Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vår hund blev påkörd  (läst 11047 gånger)

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Vår hund blev påkörd
« Svar #20 skrivet: 26 feb-12 kl 09:22 »
Va härligt!
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

svali

• Övriga världen
« Svar #21 skrivet: 26 feb-12 kl 20:46 »

Skönt att det ordnade sig.  Är det en hund som du har i arbetet med fåren? Det låter så härligt med det stora antal får du har, måste vara himmelriket för en vallhund Jag kanske skall skicka över en av mina Border Collie på vikariat hos er nu när en är sjukskriven. 

Detta är en valp, född sept 2011. Hon är tänk att ta över som vallhund efter vår gamla tik som blivit pensionerad nu (10år).

Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

tinna.m

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 26 feb-12 kl 21:01 »
Gott att det gick bra!  :)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 26 feb-12 kl 21:05 »
Även om hunden brutit något så brukar det ordna sig. Av egen erfarenhet har jag sett att det gärna bildas en stor svullnad runt en skada och denna svullnad hjälper till att stabilisera så att läkningen kan komma igång. Bra att hon håller sig stilla, ge henne gärna Bamyl eller annan Acetylsalicylsyra eller Tradolan (eller vad det heter hos er) mot smärtan. Lycka till!!

Å hur lyckat är det därdå? Acetylsalicylsyra är för männschor..........liksom t. ex. choklad och lök. :P Det är inte bara att peta i en hund allt som vi männschor stoppar i oss, en del är rena giftet för en hund.

Hundar ska ha Rimadyl eller liknande (om de ska leva vidare). Receptbelagt men ibland kan man spara några. Bara att ta till i avvaktan på veterinärbesök och riktig undersökning, för Bövfelen inte i stället för!.
« Senast ändrad: 26 feb-12 kl 21:07 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Byracka

• -
« Svar #24 skrivet: 26 feb-12 kl 22:12 »
Å hur lyckat är det därdå? Acetylsalicylsyra är för männschor..........liksom t. ex. choklad och lök. :P Det är inte bara att peta i en hund allt som vi männschor stoppar i oss, en del är rena giftet för en hund.

Hundar ska ha Rimadyl eller liknande (om de ska leva vidare). Receptbelagt men ibland kan man spara några. Bara att ta till i avvaktan på veterinärbesök och riktig undersökning, för Bövfelen inte i stället för!.

Det är faktist ganska lyckat, ASA är ett etablerat smärtstillande för hundar som kostar en tiondel av vad Rimadyl gör.

Du kanske tänkte på paracetamol ?
Det skall man inte ge till hundar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 27 feb-12 kl 21:22 »
Det är faktist ganska lyckat, ASA är ett etablerat smärtstillande för hundar som kostar en tiondel av vad Rimadyl gör.

Du kanske tänkte på paracetamol ?
Det skall man inte ge till hundar.

Ja, det SKULLE ju kunna va så förståss  ::) *nu blev det rörigt*
Fast jag vet inget som jag svarar på lika snabbt och bra på som våra hundar svarat på Rimadyl. Kanske man skulle rimadyla lite själv ibland?  8)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

anette i bugared

• -
« Svar #26 skrivet: 28 feb-12 kl 14:15 »

Bamyl och liknande receptfria preparat rekommenderas av veterinärer så du kan vara lugn med att jag vet vad jag talar om liksom Tradolan som är ett preparat som ofta skrivs ur till bl.a. hundar efter tex en operation men som ibland ingår i vårt "mänskliga" medicinskåp och därmed är lättillgängligt som djurmedicin, kan vara bra veta att dessa bägge med fördel kan användas till våra fyrfota vänner, man får bara tänka på att dosera efter ungefärlig vikt. Allt enligt "min" veterinär, världens bästa veterinär :-*
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Andromedae

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 29 feb-12 kl 20:33 »
TS
Jag är nyfiken på vart du åkte med vovven. PMa gärna om du inte vill skriva ut det här.
Har en bekant på island vars hund blev påkörd när vi var där. Veterinären på landsbygden just där var usel, rent ut sagt. Dock var de gudomliga på Gardabaers djursjukhus i Reykjavík - skickliga, otroligt kunniga och suveränt bemötande (även om det för oss slutade med att hunden fick somna in).

svali

• Övriga världen
« Svar #28 skrivet: 01 mar-12 kl 00:08 »
Vi åkte till Stefan Friðriksson. Han har sin mottagning på föräldrargården i Skagfirði (ett område, landskap på svenska kanske) Han är extremt noggran och duktig vetrinär. Den första vi ringde som bor närmare oss gav oss per telefon diagnosen att hon antagligen var förlamad. Glad att vi inte nöjde oss med det svaret.. Många här avlivar sina djur själva, om en vet säger något per telefon kan man göra misstag...
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser