Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Opererad höna  (läst 5183 gånger)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
Opererad höna
« skrivet: 28 feb-12 kl 15:54 »
När min höna som kallas Fasán tidig förmiddag en fredag var helt blodig på huvud 0ch hals förväntade jag mig att det skulle vara ett litet sår på kammen lätt fixat med tvätt och torka med hårfön. Det blev lite mer komplicerat än så. Ja såret var inga problem MEN...
Jag lyfter upp henne och känner att krävan är stenhård och stor.Fel tid på dygnet för stor kräva .
Efter att tvättat av allt blod och torkat den blöta hönan kände jag igenom krävan som var nästan lika stor som en tennisboll

Hönan är i god kondition och inte rinner det vare sig från näsa eller mun. Då är naturligtvis min tanke en tymör. Men sitter inte sådana fast någonstans,, eller gör dom inte?
Man måste ju göra något om det nu är stopp i krävan. Hällde i henne lite matolja och masserade.
 Jag kunde forma den här "saken" till att bli avlång eller rund men inte lösa upp eller dela på den.
Intressant var också att det inte var helt stopp i krävan för på kvällen kände jag frön runt "saken" och på morgonen fanns inga frön kvar.
När jag masserat och släppt ner henne igen krängde hon med hela kroppen som om hon ville hjälpa till att få ner den i magen. Samma sak hela helgen olivolja/parafin och massage. Hon åt om än lite och även sandbada men jag kände ju att hon är bra mycket tunnare ,, stod även och krängde med kroppen ofta.

Måndagen ägnades åt att ringa runt till veterinärer/SVA och andra. Fick tag i en klinik på fastlandet som behandlar fåglar och när jag fick svaret -ja- på min fråga - Behandlar ni höns. Var det nära jag tog till lipen gamla människan
Jag berättade vad som var felet med hönan och fick en tid kl 15:00 samma dag. Det är bara det -Jag bor på Gotland.(Nog är jag knäpp alltid men lite realist också ).Veterinärerna var upptagna men hon skulle framföra det jag berättat och återkomma och det gjorde hon på kvällen.

Veterinären tyckte jag skulle använda enbart parafin då oljan genast tas upp av kroppen..Men sa också..
Det är inte ovanligt att dom får Foderstockning. Då måste man öppna och plocka ut det.
Klick, Klick, säger det i mitt huvud..Naturligtvis är det foderstockning. Nu måste jag få en vet. att öppna hönan.

Ringer till mina distriktsveterinärer i Roma och förklarar vad jag tror och vill göra hon svarar efter en stund   -Vi gör ett försök. 

Här är vad som fanns i krävan Och jag kan tala om att det inte luktade gott  :P
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Cokett

• Gotland
    • Gotland
SV: Opererad höna
« Svar #1 skrivet: 28 feb-12 kl 16:00 »
Här Syr veterinären ihop krävan som nästan helt gick att dra ur et lilla hålet i den elastiska ytterhuden

Sedan fick Fasán vakna försiktigt av sig själv. Lite läskigt både för henne och mig då hon inte är helt tam och kan dö av chock

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 feb-12 kl 16:05 »
 :o :D ;D :o :P
Oj oj oj hoppas allt går bra!

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 28 feb-12 kl 16:11 »
Bara ett par timmar senare var Fasán som en ny höna hemma hos Fredrik som visar den fina holken husse har byggt till tvättrummet För jag törs inte släppa in henne iflocken första dagen. Sedan passar det att hon är sällskap till tuppen som är "sjuk"

Så stygnen i det yttre skinnet Det blir jag helt förbluffad av hur ypperligt läkkött. Det är dagen efter och läkt

Torry

« Svar #4 skrivet: 28 feb-12 kl 18:28 »
Fantastiskt! Stor eloge till dig och din veterinär som vågade försöka. Hoppas hon blir fullt återställd igen.
//Torry

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 feb-12 kl 18:36 »
Oj det var en stor tuss gräsliknande saker som kom ut. Hoppas hon fortsätter att friska till sig  :D Gött att få se  :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 feb-12 kl 18:57 »
Vad härligt att höra att allt slutade lyckligt och att hönan mår bra igen!!!

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #7 skrivet: 28 feb-12 kl 20:01 »
Va skönt att hönan mår bättre och va skönt att höra att jag inte är ensam om att låta veterinären operera en dålig höna. Håller tummarna!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 28 feb-12 kl 20:42 »
Jag är nyfiken på fortsättningen.  Krävan lär ju vara rejält uttänjd.  Kommer den att tömma sig på normalt sätt?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #9 skrivet: 28 feb-12 kl 20:55 »
Vad glad jag blir av att läsa, att det finns så fina människor som du - med så gott hjärta!
Lycka till med hönan nu!

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 28 feb-12 kl 21:20 »
 ;D Hoppas att konvalescensen är kort så Fasan snart kan flytta ut till polarna igen  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #11 skrivet: 29 feb-12 kl 21:12 »
Tack alla för lyckönskningarna..Ni kan inte ana hur väl det värmer  :D

I dag har jag tagit bort dom 5 yttre stygnen. Det såg bra ut,
Nåväl , sårskador är nog det sista jag är rädd för ( kan kaxigt sägas när allt hit intill gått bra   o:)  )

Inget foto blev taget då jag bara har två händer och maken som höll i hönan likaså. Damen började sprattla och ville ner omedelbart.

Fasán är fortfarande inne ( är rejält uttråkad )men nu enbart som sällskap till Fredrik vilken behandlas för "gurgel i halsen"

Första bilden är när dom har upptäckt golvvärmen  . Ibland får jag inte upp dörren när slingan just där är varmast
Andra bilden upptäcker han sin andra fru utanför och knackar ihärdigt samtidigt som Fasán med hög röst försöker förklara för mig
"vi kan inte komma dit"  Undrar hur mycket djur förstår när djur får vara djur. Dom föds ju tvåspråkiga
I alla fall tror jag djuren tycker människor är riktigt korkade/har svårt med språket men lätt lärda. Människan klarar ju inte heller det universala kropps språket  ::)

sonja på slätten Jag är ju ingen veterinär enbart envis djurägare.   ;)  Krävan minskades ju mer gräs som plockades ut och som du ser på bilden när vet. syr ihop så är den röd och fin
Gräset/höt satt så hårt ihop packat att krävan drogs ut och delvis krängdes ut och in men snabbt återgick till sin form när allt var tömt. Hon åt lite mjukmat timmen efter samt själv starta igång sitt normala ätande och inte haft problem efter operationen som nu är några dagar sedan. Skiter perfekta högar som jag genast plockar upp. Är inne på fjärde toa-rullen nu  :-[
Trodde mer min hårda hantering med massage hela helgen skulle gör mer skada..För det förvånar mig att inga märken uppstått efter det. Krävan måste vara en starkare muskel än hjärtat
Det har heller inte krökts en fjäder på hönan. Jag vet inte om jag masserat bort alla men ingen fjäder togs väck vid operationen  :D

mita67 Vad spännande Skönt att det är fler  än jag Fast jag är nog ensam knäppis på Gotland  ;D  ;D
« Senast ändrad: 29 feb-12 kl 21:42 av Cokett »

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #12 skrivet: 06 mar-12 kl 20:08 »
Så har Fasán flyttat in till gruppen igen
Det gick smidigare än jag trodde då hon varit borta mer än en vecka
På eftermiddagen satte jag henne i hönshuset med stängd ut/in lucka ensam med tuppen. Vi har sand på golvet så hon kastade sig ner och badade och badade och badade helt hysteriskt  ;D Tuppen försökte flörta men Fasán bara badade. Öppnade luckan efter 1/2 tim och ingen av de andra kompisarna reagerade nämnvärt när hon kom ut.Min avsikt var att få det likna att hon hade varit inne och värpt .Tuppe brukar nämligen vara med och heja på ( Ja tuppen i den gruppen Fasán tillhör heter Tuppe och är "bror" till Fredrik som har en egen grupp av fruar i ett annat hus ;D,,Hänger ni med ??). Men det kanske var mer tur ;).
 13 dagar efter operationen  började Fazán värpa. De första äggen har hunden fått men nu funderar jag lite mot min vilja att ta smått efter henne. Det kanske också blir överlevare..Men tänk om det blir många tuppar  :-X  :-\

MVH Cokett

Jag har försökt att ta kort när Fasán badar men så fort hon ser mig med något i handen rusar hon fram "det kan ju vara godis"  8)  Denna bilden får duga den är i alla fall nytagen

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #13 skrivet: 07 mar-12 kl 00:44 »
Härligt med lyckad operation! Grattis till Fasàn  ;D det där hade aldrig gått vägen annars. Blev hon inte sövd med gas?

www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 07 mar-12 kl 10:25 »
Härligt med en solskenshistoria  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #15 skrivet: 07 mar-12 kl 17:34 »
Tack igen. Hoppas nu att motgångar med hönsen vänder och att allt förlöper bra med lammningen som är nästa "risk projekt"  Tack o lov inga mer fölningar

Nej Fuglemakeren! Hon blev inte sövd med gas .,,. Det var väldigt improviserat.
Och .. jag var medveten om riskerna pest eller kolera Slakta hemma och obducera eller söva som katt/hund vid kastration på klinik och upptäcka tumör och avliva eller hönan helt enkelt bara dör
Vi har många djurslag .Kan tänka mig det blir en och annan suck bland djurvårdare och veterinärer när jag ringer om utmaningar både bland lantbrukets djur, hästsportens och små djuren . För konstiga saker händer alltid hos oss.  ;)
 MvH Cokett

« Senast ändrad: 09 mar-12 kl 14:47 av Cokett »

Brahmaputra

• Gotland
« Svar #16 skrivet: 11 mar-12 kl 17:39 »
Jag var vid vet i Roma dagen efter du var där med 4 förkylda hönor så dom börjar vänja sig med höns o hönsägare därute på vet stationen ;D ;D. Men jag blev så helt paff när jag såg bilden på din Fasan. Har en nästan exakt likadan höna. Lite mer sväng på sin stora kam men annars otäckt lika ???. Så jag undrar om vet du vad det är för ras/raser? Vår Lillemor är inte den vackraste (har ju ståtliga Brahmor oxå) men den absolut pålitligaste värphöna man kan tänka sig. Kunde inte låta bli att fråga. Du kanske vet var din Fasan kommer ifrån? Egen uppfödning?

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #17 skrivet: 15 mar-12 kl 12:34 »
  Fasán är Brun Leghorn. Rasen kallas även Italienare har jag just lärt mig . Brahmaputra  Din Lillemor och Fasán kan vara systrar  ;D .
     Hoppas dina höns har kryat på sig
         MvH Cokett

näshulta

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 15 mar-12 kl 13:29 »
Vilken härlig solskenshistoria!!!

Och vilken snyggingtupp!! Vad är det för ras?

Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser