Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar och Marek  (läst 3189 gånger)

Pumpkin

• Värmland
Vaktlar och Marek
« skrivet: 04 mar-12 kl 12:52 »
Någon som vet om vaktlar drabbas av Marek? Eller andra hönsrelaterade sjukdomar?
Everything is an experience

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vaktlar och Marek
« Svar #1 skrivet: 05 mar-12 kl 11:28 »
Vaktlar kan få marek, det pratades om detta på facebook när en person påstod att det endast förekommit på labb. Då sätter man in smittan i vaktlarna.
Iallafall, jag mailade SVA och frågade om det förekommit några normala fall i sverige, och det har det gjort hos få hobbyodlare.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Siwert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 mar-12 kl 10:51 »
FEL! FEL! FEL!
De enda KONSTATERADE fallen är de som direkt kan samman kopplas med "konstgjord" smitta!
Misstänkta fall EJ konstaterade finns ett fåtal!

Slutsats! De är FÖRMODLIGEN INTE känsliga för smittan!
« Senast ändrad: 10 mar-12 kl 11:21 av Siwert »

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 10 mar-12 kl 13:17 »
FEL! FEL! FEL!
De enda KONSTATERADE fallen är de som direkt kan samman kopplas med "konstgjord" smitta!
Misstänkta fall EJ konstaterade finns ett fåtal!

Slutsats! De är FÖRMODLIGEN INTE känsliga för smittan!
Jag mailade SVA, och det är inte alls endast konstgjorda fall! Ska se om jag hittar mailet =)

Hittade!:
__________________________________________________________________________________________________

Hej, Jag har tyvärr inga uppgifter om hur många utbrott av Mareks sjukdom som har inträffat hos vaktel, sådan statistik finns helt enkelt inte att få tag i. En rad utbrott finns dock beskrivna i litteraturen, särskilt  hos Japansk vaktel och fåglarna kan smittas enligt litteraturen vid kontakt med höns eller andra vaktlar eller genom exponering för viruset experimentellt. Utbrotten har inte enbart inträffat bland försöksdjur.

I Sverige känner jag till ett fall hos vaktel (hobbybesättning) som diagnosticerats på SVA som Mareks sjukdom.

Med vänlig hälsning
Désirée Jansson

Désirée S. Jansson, tf statsveterinär, leg vet, VMD
Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA)
Enheten för Djurhälsa och Antibiotikafrågor
751 89 Uppsala
Tel: 018-67 40 00 (vxl)
e-post: desiree.jansson@sva.se

__________________________________________________________________________________________________

Varsågod! =)
« Senast ändrad: 10 mar-12 kl 13:45 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Siwert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 mar-12 kl 21:03 »

Utbrotten har inte enbart inträffat bland försöksdjur.

I Sverige känner jag till ett fall hos vaktel (hobbybesättning) som diagnosticerats på SVA som Mareks sjukdom.

Du är duktig på att förvränga sanningen! Jag har sett en kopia på den mailtexten och riiiktigt så stod det inte!
Det var frågan om MISSTÄNKT fall, men EJ diagnosticerats!

Vill man spela allan så... ;D

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 10 mar-12 kl 21:37 »
Utbrotten har inte enbart inträffat bland försöksdjur.

Du är duktig på att förvränga sanningen! Jag har sett en kopia på den mailtexten och riiiktigt så stod det inte!
Det var frågan om MISSTÄNKT fall, men EJ diagnosticerats!

Vill man spela allan så... ;D

Förstår inte heller vart du fått kopian ifrån? Jag mailade sva. Jag har inte vidarebefodrat själva mailet till någon annan.... Förutom att kopiera in det, som jag gjorde nu.

Driver du med mig? kan print screena mailet om du vill. Eller så fotar jag med riktig kamera på skärmen.

Siwert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 mar-12 kl 21:49 »
Läs det andra ämnet jag skrev i, så fattar du vem jag är!

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 10 mar-12 kl 21:51 »

Jag har redan läst, men förstår ändå inte vart du fått kopian ifrån? För marie har inte fått den.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 10 mar-12 kl 22:04 »
Här kommer en print screen på mailet!
Klicka på länken!
http://i42.tinypic.com/n4yszk.png

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 10 mar-12 kl 23:13 »
Om du vill att vi ska tro på det du skriver på grund av din långa erfarenhet så är det vettigt att presentera sig... Som det är nu framstår du mest som okunnig om netikett och ute efter att bråka... Hur ska jag kunna fatta vem du är för att du i  någon annan tråd (som du inte har länkat till men jag gissar att det är den du menar) har skrivit att du har haft vaktlar av olika sorter i  över 20 år.

Jag har också haft diverse djur i över 20 år varit engagerad i en mängd olika föreningar och till och med varit i radio och TV och pratat fjäderfä men det innebär inte per automatik att  jag är kunnig eller att  du ska veta vem jag är   8)

Troll eri och troll era lallla lallal llalla laaaa
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mymlan65

• Småland
« Svar #10 skrivet: 14 mar-12 kl 00:10 »
Bra skrivet, Lina. Håller helt med. Att hävda sin egen auktoritet genom att hänvisa till en lång erfarenhet som man, enligt egen utsago dessutom, har, blir lite....märkligt.... Jag har också varit engagerad i en massa djursammanhang och haft alla möjliga djur och fött upp i över tjugo år, en del väl trettio år, men jag vågar påstå att jag fortfarande står lika frågande ibland och lär mig lika mycket som de första åren... Och jag vågar nog påstå att det inte beror på att jag är exceptionellt trög... För att återknyta till vad tråden ursprungligen handlade om: -är det egentligen så intressant om vaktlar kan få marek, om de de facto inte får det? Möjligen då med undantag för en eventuell besättning genom tiderna...

MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 14 mar-12 kl 08:22 »
Utifrån Vad SVA skriver till Prydfjærfe så skulle jag säga att vaktlar kan få Marek men att det är ovanligt. Precis som höns kan vaktlar förmodligen ha en medfödd resistens. Förmodligen är den resistensen vid sprid i populationen då man så vitt jag vet inte ens vaccinerar produktionsdjur av vaktel.

Jag har aldrig haft någon vaktel med klassiska Marek symptom (Om nu en vaktel med marek får symptom som liknar hönsens) Jag har å andra sidan aldrig obducerat någon död/avlivat vaktel så jag kan naturligtvis inte utesluta det. Jag vet att Marek smittan finns hos mig då enstaka höns med Tyskt påbrå brukar insjukna varje år.

Att med det som grund dra slutsatsen att vaktlar inte kan få Marek duger dock inte. Jag har flera hönsraser som aldrig insjuknar i Marek trots att smittan finns i besättningen och alla vet ju att höns kan få Marek  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

245 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser