Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Men nääär börjar de värpa?  (läst 3760 gånger)

Dajen

• Uppland
Men nääär börjar de värpa?
« skrivet: 04 mar-12 kl 10:13 »
Köpte tre dv.kochin-hönor i höstas. Den äldsta två år, de andra ett. De trivdes inte alls i min stora blandgrupp, satt bara på en pinne och såg lidande ut. Så efter ett tag fick de en avskild del av hönshuset, "vägg i vägg" med stora gruppen, där de huserar tillsammans med två andra nyinköpta, lite hunsade hönor. Där verkar de trivas, ser lugna ut och traskar runt och beter sig som höns ska. Den fuktiga vintern var ingen höjdare för hönsen i allmänhet - före jul var det flera som snorade och nös, inklusive dessa hönor, men när snön och kylan kom upphörde dessa problem. Småhönorna ser pigga och fina ut, har nu fått en egen tupp också, MEN de värper inte! Fick ett ägg för två veckor sedan och då tänkte jag att nu sätter de igång. Sedan dess har jag inte fått ett enda. Övriga höns har givetvis värpt sämre i vinter men jag har hela tiden fått några ägg varje dag. Och sedan ca en månad är de andra i full gång. Men dv.kochin-hönorna verkar knipa... Hur långa uppehåll kan de egentligen ha?! Köpte dem i oktober. De får värpfoder samt korn, en del vete och gott om matrester.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Men nääär börjar de värpa?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-12 kl 10:17 »
Dom kommer nog i gång snart,mycket ljus och värpfoder så ska du se dom kommer i gång när det blir lite väarmare :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #2 skrivet: 07 mar-12 kl 10:29 »
Lägg ett träägg eller en golfboll eller liknande i redet så kanske de kommer i gång.
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

PetraL

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 mar-12 kl 17:26 »
Glöm inte snäckskal till hönsen. Om dem lägger ägg utan tillgång till det så urkalkar dem sitt egna skelett.

Dajen

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 14 mar-12 kl 17:34 »
Snäckskal har de och det finns ägg i redena eftersom de går tillsammans med andra hönor som värper alldeles utmärkt. Det är bara dessa dv.kochin som inte värper. Eller tja, idag dog den yngsta i värpnöd  :'(  Så där fanns ägg i maskineriet i alla fall... Men kan ett så här långt uppehåll verkligen vara normalt?! Jag har ju snart haft dem i ett halvår och fått ETT ägg från tre hönor! Och det ägget kom säkert från den stackaren som  dog idag, det var nämligen blodigt.
Hur långa uppehåll har ni varit med om?!

PetraL

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 mar-12 kl 14:24 »
Va tråkigt. Har tyvär inga bra tips alls att komma med, men hoppas att du får hjälp från någon annan kunnig! Lycka Till!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 16 mar-12 kl 15:26 »
Verkar lite konstigt  ::)
De har ju allt de behöver.
Tom min gamla Kajsa 7 år lägger ägg .
Hedemorahöns

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #7 skrivet: 16 mar-12 kl 16:01 »
Jag har samma problem med långt uppehåll - det gäller mina två araucanahönor. De har inte lagt ett enda ägg sedan augusti förra året! Jättekonstigt. Mina andra höns av andra raser lägger ägg från och till hela tiden. Kan det vara rasen? Är araucana dåliga äggläggare?
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 16 mar-12 kl 17:28 »
Är araucana dåliga äggläggare?

Inte mina utan tvärtom jätteduktiga värpare. Men kan ju variera på olika linjer. T.ex. så har jag istället en maranhöna jag klassar som helt värdelös värpare (hon har inte lagt ägg på ca 10 månader nu) medan andra säger att de ska vara duktiga värpare. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dajen

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 16 mar-12 kl 17:48 »
Haha, jag är så sugen på kycklingar från dessa små hönor så när första och enda ägget kom för en månad sen skaffade jag tupp till dem på stört. Den stackarn flyttade 30 mil för att komma hit och bli pappa...men tji fick han. Och jag. Fast jag ska väl inte ge upp än.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #10 skrivet: 16 mar-12 kl 18:01 »
Fast jag undrar när man ska ge upp? Händer det att höns som inte värpt på 8-9 månader börjar värpa igen, eller är det kört?
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Dajen

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 16 mar-12 kl 18:10 »
Men är det möjligt att de lägger av om de inte ens är gamla?! Den ena av dessa KAN vara tre år, men jag tror mer på två. Och den andra är drygt ett år. Det låter ju helt osannolikt att de bara låter bli att värpa.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 16 mar-12 kl 18:12 »
Jo, de kan de göra. Tror att min sega maran är på G o ska börja värpa snart igen också om jag ska gå efter att hennes kam o slör har börjat utvecklats, blivit fylligare o rödare samt kloakens o blygdbenens utseende (blygdbenen börjar kännas mer töjbara o kloaken svullnare).

Däremot har jag en liten MES höna som nog aldrig kommer värpa mer. Hon la några få ägg under sitt första levnadsår (hon kanske har lagt totalt 4 - 7 ägg under hela sitt liv) sedan har jag inte fått några mer de senaste 2 -3 åren som gått och hon ser inte ut att vara på G och tänka börja igen. Hennes kam o slör är helt tillbakautvecklade så det ser inte ut som hon har någon överhuvudtaget knappt (som en kyckling igen ::) ), kloaken är liten o torr och blygdbenen sittandes tätt, tätt, nästan helt emot varandra.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #13 skrivet: 16 mar-12 kl 18:13 »

Däremot har jag en liten MES höna som nog aldrig kommer värpa mer. Hon la några få ägg under sitt första levnadsår (hon kanske har lagt totalt 4 - 7 ägg under hela sitt liv) sedan har jag inte fått några mer de senaste 2 -3 åren som gått och hon ser inte ut att vara på G och tänka börja igen. Hennes kam o slör är helt tillbakautvecklade så det ser inte ut som hon har någon överhuvudtaget knappt (som en kyckling igen ::) ), kloaken är liten o torr och blygdbenen sittandes tätt, tätt, nästan helt emot varandra.

Men hon är söt  :-*
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #14 skrivet: 16 mar-12 kl 19:32 »
Jag har hört liknande om m.e.s. 
Beträffande dvärgkochin så är det vanligt att de tar ett rejält vinteruppehåll om de inte uppmuntras att värpa med belysning och kraftfoder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 16 mar-12 kl 19:43 »
Går de utan tupp ?
Hedemorahöns

Dajen

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 16 mar-12 kl 23:02 »
De har gått "vägg i vägg" med stortuppen, eftersom de inte trivdes i stora gruppen fick de egen kupé efter ett tag... Men sedan en månad har de egen tupp.

Dajen

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 16 mar-12 kl 23:18 »
Jag har hört liknande om m.e.s. 
Beträffande dvärgkochin så är det vanligt att de tar ett rejält vinteruppehåll om de inte uppmuntras att värpa med belysning och kraftfoder.

Skönt att höra! Hoppades att du, med din långa erfarenhet av dv.kochin, skulle hitta tråden!  :D Det känns som om det vore osannolikt att jag skulle ha fått tag på TRE hönor som inte värper trots att de är ganska unga. Eller nu har jag ju då bara två kvar, men ändå...:( De har haft värpfoder men inget extra ljus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser