Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu medlem, startpaket med 20%  (läst 3696 gånger)

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
Nu medlem, startpaket med 20%
« skrivet: 06 mar-12 kl 08:36 »
Nu är man medlem i Sverigesbiodlare och får 20% på kuppaket mm.
Den jag tidigare tittat på är Nacka LN, finns det några nackdelar med denna modell?
Ska ha 2 st nu men det kommer garanterat blir flera vart efter.
Det jag tänker på är kostnader så klart, att man inte låser in sig i ett hörn med Nacka LN mm?

Lite frågor men tror det finns folk här som kan hjälpa mig på traven.
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Nu medlem, startpaket med 20%
« Svar #1 skrivet: 06 mar-12 kl 08:51 »
hej,

den har fungerat bra för mig....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ValleT

• -
« Svar #2 skrivet: 06 mar-12 kl 09:17 »
rammåttet LN har nackdelar men det har alla rammått. En av fördelarna är att LN är ett vanligt förekommande mått alltså finns det mycket begagnat på marknaden. När man utvärderar de olika rammåtten så ska man skilja på nackdelar för bina och nackdelar för biodlaren, det är två helt olika saker nämligen. EX. bina villa ha höga ramar, fördel för SVEA men det blir väldigt tungt att hantera för biodlaren, är man två som lyfter så upphävs genast den nackdelen. LN är lite mittemellan, en kompromiss utan stora nackdelar eller fördelar. Bina övervintrar bra på LN och man får en bra skörd också. Det här får man på alla rammått om man sköter sina bin på ett bra sätt. Resultatet av biodlingen beror inte på rammåttet, det beror på biodlaren.
Nackakupor: Mina har åldrats bättre än de trälådor jag också har. Visst det syns märken efter fåglar men det är skönhetsfläckar som inte stör funktionen. Under en 10 års period så har trälådorna krävt mer underhåll än Nackalådorna. Dom målades två gånger när jag köpte dom och har inte behövt åtgärdas. Trälådorna börjar se riktigt skrabbiga ut och skulle behöva skrapas/målas igen.
Det går inte att döma ut något rammått och inte heller höja ett annat till skyarna som varande bättre än allt annat. En sak kan man ändå våga påstå: misslyckas du med biodlingen så beror det inte på rammåttet!

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 mar-12 kl 09:37 »
Hobby: LN (ev toppat med HLS) i vilket kupmaterial som helst.
Yrke: Langstroth 1/1 + 3/4 i EPS-kupor.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 06 mar-12 kl 16:18 »
Det jag tänker på är kostnader så klart, att man inte låser in sig i ett hörn med Nacka LN mm?Lite frågor men tror det finns folk här som kan hjälpa mig på traven.

Vad har du för eventuella expansion idéer och mål ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Tobbe B

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-12 kl 14:49 »
Det får vi se hur mycket det går att expandera. Det beror ju på jur mycket honung det går att få ut på den ytan vi har möjlighet att ha kupor mm. Men minst 10-15 har vi tänkt nu..

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #6 skrivet: 07 mar-12 kl 17:52 »
Det får vi se hur mycket det går att expandera. Det beror ju på jur mycket honung det går att få ut på den ytan vi har möjlighet att ha kupor mm. Men minst 10-15 har vi tänkt nu..
Det finns nog ingen övre gräns om du inte bor på en ö. Som biodlare har man normalt högst ett dussin samhällen på sin egen mark, de andra hyr man plats åt för en billig peng (å-kanter, vändplatser, ödetomter etc). Jag har mina utspridda på 6 ställen med några km mellanrum.

klarre

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 07 mar-12 kl 19:44 »
Betala för att få en plats att ställa bina på, jag tycker nästan det är tvärtom.

olof

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 mar-12 kl 19:48 »
Betala brukar vara några burkar honung. Mest av symbolisk karaktär för att få en årlig pratstund med markägarna och hålla sig god vän med dem.

klarre

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 07 mar-12 kl 19:55 »
Jag bjuder också alltid på honung där jag står, för att det är lite trevligt.

Tobbe B

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 10 mar-12 kl 08:05 »
Nu till inköp med mina 20 %, från vem köper man Nacka LN kupor billigast ifrån?
Vilka rekommenderar ni, har ju aldrig köpt bi grejer tidigare och vill ha en bra leverantör så klart.  :)

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

olof

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 10 mar-12 kl 09:28 »
Säljer inte LPs den monteringsbara längre?!? Edit: Jo de gör de, det var jag som såg fel i deras webshop.

Jag har båda modellerna och jag tycker den monteringsbara är överlägset bäst, sargkanterna håller sig planare och helare på den monteringsbara och den passar mina fingrar bättre att lyfta och dessutom går det 97 på en pall istället för knappt 30 (frakten blir 12 kr/st istället för 38 kr/st) och den helgjutna går inte ner i en uppochnedvänd botten eftersom den är konisk.

Men vad man tycker är bäst är såklart individuellt, min fru tycker de helgjutna har bättre handtag.
« Senast ändrad: 10 mar-12 kl 09:32 av olof »

jacobfor

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 12 mar-12 kl 20:09 »
Hej,
Jag kommer ihåg att jag läst någonstans att på monteringsbara är isoleringen tunnare på spegeln vilket är en fördel på vintern. Det skapar nämligen rotation på luften (varm luft stiger i ramarna där bin sitter och sjunker på sidorna där isoleringen är tunnare och det därför blir lite kallare) vatten kan även kondensera där eftersom det är kallare än på insidan av tak. Det låter ju rimligt och ligger också i linje med termodynamiken :)
Stämmer detta eller har jag missat något? En så enkel grej bör de ju å andra sidan ha tänkt på när de började med helgjutna som ju är en nyare variant än de monteringsbara.

Mvh,
Jacob

olof

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 12 mar-12 kl 21:05 »
Jo det var nog tänkt så, stod i bruksanvisningen till mina första nackalådor.

Men jag märker ingen skillnad på övervintringen i de helgjutna och de monterbara, som om det är skillnad är den inte så stor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

202 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser