En ovanlig yxa som jag inte prövat http://www.vipukirves.fi/
Men det har jag, den är helt otrolig att jobba med. Man tror inte det är sant förrän man provat. Jag hade en sån ett år tills den blev stulen

Den är jättebra, en helt annan princip. Den går inte ned i träet som en vanlig yxa och det går åt mindre kraft i nedslaget för att klyva med den. Tyvärr så sprätter det med rätt bra fart när man jobbar med den, så det där gummidäcket dom har i filmsnutten är inget finlir för kamerans skull. Man måste nästan ha en sån hela tiden. Och det sliter i händerna om man inte har snits på hur man håller i den. Men det är en vanesak.
Jo, fast den rakfibriga biten kunde man nog nästan hugga upp med en morakniv..
Den frusna torrkubben dom filmade räcker det med att man tappar den i marken så delar den på sig

Men yxan är bra i alla fall. Nästan som att hjulet har uppfunnits på nytt. Hade jag slantar så skulle jag köpa just den här igen. Får nöja mig med min gamla skogsyxa sålänge.
Obs den funkar även för vänsterhänta, om nu någon undrar. Det har ingen betydelse att den är vinklad åt ena hållet.
Det finns en ytterligare finsk klyvyxa jag har jobbat med också, tyvärr kommer jag inte på namnet just nu, som är skitbra. Även den hade en helt annorlunda princip än en vanlig kilformig. Om jag hittar igen namnet så postar jag det senare.
Jag håller också på att det skall helst vara litet tyngd på yxan och då på både stålet och skaftet. Tjejer behöver träna upp sig litet

MvH
Christina G