Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken tid på dygnet lägger era hönor ägg?  (läst 9750 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Vilken tid på dygnet lägger era hönor ägg?
« skrivet: 03 mar-12 kl 08:48 »
Jag som är ny på detta har alltid trott att hönorna lägger äggen på morgonen o:) men mina Hedemora lägger sina ägg när som helst på dagen! Från att ibland lägga ägg på morgonen till sena eftermiddagen! Vad är "normalt" om det finns något sådant? ???
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vilken tid på dygnet lägger era hönor ägg?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-12 kl 08:55 »
På många hönor så tar tillverkningen av ett ägg lite mer än 24 timmar. Det gör att värptiden förskjuts lite över dygnet. Att man oftsa upplever att hönsen värper på morgonen beror nog på att när hönan får ägg som blir färdiga under natten så kniper hon hela natten och har sedan bråttom att värpa när hon vaknar.

Ägg som är färdiga under dagen värps när dom är klara, ägg som är färdiga under natten värps på morgonen. Totalt sett kommer därför fler ägg på morgonen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 03 mar-12 kl 09:12 »
Ok, då är jag med! När jag är ledig går jag ut till hönsen flera gånger om dagen och längtar efter ägg, men det är sällan det blir något på morgonen verkar det som här hos mig! ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 mar-12 kl 09:15 »
Jag har schemalagt mina höns beteende.. När de vaknar brukar de sitta o slappa, några hoppar ner o äter dricker, o några passar på att värpa.. så på morgonen kanske jag får 6-10 ägg på morgonen när jag kommit ut (9-10 tiden) o sen släpper jag ut dem, går de o kollar lite ute, går runt lagården, pratar lite med kossorna, snor kossornas mat (De har helsädsensilage, ensilage gjord på havre) sen går några in med tuppen, då har jag fått ca 10-12ägg totalt när de vart inne en stund.. De sista kommer in mellan 4-5 beroende på dag och väder. Så i slutet av dan, har jag fått ca 12-14 ägg. Sen är det endel dagar då de snålar = 7-10 ägg..

Vad jag ville säga med detta var, lite när som kommer äggen ;)

vittra

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 03 mar-12 kl 09:46 »
Jag har schemalagt mina höns beteende.. När de vaknar brukar de sitta o slappa, några hoppar ner o äter dricker, o några passar på att värpa.. så på morgonen kanske jag får 6-10 ägg på morgonen när jag kommit ut (9-10 tiden) o sen släpper jag ut dem, går de o kollar lite ute, går runt lagården, pratar lite med kossorna, snor kossornas mat (De har helsädsensilage, ensilage gjord på havre) sen går några in med tuppen, då har jag fått ca 10-12ägg totalt när de vart inne en stund.. De sista kommer in mellan 4-5 beroende på dag och väder. Så i slutet av dan, har jag fått ca 12-14 ägg. Sen är det endel dagar då de snålar = 7-10 ägg..

Vad jag ville säga med detta var, lite när som kommer äggen ;)

kul, jag undrar hur många höns du har?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 03 mar-12 kl 22:13 »
Jag brukar släppa ut mina hönor i hönsgården vid åtta nio när jag börjar jobba (sköter jobbet från hemmakontor) och då tar jag in de ägg som blivit så de inte ska bli nedskitade, har ett par höns som gärna vill ligga i redena, har varit så i vinter iaf. Det brukar vara 3-6 ägg på morgonen nu, vid den tiden.

Sen hämtar jag resten när jag stänger till hönsen, det blir senare för var dag. De har fått gå i trädgården från tolv, ett på dagen ungefär, nu när snön är borta och då ser jag tilll att stänga så fort de har lagt sig eftersom hönsgården är öppen. Då kan det vara 6-9 ägg till.

Jag har 35 hönor, just nu är maxhit 15 ägg. Det är en del som är lite äldre, en som ruvar (ruvade :( hon klev av äggen i dag verkar det som)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 04 mar-12 kl 07:33 »
Hönor lägger ägg i serier. Därefter håller de upp en dag.  Hos högvärpande hönor kan en serie vara 6 dagar eller mer, medan andra nöjer sig med  2 - 3 ägg, sedan vila en dag.
Vilken tid på dagen som hönan lägger första ägget i serien är individuellt. En del  börjar jättetidigt, så fort de bara kan på morgonen och ibland hamnar ägget på bajsplattan. Andra inte förrän mitt på dagen.
I vilket fall,   varje ägg i serien läggs senare och senare på dagen. Så en höna som startar sin serie mitt på dagen kanske efter tre dagar värper sent på eftermiddagen.
Jag vill också påstå att benägenheten att värpa tidigt eller sent är ärftlig, då det är  avsevärd skillnad mellan mina raser.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 04 mar-12 kl 08:22 »
Ok, eftersom mina ägg tre ägg kom på eftermiddagen igår så behöver jag inte rusa ut och kolla stup i kvarten idag utan kan vänta till eftermiddagen då. Jag har ju bara fyra just nu som lägger ägg så jag skulle kunna göra någon sorts schema på dem innan de blir för många.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 04 mar-12 kl 08:43 »
Det är faktiskt en väldigt god ide att göra ett schema. Särskilt om man vill ha kolll på vilket ägg som kommer från någon viss höna, för då kan man räkna ut ungefär när hon kan väntas värpa, och slipper springa och kolla stup i ett.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

David97

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 mar-12 kl 09:49 »
kul, jag undrar hur många höns du har?

Jag har 16 hönor och 7 tuppar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #10 skrivet: 04 mar-12 kl 09:54 »
Jag har ju bara fyra som lägger ägg, en ruvar. Två Hedemora och nu vet jag vem som lägger vilket ägg, det ena är lite prickigt, sedan har jag två Araucana och de kan jag inte se skillnad på än (har haft dem i två veckor) Araucanorna ligger inte så länge i redet när de ska lägga ägg, de andra två ligger länge så då hinner jag se vem som lagt vilket ägg. Men jag ska anteckna nu och skriva upp tiden också!
En annan fråga: Den ena Hedemoran ligger ganska länge i redet nu och när jag kommer nära så kurrar hon och låter ungefär som surhönan! Det ligger tre redägg i redet. Håller hon på att förbereda sig för ruvning? Så har hon gjort nu i ca en vecka. Förut i vinter lät hon inte så eller "hotade" mig när hon låg i redet. ??? Så spännande med höns!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 04 mar-12 kl 12:35 »
Hon har nog ruvning i tankarna,  men de kan hålla på så  där i flera veckor.

saltajag

• Lilltuppen...
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 04 mar-12 kl 16:03 »
Kul tråd, har oxå funderat på hur andra höns gör då mina Hedemoror oxå slänger ur sig äggen precis när som under dagen...Ingen ordning på torpet här inte  ;D men nu vet jag ju iaf varför o får då lugnt gilla läget  :)
Stoppa veganerna, de stjäl djurens mat:-D

Stickeristickera

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 04 mar-12 kl 17:48 »
Mina Lohmann brukar lägga ägg på morgonen. Australorpen oftast efter lunch och New Hamshiren lägger när som helst på dagen, men oftast lite senare på dagen. Jag tror inte att silkisen har börjat än, även om hon börjat utforska redena en del  :)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #14 skrivet: 04 mar-12 kl 17:53 »
Mina höns har just kommit igång med värpandet
nyss när jag va ute fick jag ett ägg det la dem någon gång mellan 16.00-17.00
sedan fick jag 3 ägg i morse
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser