"Jag tycker inte att det är rätt att tränga ut eller utplåna arter eller raser helt enkelt....." Citat från mig själv...
Vad är det med detta som du inte kan läsa eller förstå Klarre och hur i hela världen kan du få det till att jag kritiserar dem som arbetat med helt vanligt avelsarbete ?? Finns det inte minsta lilla vilja att se skillnad på sånt som innebär reversibla förändringar (ställa ut några högproducerande kossor på ett bete tex) och sånt som är irreversibelt (som att införa en massa icke inhemska varelser som spär ut, tränger undan och utrotar de inhemska). Det jag menar är, för tydlighetens skull, att de där kossorna kan man slå ihjäl och käka upp (vilka de naturliga kossorna var vet jag inte men har du såna så gärna för mig) och efter det är inte mycket förändrat när den brutna marken väl fått växa igen. En ras eller art som blivit utrotad eller utspädd till oigenkännlighet (i detta fallet tänker jag på de Nordiska bina, som jag hoppas finns kvar) låter sig inte återinföras hur enkelt som helst (alls).....
Gideon, jag har inte med ett andetag sagt något i stil med att all avel är fel. Du menade kanske Klarre ?
Det enda jag gjort är att vädra lite av en principsak (att inte utplåna raser och arter hur som helst) och jag är ju själv innehavare av Italienskor och därigenom delaktig i det fall (tyvärr finns det alldeles för många) som var lämpligt att nämna just på ett biodlingsforum. På sikt, och med godkännande av biodlare i närtrakten, avser jag att byta ut mina snälla, produktiva Italienskor mot Nordiskor.