Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten gårdsförsäljning  (läst 5206 gånger)

Australorp_87

• Öland
Liten gårdsförsäljning
« skrivet: 27 feb-12 kl 11:46 »
Hej jag har ett par frågor som jag har försökt ta reda på.

Jag och min sambo bor ute i den härliga Ölandslandsbygden på norra öland och har under två år odlat lite gurka, dill, potatis, sallad osv för eget bruk. Det har alltid blivit över oavsett hur lite eller mycket frön vi satt. Så jag har fått ge bort mängder samt kastat i onödan känns det som.

Och jag har alltid funderat på om man får sälja grönsaker privat. Jag har läst flera trådar ang detta men blir inte klok på vissa saker. Så jag behöver svar på dessa frågor.

Är det lagligt att jag som privatperson kan sätta upp en liten egen målad skylt där det står tex. dill 10:-knippen, sen en pil mot våran lilla gata? (Har ett ensamt hus på en enoooorm tomt som har en egen liten gata ner.) 

Vi har även höns har och tänkt sälja lite ägg lokalt för förbipasserande samt grannar.

Men för mig kommer detta enbart vara en hobby, men vart går gränsen? Måste jag registrera F-skatt osv?
Jag förstår detta med att jag måste skriva kvitto, spara anteckningar osv för jag hade ett litet djurhem förut där jag tog hand om utsatta djur och förmedlade dessa vidare osv. Där jag hela tiden gick back eftersom pengarna jag sålde djuren vidare för gick till djurens mat och veterinärvård.

Men detta är en helt annan grej. Så vad krävs utav mig som privatperson? Måste jag registrera någon form utav f-skatt eller måste jag räkna moms, får jag tvätta eller inte tvätta grönsakerna eller skall detta överlåtas till den som köper grönsaken?

Är det inte någon som har lite samma tänk eller själv håller på med detta?

Min vision är att tids nog öppna eget, så jag vill se hur det blir med en sådan här liiiten grej först.

Tack på förhand och hoppas ni förstår vad jag skrivit, har lätt för mig att förvirra folk med mina meningar ibland :)

Existens?

• Gäst
SV: Liten gårdsförsäljning
« Svar #1 skrivet: 27 feb-12 kl 11:56 »
Grundregeln är att du får sälja obehandlade, dvs otvättade grejer, utan några speciella tillstånd. Gäller både grönsaker och ägg.
Du kan köra det som hobby och behöver ingen F-skatt. Upp till att du säljer för 30 000 behöver du heller inte tänka på momsen.
Om det inte går ihop så det blir vinsten så behöver du inte deklarera det alls, men om det går med vinst ska du deklarera och skatta för vinsten.
Du ska föra anteckningar över inkomster och utgifter, så du kan visa om det går med vinst eller förlust om nån frågar.

Du ska också hålla isär olika hobbies, du får inte kvitta förlust i en hobby mot vinst i en annan. Däremot får du spara förluster och kvitta mot framtida inkomster från samma hobby.

Australorp_87

• Öland
« Svar #2 skrivet: 27 feb-12 kl 12:59 »
Tack så jättemycket för ditt svar, det hjälpte en hel del :D

Deklarationen är ju lite separat så den får jag ta och handskas med då det är dax för den helt enkelt.

Jag ska få barn i Juli nämligen och har tagit ledigt från jobbet hela juni så jag måste ha nått att göra kände jag ;)

Bo

« Svar #3 skrivet: 29 feb-12 kl 07:08 »
Principen som gäller, är att även det du använder själv av dina produkter skall räknas som beskattningsbar inkomst.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 29 feb-12 kl 07:12 »
Tack så jättemycket för ditt svar, det hjälpte en hel del :D

Deklarationen är ju lite separat så den får jag ta och handskas med då det är dax för den helt enkelt.

Jag ska få barn i Juli nämligen och har tagit ledigt från jobbet hela juni så jag måste ha nått att göra kände jag ;)

Du kommer ha något att göra, barn tar tid.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 29 feb-12 kl 07:27 »
Principen som gäller, är att även det du använder själv av dina produkter skall räknas som beskattningsbar inkomst.
Que? Om man har gård/företag, ja, inte om man har en hobbyverksamhet.

Skulle alla alternativare, som odlar lite själv, och ev slaktar några överskottstuppar, äter lite ägg, men inte säljer något alls, skatta för det som de äter? Och hur skulle värdet i så fall beräknas? Kostnaden för motsvarande produkt i handeln, den faktiska kostnaden för produkten, oräknat arbete, eller ska man räkna in arbetet, och i så fall till vilket värde?

Det besvärliga är, som jag förstått det, försöker läsa på inför framtiden, då jag på gott och ont kommer att ha ett jordbruksföretag. Då kan helt plötsligt inte mina småskaliga hobbyverksamheter, som kan anses ligga i jordbrukssektorn, t ex odling, biodling, ägg osv räknas som hobby, och då ska man formellt sett skatta för värdet av det man plockar ut ur företaget. Det får man ju försöka göra, på något rimligt sätt, det är knappast något problem, utom bokföringstekniskt, i början, eftersom det troligen kommer att gå back med flera 10 000-lappar varje år i början, p g a stora upprustningsbehov och andra investeringskostnader. Men jag kan ärligt säga att jag inte tänker ta upp varken kostnader eller egna uttag av mitt trädgårdsland, åtminstone inte så länge jag inte säljer något som helst från den verksamheten. Sen må det vara rätt eller fel, det är helt orimligt att lägga tid på att bokföra sådant.

Som jag förstår det har inte trådstartaren jordbruksfastighet eller företag för tillfället, åtminstone står det inget om det i texten.

Du kommer ha något att göra, barn tar tid.
Nu pratade trådstartaren om att vara ledig en månad INNAN barnet föddes, så då kommer det förhoppningsvis att finnas tid, om än kanske inte ork eller fysisk förmåga, det beror ju på graviditeten. Problemet kommer ju när barnet är fött, och vattning, skörd och försäljning ska hinnas med, samtidigt som man har liten bebis med ev kolik, magproblem, sömnproblem osv. Mesta jobbet med den verksamhet som ts beskriver lär ju komma under juli-september. Plus såklart på våren, om inte odlingsytorna redan är förberedda. Men nu på våren lär förhoppningsvis inte graviditeten innebära något problem, utan då är det snarast tiden som kan vara svårt, att kombinera lönearbete med odlingen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 feb-12 kl 08:06 »
Och hur skulle värdet i så fall beräknas? Kostnaden för motsvarande produkt i handeln, den faktiska kostnaden för produkten, oräknat arbete, eller ska man räkna in arbetet, och i så fall till vilket värde?

Marknadsvärdet, dvs det pris som skulle gällt om varan sålts till någon annan.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 29 feb-12 kl 08:10 »
Marknadsvärdet, dvs det pris som skulle gällt om varan sålts till någon annan.
Visst, men marknadsvärdet kan ju också variera väldigt. Det beror på hur bra säljare man är, vilken kundgrupp man har osv.

I vilket fall borde man kunna räkna marknadsvärdet till 0 kr om man tar de grönsaker som är lite vissna i kanten och annars skulle slängas?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 feb-12 kl 08:21 »
Tar du undan det som är lite kantstött till dig själv så kan du ju hävda att marknadsvärdet är 0.

Och som sagt, är det en hobby så finns inga egna uttag, utan det kommer bara in i bilden om man driver en näringsversamhet och plockar ut grejer för eget bruk. Man säljer grejer till sig själv istället för nån annan helt enkelt.

Och man kan ju ha hobby vid sidan av en näringsverksamhet också, men det blir ju en svår gränsdragning om man odlar samma sak och säljer, som man har som hobby.
Dock kan det ju knappast finnas nåt som hindrar en stor odlare från att ha ett trädgårdsland där han odlar till sig själv.. varför han nu skulle göra det... :)

Men jag skulle tro att de flesta 'egna uttag' finns i verksamheter som använder Lrf-konsult som bokföringsbyrå..dom har ju fullkomligt dille på att räkna potatissäckar.

Australorp_87

• Öland
« Svar #9 skrivet: 01 mar-12 kl 11:05 »
Min sambo älskar detta med odling och han är det full fart på så han plöjer och grejar så vi brukar ha grönsaker ibland vid midsommar, sedan har vi fått gurkor senare runt augusti eftersom det tar längre tid, sist skördade vi 200 gurkor och det var 10 plantor! Sallad, dill oregano samt rödbetor skördade vi tills august också. Helt otroligt, men så var det. Hela Norra öland fick gratis gurkor/rödbetor och på jobbet delades det också ut massa gratis...

Vårt hus samt tomt är ifrån en avstyckad gård. Därav har vi stor tomt, med egen infart eftersom huset byggdes 1975 på en åker utav de förra ägarna. Vårt hus är inte klassat som en jordbruksfastighet. Min sambo har dock eget företag men det handlar om entreprenad att han är maskinförare för grävmaskiner samt traktorer åt bönderna i trakten samtidigt är han anställd hos en firma som grävmaskinist. Detta påverkar ju inte vår odling så att säga. Tiden finns. Det jag undrade var enbart om jag som privatperson har rätt att sälja mina grödor utan att behöva skaffa f-skatt osv. Samt vad som gällde så man inte åker på saftiga böter osv.

Bo

« Svar #10 skrivet: 02 mar-12 kl 06:37 »
Alla som gör något produktivt, menas vara skyldiga att betala en andel av produktionsvärdet i skatt. - Det är den princip som gäller och att självhushållningen hittills sluppit undan beskattning, beror på ett förbiseende.

Man kan tycka att man tvärtom borde straffa overksamhet och det kommer kanske.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 02 mar-12 kl 06:48 »
Alla som gör något produktivt, menas vara skyldiga att betala en andel av produktionsvärdet i skatt. - Det är den princip som gäller och att självhushållningen hittills sluppit undan beskattning, beror på ett förbiseende.

Menar du att man skulle beskattas för eget uttag då? Skulle det gälla om jag målar om fasaden, tapetserar eller sätter upp lister också, det finns det ju yrkesgrupper som gör? Och om jag lagar min egen mat, istället för att gå på restaurang, då borde jag skatta?

Självhushållning, om den innebär vinst i pengar, liksom småskalig gårdsförsäljning, räknas vad jag kan förstå som hobby. Hobby beskattas numera från första överskottskronan. Så man betalar skatt på vinsten, däremot krävs inte företagsregistrering, momsredovisning osv om det är under en viss nivå. Man slipper alltså en massa byråkratiska svårigheter om man håller sig på hobbynivå. Och det tycker jag är bra, då vågar fler testa olika verksamheter som kanske inte skulle bära sig om man var tvungen att ta alla kostnader som det innebär att starta företag. Och går det riktigt bra, så går det ju att starta ett företag senare.

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 mar-12 kl 08:36 »

Kan du belägga med nån slags fakta att den som odlar grönsaker till sig själv i sitt eget ägandes grönsaksland, skulle betala skatt på det den själv äter upp?
Hur skulle kontrollapparaten för detta se ut menar du?

Bo

« Svar #13 skrivet: 02 mar-12 kl 18:59 »
Logiken i den ordning som råder: Skatt efter bärkraft.

Om av två personer med samma kapacitet den ene är löntagare och den andre är självhushållare, bör alltså båda betala samma belopp i skatt.

"Bör" alltså enligt skattesystemets logik. Ännu har man inte hittar formen för principens praktiska tillämpning beträffande självhushållningen men det kommer säkert.
« Senast ändrad: 02 mar-12 kl 19:06 av Bo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser