Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timmer förstört av möss, vad gör jag?  (läst 4824 gånger)

Loki

• Dalarna
Timmer förstört av möss, vad gör jag?
« skrivet: 28 feb-12 kl 07:34 »
Hallå där!

Jag håller ju på att ta bort gammal tretex från väggarna på mitt gamla timmerhus. Och igår stötte jag på ett problem; mössen har haft ett stort bo mellan stockarna bakom en garderob (se foto). Delar av stockarna är ruttna och det är stora mörka fläckar efter muspiss, etc. De har även gnagt ut ett ca 5 cm högt "rum" mellan två stockar.

Skadan är kanske ca 30-40 cm bred och har infekterat kanske 3-4 stockar i ett hörn. Jag är inte 100% nu men jag tror att den mesta rötan är ytlig.

* Är det någon som kan tipsa mig hur jag skall gå till väga här?
* Disinfektera? Biocider?

En snickare sa till mig att man aldrig byter ut timmer i väcggar, utan istället låter rötan torka upp så den stannar av och sen låter det vara.

Alla inlägg uppskattas!

Närbild på boet:
http://imageshack.us/photo/my-images/207/ruttet.jpg/

Rumsbild:
http://imageshack.us/photo/my-images/31/ruttet2.jpg/

kurt

SV: Timmer förstört av möss, vad gör jag?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-12 kl 12:03 »
Du måste först se hur djupt det går, är det "bara" fuktighet från mössen så lär det knappast vara något större problem och det lär knappast gå speciellt djupt.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 feb-12 kl 17:33 »
Konstig snickare, det är klart man byter/reparerar timmer vid behov, men det kräver sin timmerman, speciellt vid en knut.
Dessutom är det viktigt att kontrollera hållfastheten där. Ska timret nu vara synligt så är det ju också en utséendefråga också hur det repareras.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 28 feb-12 kl 17:41 »
Håller med Kurt att det är viktigt att du är säker på att det "bara" är mössen som skadat timmret så det inte fukten kommer ovanifrån/utifrån.

Skadat timmer kan (ska) man absolut byta ut vid behov.

Loki

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 28 feb-12 kl 18:08 »
Tack för era svar.

Jag är säker på att det inte kommer fukt uppifrån, då det är tort och fint på vinden ovanför. Inga vattenledningar eller dylikt heller.
Rötan är ju väldigt lokal just i det hörnet. Det är inte så stort att något kommer kollapsa pga. det.

Vet ni om jag behöver "disinfektera" timret runt musboet?

Rav3n

• Småland
« Svar #5 skrivet: 29 feb-12 kl 14:31 »
Du bör byta ut virket då du har en bärande balk som sträcker sig över dörren. Och sedan slipper du ev dofter som kan bli när värmen kommer.
Kan man inte göra det själv......då behöver man det inte

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 02 mar-12 kl 02:27 »
Klart man byter ut timmer nar det ar for daligt eller riskerar att dra med sig hela huset i ett ras. Av dina bilder tycker jag inte att det ut att vara risk for ett akut ras, sa fragan ar om det anda inte racker med att torka ut, packa igen med lera och slappna av? Har det skett nagon sattning eller forandring i timmret over och under skadorna? Tror du att du kan staga upp istallet for att byta ut hela stockar? Aven om du tankt ha timmret synligt sa kommer det inte att se sarskilt bra ut med nytt timmer blandat med det gamla.

Ar skadorna gamla och du inte skall bygga pa ett par vaning pa huset ar det nog ingen fara att lata det vara.  :)

Men som sagt, det ar nagot du far klura pa sjalv (eller med hjalp av kunnigt folk pa plats).

jörmundur

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 04 mar-12 kl 08:04 »
jag tror inte det där är någon fara, provhugg med en kniv så ser du hur djupt rötan går. når det djupare än hälften måste det nog bytas.
hade det varit dåligt hade du nog märkt av det innan du började riva.
Den där snickaren har delvis rätt, rötan stannar det är sant men väggen blir ju inte frisk för det. hur ser knuten ut på utsidan?

tvätta av med såpa eller nått liknande, e v lukt försvinner med åren:)

(J
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 05 mar-12 kl 08:40 »
Nej, det där måste vara något värre än några små möss! Ta reda på var fukten kommer ifrån, det där fuktangreppet kan inte vara muspiss.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 05 mar-12 kl 16:54 »
Jag tror att jag skulle reparera timret...... men det ser inte så farligt ut.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

shelale

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 mar-12 kl 17:07 »
Tvätta med "piss off" eller "urine off". väldigt bra och finns i djuraffärer.

Loki

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 09 mar-12 kl 07:14 »
Tack grabbar för svaren, mycket uppskattat!

Jag har inte sett att timret har satt sig eller rört på sig, och rötan verkar inte gå djupt. Utsidan av huset har träpanel.
Jag tänkte spraya klorin blandat 50/50 med vatten för att döda ev. otäck lukt. Men hittills har jag inte känt någon odör från det stället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser