Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupparna bråkar!  (läst 3344 gånger)

Fru Kall

• Uppland
Tupparna bråkar!
« skrivet: 29 feb-12 kl 11:07 »
 Vi har tre tuppar och tio hönor. Igår när min man gick in till hönsen så låg gammel tuppen (snart 2 år) och tryckte under ett rede. Han ville inte komma fram när han lockade på tuppen med lite mat. Däremot så åt gärna tuppen när min man lade maten bredvid tuppen.
Idag såg jag att båda ung tupparna (snart 1 år) gav sig på gammel tuppen tillsammans och spöade upp honom. Gammel tuppen sprang och gömde sig och ung tupparna började bråka med varandra i stället. Vad ska jag göra? Ska jag avvakta och låta dem göra upp? Eller ska jag sära på dem? Risken finns väl då att det börjar om när de får gå tillsammans igen? Måste jag avliva någon av dem?  :'(

lena70

• Gäst
SV: Tupparna bråkar!
« Svar #1 skrivet: 29 feb-12 kl 11:34 »
..hmm..Ta bort gammeltuppen eller de båda ungtupparna..Du kan inte göra två avdelningar? I en går gammeltuppen med några hönor och i den andra går ungtupparna med några hönor?.Visst är det tråkigt när tuppar inte kan vara sams, och vad mycket enklare allt vore, om man kunde ha flera tuppar IHOP..De kan väl dela på hönsen?? Men nej..SUCK!!! Jag hoppas det löser sig för dig..Eller kanske sälja nån av ungtupparna..? Troligen driver någon på, och är ledare, och om ledaren försvinner, vågar inte den andra göra gammeltuppen något, då kanske det blir lugnt?? Jag hade tre kochintuppar ihop med några höns, men en fick inte vara med, så han fick gå med blandrashönsen istället, de andra två håller sams..än..Blev frid och fröjd tillslut där med..

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2 skrivet: 29 feb-12 kl 11:36 »
Troligen så etablerar de en rangordning och när den ruckas på lite grann så kan det bli rätt blodigt.
Mina 4 ungtuppar (kochin och brahma) började ryka ihop direkt när jag satta gammeltuppen i avelshägn med tilltänkta kycklingmammor.
Så då ser man hur pass min dominante tupp höll ordning på ungherrarna.

Jag har fått torka blodiga tuppar här i ett par omgångar de senaste tio dagarna, men nu verkar de ha lugnat ner sig.
Oftast skadar de inte varandra allvarligt ( om det inte är raser som är väldigt aggressiva i sig själva), men när de råkar rispa
varandra på kammen så blöder det nåt gruvligt. Ungefär som när man själv skär sig i en fingertopp. Jag har torkat dem rena med
en fuktig handduk vid behov och kontrollerat så de inte fått nån allvarligare riva.

Eftersom dina unga ger sig på den gamle gemensamt så kanske det vore bra att hålla en av ungtupparna för sig ett par dagar så gammeltuppen har en chans att ge uppkomlingen på truten lite mer rättvist? Och sedan tar du ut den andre så att den gamle får slåss med den enskilt?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 29 feb-12 kl 12:24 »
Jag skulle låta de vara o hålla koll så gammeltuppen har ställen o komma undan på samt mat o vatten på flera ställen så han säkert får i sig. Brukar ta ca en vecka sedan brukar det ha lugnat ned sig med mobbingen av förloraren o han kan börja röra sig mer normalt i flocken igen. Ovanligt att de skadar varandra allvarligt, de som fått mest skador är de man plockat bort för o läka o satt tillbaka (då är man på ruta ett igen).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fru Kall

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 29 feb-12 kl 13:33 »
Oj så svårt...  :-\ Gammel tuppen har alltid varit snäll och duktig med hönorna. Han har från början även accepterat den ena ung tuppen. Dock har han alltid sjasat undan den andra ungtuppen. Jag är ganska säker på att det är den sistnämnda ungtuppen som har gjort revolt mot gammel tuppen. Det verkar nästan så.
Nu är det lite lugnare i hönsgården och gammel tuppen kikade fram en stund. Men självförtroendet verkar ha ramlat ner i stövelskaften på han. Så fort de andra tupparna närmade sig så gömde han sig igen.
Jag vet inte riktigt vem som "vann" av de andra två. Den som tidigare var lite utstött verkar "tuppigast", går med huvudet högt och galer.
Den tupp som tidigare har varit gammel tuppens vän, går tillsammans med hönorna, lite hopburrad och svullen, men verkar ändå inte knäckt.
 ??? Vad betyder detta?

Fru Kall

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 01 mar-12 kl 07:48 »
Vi har diskuterat ett tag här hemma.
Vi funderar på om vi ska ta bort den lite kaxigare och upproriska tuppen. Då kanske det blir lugnt igen efter som gammel tuppen och den lugnare ung tuppen alltid har kommit över ens tidigare.
Kan det vara vettigt?  ???

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 mar-12 kl 08:20 »
JA ,Det låter vettigt...! Håller med de andra, om att en tupp oftast aldrig går att sätta tillbaka igen..Men jag håller inte med om att tupparna inte kan skada varandra allvarligt, för det kan dom..De kanske inte tar ihjäl varandra, men oftast ger sig tuppar på varandras  ögon..Därför tycker jag, att två tuppar som slåss, direkt ska skiljas åt, just pga av risken, att de kan få ögonskador och t.o.m kan bli så skadade att de kan bli blinda..Oftast brukar inte tuppar, som är flera ihop, eller många ihop, UTAN hönor, slåss..Utan de är de tuppar som har höns som sällskap, där blir det oftast problem, med rangordning, vem som ska ha hönsen, vem som ska bestämma...När väl en tupp har fått stryk, inför hönsen och allt, å tror jag, att den tuppen blir så knäckt psykiskt, att den har oerhört svårt att resa sig upp igen..Och tuppen/ tupparna fortsätter att hacka, och den utsatta slutar att försvara sig, sedan om de ochså får smak på blod, blir allt bara värre..Att en sådan sitution ska vända, bara sådär, är jag mycket tveksam till..Bättre att sära dom så snabbt som möjligt , innan det går för långt..

Fru Kall

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 01 mar-12 kl 08:44 »
Jag har redan särat på dem. När gammel tuppen drog sig undan igår så lät jag honom vara i förrummet till hönshuset. Han verkade ganska nöjd med det. Då kunde han fortfarande se och prata med sina pullor utan att bli påhoppad av ungtuppen.  :-\ Sedan på kvällen diskuterade jag och maken om hur vi skulle lösa situationen. Ingen av oss kände att vi ville göra oss av med vår snälla gammel tupp.  :'(
Kan han finna sin plats i flocken igen efter en sådan upplevelse?

Fru Kall

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 01 mar-12 kl 08:45 »
Om vi tar bort den kaxiga tuppen menar jag.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 01 mar-12 kl 09:07 »
Om vi tar bort den kaxiga tuppen menar jag.
Sannolikt. Och vill ni tvunget ha kvar gammeltuppen, och det inte funkar med den snälla ungtuppen, så kan ni ju ta bort den snälla ungtuppen också, då kommer gammeltuppen garanterat att tuppa till sig, när han blir enda tuppen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lena70

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 mar-12 kl 09:52 »
Håller med..Om det ändå inte skulle funka, ta bort den andra ungtuppen med..Eller ha honom någon annanstanns, och låt honom få ett par hönor att ta hand om( om ni vill ha honom kvar)..Gammeltuppen hämtar sig nog ifrån det som varit, ge honom bara lite tid..Hoppas det funkar , utan att ni ska behöva ta bort den snälla ungtuppen ochså..Skriv hur det går..Håller tummarna!!!

Fru Kall

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 01 mar-12 kl 10:51 »
Tack för alla svar!  :-*

Fru Kall

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 01 mar-12 kl 23:20 »
Sagt och gjort.
Gammel tuppen fick vara inne med tre hönor idag för att bättra på självförtroendet.  :-[
De andra fick vara ute hela dagen.
Nu när det var mörkt gick vi in i hönsgården och tog bråkstaken. Sen släppte vi in allihopa tillsammans i hönshuset.
Gammel tuppen tog revansch och spöade upp den yngre, som flydde allt vad man nu kan i ett litet hönshus...  :-\ Stackarn!
Men nu kommer nog ställningen vara återställd i hierarkin.
Tack alla snälla för era svar.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser