Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Långsamt framskridande förlossning idag söndag.  (läst 2402 gånger)

Tuve

• Skåne
Långsamt framskridande förlossning idag söndag.
« skrivet: 04 mar-12 kl 14:39 »
Redan klockan nio i morse, alltså för 5½ timme sen, såg jag min högdräktiga get stå och bräka, sträcka sig, lägga sig för att resa sig strax igen, och skrapa i ströet. Jag har egentligen inte sett någon riktig krystvärk, men hon har hållit på och förbereda sig hela dan. Jag vet att det var 5 månader och tre dagar sen hon betäcktes.
Men förlossningen kommer liksom inte igång på allvar. Jag har tidvis varit ute hos henne, och tidvis övervakat henne utan att störa, för jag satte en webcam i stallet.

Vad säger era erfarenheter - är det bara att vänta vidare?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Långsamt framskridande förlossning idag söndag.
« Svar #1 skrivet: 05 mar-12 kl 08:09 »
Hur har det gått? Har killingen kommit ut som den skulle eller behövde geten hjälp?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tuve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 mar-12 kl 11:01 »
Det var som jag befarade: förlossningen tog lång tid, geten öppnade inte pga att killing 1 låg på tvären. Innan hon öppnat nog för att vi skulle kunna hjälpa till hade båda fostren dött. Geten mår efter omständigheterna väl.
 :'( :'(

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-12 kl 17:57 »
Usch, så synd :'( . Klarade du ut det själv eller fick du ta hjälp av veterinär?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 06 mar-12 kl 19:22 »
 :'( :'(  Men så skönt att geten klarade sig!  :D :D  Jag utgår ifrån att Du varit i kontakt med veterinär för råd och eventuell antibiotikabehandling och/eller hjälp att få ut efterbörden?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tuve

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 mar-12 kl 07:37 »
Min granne är veterinär, så jag har mer hjälp med sånt än de flesta, tror jag. Hon hjälpte till att få ut killingen som var på tvären, den andra kunde geten föda ut själv. Igår och idag är geten ledsen och bräker högt och sorgset.
Jag mjölkade ur lite råmjölk för att ha till hands om någon av de andra killingarna jag väntar kommer att behöva det. Men jag fick veta sen av veterinären att det hade varit bättre för geten att inte dra igång de hormonerna som mjölkningen ger. Fast geten hann också börja slicka nummer två, så kanske hormonerna kom igång av det med.
Ja, det är synd om geten. Förra året var hon förstföderska, och klarade sina tvillingar galant. Som jag förstår det var detta ren otur, som vi inte hade kunnat lösa med annat än kejsarsnitt, eftersom hon inte var öppen nog att vi skulle kunna hjälpa henne innan det var för sent. Och det känns inte riktigt rätt att börja kejsarsnittförlösa våra allmogegetter.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 07 mar-12 kl 07:48 »
Det låter ju som om geten fått all tänkbar hjälp.  :D

Oroa Dig inte för att Du drog ur råmjölken; stimulans av juvret hjälper ÄVEN till att dra ihop livmodern, så att den tömmer sig ordentligt.  Klart hon slickade nummer två; hon var ju smock full med omvårdnadshormoner, det lilla livet!  Jag har många gånger blivit mycket slickad av get i öppningsskede, men sen när "the real thing" kommer, då glöms jag bort totalt.  VIlket jag ju inte har något emot, när det finns en levande killing att glädjas åt.

Jag tycker det var mycket förutseende av Dig att ta vara på just råmjölken.  För egen del skulle jag mjölka den geten hela laktationen, för att förebygga juverinflammation och sånt.  Men det bestämmer Du själv.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

109 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser