När min höna som kallas Fasán tidig förmiddag en fredag var helt blodig på huvud 0ch hals förväntade jag mig att det skulle vara ett litet sår på kammen lätt fixat med tvätt och torka med hårfön. Det blev lite mer komplicerat än så. Ja såret var inga problem MEN...
Jag lyfter upp henne och känner att krävan är stenhård och stor.Fel tid på dygnet för stor kräva .
Efter att tvättat av allt blod och torkat den blöta hönan kände jag igenom krävan som var nästan lika stor som en tennisboll
Hönan är i god kondition och inte rinner det vare sig från näsa eller mun. Då är naturligtvis min tanke en tymör. Men sitter inte sådana fast någonstans,, eller gör dom inte?
Man måste ju göra något om det nu är stopp i krävan. Hällde i henne lite matolja och masserade.
Jag kunde forma den här "saken" till att bli avlång eller rund men inte lösa upp eller dela på den.
Intressant var också att det inte var helt stopp i krävan för på kvällen kände jag frön runt "saken" och på morgonen fanns inga frön kvar.
När jag masserat och släppt ner henne igen krängde hon med hela kroppen som om hon ville hjälpa till att få ner den i magen. Samma sak hela helgen olivolja/parafin och massage. Hon åt om än lite och även sandbada men jag kände ju att hon är bra mycket tunnare ,, stod även och krängde med kroppen ofta.
Måndagen ägnades åt att ringa runt till veterinärer/SVA och andra. Fick tag i en klinik på fastlandet som behandlar fåglar och när jag fick svaret -ja- på min fråga - Behandlar ni höns. Var det nära jag tog till lipen gamla människan
Jag berättade vad som var felet med hönan och fick en tid kl 15:00 samma dag. Det är bara det -Jag bor på Gotland.(Nog är jag knäpp alltid men lite realist också ).Veterinärerna var upptagna men hon skulle framföra det jag berättat och återkomma och det gjorde hon på kvällen.
Veterinären tyckte jag skulle använda enbart parafin då oljan genast tas upp av kroppen..Men sa också..
Det är inte ovanligt att dom får Foderstockning. Då måste man öppna och plocka ut det.
Klick, Klick, säger det i mitt huvud..Naturligtvis är det foderstockning. Nu måste jag få en vet. att öppna hönan.
Ringer till mina distriktsveterinärer i Roma och förklarar vad jag tror och vill göra hon svarar efter en stund -Vi gör ett försök.
Här är vad som fanns i krävan Och jag kan tala om att det inte luktade gott