare, ÅK TILL VETERINÄR NU!!
Nu är det ju så att alla inte bor så lyxigt att dom kan ta sin hund till en veterinär som har öppet vid alla tider på dygnet, inte ens alla boende i Sverige har det så lyxigt. TS bor ju dessutom inte ens i Sverige och det är faktiskt inte alla länder där man ens kan få tag i en veterinär över huvud taget! Nu har TS konsulterat veterinär och veterinären har bett dem komma till dem idag på morgonen. Förmodligen pga att dom n inte kunde göra något mitt i natten i vilket fall som helst. Jag tycker faktiskt att ditt påhopp på TS som är orolig för sin hund är oförskämd. Du borde be TS om ursäkt!

Hoppas nu att Vovve kryar på sig  :D Benbrott har faktiskt en rätt god prognos  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #11 skrivet: 25 feb-12 kl 13:11 »

Nu är det ju så att alla inte bor så lyxigt att dom kan ta sin hund till en veterinär som har öppet vid alla tider på dygnet, inte ens alla boende i Sverige har det så lyxigt. TS bor ju dessutom inte ens i Sverige och det är faktiskt inte alla länder där man ens kan få tag i en veterinär över huvud taget! Nu har TS konsulterat veterinär och veterinären har bett dem komma till dem idag på morgonen. Förmodligen pga att dom n inte kunde göra något mitt i natten i vilket fall som helst. Jag tycker faktiskt att ditt påhopp på TS som är orolig för sin hund är oförskämd. Du borde be TS om ursäkt!

Hoppas nu att Vovve kryar på sig  :D Benbrott har faktiskt en rätt god prognos  ;D

Håller med.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 25 feb-12 kl 13:21 »
Det kommer nog alldeles säkert bli bra med hunden,vila och att ta det lungt brukar va bästa medecinen.
Man kan inte göra mer än rådfråga och lita på sig själv.
Väldigt väldigt onödigt med påhopp på nån som är orolig för sitt djur.
Någonstans så inbillade jag mej att alla här på alternativ ändå vill stödja varandra osv.
Så barn.. va nu snälla med varandra.
*skickar även en försiktig puss till voffen och en massa önskningar om snabb rehabilitering*
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 25 feb-12 kl 15:21 »
Även om hunden brutit något så brukar det ordna sig. Av egen erfarenhet har jag sett att det gärna bildas en stor svullnad runt en skada och denna svullnad hjälper till att stabilisera så att läkningen kan komma igång. Bra att hon håller sig stilla, ge henne gärna Bamyl eller annan Acetylsalicylsyra eller Tradolan (eller vad det heter hos er) mot smärtan. Lycka till!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 25 feb-12 kl 15:41 »
Om det är själva bakbenet som kommit i kläm borde det inte vara lika illa som om buken fått trycket.  Du skriver "vänster bakdel".  För mig är "bakdelen" hela den bakre halvan av djuret!

Men blödningar kan göra väldigt ont ändå.  Lite vänlig behandling är aldrig fel!

Hur mycket "fördomar" ska vi ha om isländska veterinärer?  Är de kända för att engagera sig för ett enskilt djur, eller ser de som sin huvuduppgift att spara pengar åt ägaren?  Jag menar, vi är alla olika, men även "stämningen" är olika i olika trakter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tinna.m

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 25 feb-12 kl 17:11 »
Om det är själva bakbenet som kommit i kläm borde det inte vara lika illa som om buken fått trycket.  Du skriver "vänster bakdel".  För mig är "bakdelen" hela den bakre halvan av djuret!

Men blödningar kan göra väldigt ont ändå.  Lite vänlig behandling är aldrig fel!

Hur mycket "fördomar" ska vi ha om isländska veterinärer?  Är de kända för att engagera sig för ett enskilt djur, eller ser de som sin huvuduppgift att spara pengar åt ägaren?  Jag menar, vi är alla olika, men även "stämningen" är olika i olika trakter.
Har sett en islänsk vet och två islänska läkare. De hade var för sig kunnat få liv i en rostbiff! Kunniga med skickliga händer.
Blir nog så bra det bara kan!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

svali

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 26 feb-12 kl 00:13 »
Nu har vi fått hem vår Perla (Pärla). Vetrinären tog ett tio tal bilder på henne och hittade inget som var brutet och inga blödningar på nån organ. Hon är alltså regjält mörbultad. Väldigt svullen så man hade befarat att det skulle vara värre. Men vi ser att hon blivit bättre under denna dagen. Kan sitta nu och försöker ställa sig upp.
Vi skulle räkna med att det tar en månad innan hon kan gå som vanligt.
Vi som bor på isländska landsbyggden har ingen jour vetrinär, vi åkte 10mil (enkel resa) med henne idag. Och då hade vi tur som fick komma på en lördag, det finns inga garantier att de ta emot då.
Fick värktabletter (Canidryl) för att ge de närmsta dagarna.
Barnen är naturligtvis överlyckliga, det var alltså deras skolbuss som körde på henne.
Han körde kanske i 20-30km/h upp på gårdsplanen.
Hon hade tur i oturen
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 26 feb-12 kl 00:18 »
Det var skönt att höra att det gick bra :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Micki o Molly

• -
« Svar #18 skrivet: 26 feb-12 kl 00:31 »
Visst kan en hund med brutet ben bli bra :D  Våran hund har gått gipsad 3 månader efter att ha blivit påkörd. Nu är han piggelin igen, han va lite nere ett tag, men tycker livet är toppen igen,och tränar vidare.
Allt har ett pris, men man får lita på att djurdoktorn fattar rätt beslut.

Det finns dyra aktiveringsbrickor att köpa, som är kul att pyssla med.
Att hålla gipset torrt är ett trix,,kondomer,,big and wide" har våran på 45 kg haft,, o:) Men en avskuren petflaska med ett halkskydd har funkat bäst.

åååhh nu ser jag att det har gått bra :D Då slipper du stå på bybutiken i morrn å fråga efter dom största kådisarna  ;D

pussa jycken :-*
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

irma56

• Småland
« Svar #19 skrivet: 26 feb-12 kl 08:38 »
Skönt att det ordnade sig.  Är det en hund som du har i arbetet med fåren? Det låter så härligt med det stora antal får du har, måste vara himmelriket för en vallhund :) Jag kanske skall skicka över en av mina Border Collie på vikariat hos er nu när en är sjukskriven.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

44 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser