Köpte tre dv.kochin-hönor i höstas. Den äldsta två år, de andra ett. De trivdes inte alls i min stora blandgrupp, satt bara på en pinne och såg lidande ut. Så efter ett tag fick de en avskild del av hönshuset, "vägg i vägg" med stora gruppen, där de huserar tillsammans med två andra nyinköpta, lite hunsade hönor. Där verkar de trivas, ser lugna ut och traskar runt och beter sig som höns ska. Den fuktiga vintern var ingen höjdare för hönsen i allmänhet - före jul var det flera som snorade och nös, inklusive dessa hönor, men när snön och kylan kom upphörde dessa problem. Småhönorna ser pigga och fina ut, har nu fått en egen tupp också, MEN de värper inte! Fick ett ägg för två veckor sedan och då tänkte jag att nu sätter de igång. Sedan dess har jag inte fått ett enda. Övriga höns har givetvis värpt sämre i vinter men jag har hela tiden fått några ägg varje dag. Och sedan ca en månad är de andra i full gång. Men dv.kochin-hönorna verkar knipa... Hur långa uppehåll kan de egentligen ha?! Köpte dem i oktober. De får värpfoder samt korn, en del vete och gott om matrester.