Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stallvärme  (läst 3282 gånger)

kuppjerkarn

Stallvärme
« skrivet: 21 okt-06 kl 17:34 »
Hallo alla glada alternativare!

Har byggt ett stall med vidbyggt skötrum. Stallet skall vara kallstall, men jag skulle vilja ta tillvara överskottsvärmen från pållarna och leda in i skötrummet. Problemet som jag ser är den höga luftfuktigheten i stallet. Någon?

Ha dé

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
Re:Stallvärme
« Svar #1 skrivet: 01 nov-06 kl 11:46 »
Hej,
hästar avger ingen värme. Och fukten kan tax bort med ventilation.
Är skötrummet för hästarna eller för er?
 :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 01 nov-06 kl 11:50 »
Avger hästar ingen värme  ???  utveckla gärna det....
« Senast ändrad: 01 nov-06 kl 11:52 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
« Svar #3 skrivet: 01 nov-06 kl 16:03 »
Hästens värme i ett stall är ju marginell om man jämför med kor. Får avger mindre eller ingen värme alls.

Men däremot skulle man kunna använda sig av gödselstackens värme. Detta har många gjort med gott resultat.

ha det bra.. :D

McTrees

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jul-07 kl 22:18 »
Hästar ger av värme, sedan beror det absolut på hur många du har, hur stort stallet är och hur mycket mat dom får.
Kor får oftast mer mat för att de även ska producera mjölk därav ger dom också ut mer värme.

Får upplever jag ger ut bra med värme, däremot är getter inte lika bra på att värma upp utrymmen. Beror självklart hur många du har.

Vad ska du ha skötrummet till? Menar du typ sjukbox eller?
Skulle inte rekomendera att leda in överskottvärmen till en selkammare, pga fukten.
Men är det bara djur som ska vara där inne kan det ju inte vara något större problem.
Men ventilation är viktig å då beror det på vad du ska ha för djur därinne.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 jul-07 kl 16:55 »
Citera
Men däremot skulle man kunna använda sig av gödselstackens värme. Detta har många gjort med gott resultat.

ha det bra..  

Nu vill jag gärna ha all info om detta. Var finns det att skåda tex. ?? Vi har planer på ett sådant bygge men känner inte till nån som gjort så! Vill absolut ha nån med erfarenhet att bolla ideer med!!!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

malungen

« Svar #6 skrivet: 27 dec-07 kl 23:33 »
Jag läste om ett fårstall med slangar i ströbädden. Det värmde deras personalutrymme där dom satt och väntade under lamningsperioden.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser