Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vikt på klyvyxan?  (läst 14532 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Vikt på klyvyxan?
« Svar #20 skrivet: 08 mar-12 kl 18:04 »
Har en fiskarns vanlig yxa som jag tycker är riktigt bra. Den har jag när jag avkvistar i skogen och liknande småjox. Den är bra att klyva småskit med.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

kurt

« Svar #21 skrivet: 09 mar-12 kl 17:43 »
Har en fiskarns vanlig yxa som jag tycker är riktigt bra. Den har jag när jag avkvistar i skogen och liknande småjox. Den är bra att klyva småskit med.

Men en kvistyxa skall vara vass, det skall inte en klyvyxa.

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 09 mar-12 kl 20:34 »

Ska visst vara vass men med lite annan eggvinkel.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #23 skrivet: 11 mar-12 kl 13:57 »

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 18 mar-12 kl 20:02 »
En ovanlig yxa som jag inte prövat          http://www.vipukirves.fi/

Men det har jag, den är helt otrolig att jobba med. Man tror inte det är sant förrän man provat. Jag hade en sån ett år tills den blev stulen  >:( Den är jättebra, en helt annan princip. Den går inte ned i träet som en vanlig yxa och det går åt mindre kraft i nedslaget för att klyva med den. Tyvärr så sprätter det med rätt bra fart när man jobbar med den, så det där gummidäcket dom har i filmsnutten är inget finlir för kamerans skull. Man måste nästan ha en sån hela tiden. Och det sliter i händerna om man inte har snits på hur man håller i den. Men det är en vanesak.

Jo, fast den rakfibriga biten kunde man nog nästan hugga upp med en morakniv..

Den frusna torrkubben dom filmade räcker det med att man tappar den i marken så delar den på sig  ;D Men yxan är bra i alla fall. Nästan som att hjulet har uppfunnits på nytt. Hade jag slantar så skulle jag köpa just den här igen. Får nöja mig med min gamla skogsyxa sålänge.

Obs den funkar även för vänsterhänta, om nu någon undrar. Det har ingen betydelse att den är vinklad åt ena hållet.

Det finns en ytterligare finsk klyvyxa jag har jobbat med också, tyvärr kommer jag inte på namnet just nu, som är skitbra. Även den hade en helt annorlunda princip än en vanlig kilformig. Om jag hittar igen namnet så postar jag det senare.

Jag håller också på att det skall helst vara litet tyngd på yxan och då på både stålet och skaftet. Tjejer behöver träna upp sig litet  :)

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #25 skrivet: 18 mar-12 kl 20:37 »
Nu har jag en gränsfors klyvyxa 2,6 kilo :) tack för råd och kunskap.

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 25 mar-12 kl 14:25 »
Jag använde Gränsfors klyvyxa till all ved innan vi köpte vedklyven.
Efter det så har jag knappt hållt i yxan.

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 25 mar-12 kl 16:41 »
Jag använde Gränsfors klyvyxa till all ved innan vi köpte vedklyven.
Efter det så har jag knappt hållt i yxan.

Då har du väl en bra klyv då? Fick någon sådan där billighets från Harald Nyborg i present en gång. Tar längre tid än med yxan..

Rosten

• Närke
« Svar #28 skrivet: 25 mar-12 kl 16:48 »
Då har du väl en bra klyv då? Fick någon sådan där billighets från Harald Nyborg i present en gång. Tar längre tid än med yxan..

Har svensk FAXE och den funkar bra.
http://s3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/ekeberg/?action=view&current=20071119029.mp4[/img
« Senast ändrad: 25 mar-12 kl 16:51 av Rosten »

Broberg

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 25 mar-12 kl 16:52 »
Jo, den ser ut att gå lite fortare.

Huggorm

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 25 mar-12 kl 16:59 »
Min far har en billig, långsam klyv från jula. Men är man två så går det ändå fort, en som lägger på kubbar och en som trycker på knappen. Det är dels en elektrisk knapp till pumpen, och så en hydraulventil. Och den som trycker på knappen lär sig snart att inte släppa tillbaka mer än vad som krävs för att få dit nästa kubbe. Den behöver inte trycka fram genom tomma luften speciellt långt alltså. Visst, grenfria bitar skulle väll gå fortare med yx, men de vresiga bitarna tar klyven snabbare.

Broberg

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 25 mar-12 kl 17:14 »
Denna funkar också så, fast med två spakar.

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 25 mar-12 kl 18:40 »
Min far har en billig, långsam klyv från jula. Men är man två så går det ändå fort, en som lägger på kubbar och en som trycker på knappen. Det är dels en elektrisk knapp till pumpen, och så en hydraulventil. Och den som trycker på knappen lär sig snart att inte släppa tillbaka mer än vad som krävs för att få dit nästa kubbe. Den behöver inte trycka fram genom tomma luften speciellt långt alltså. Visst, grenfria bitar skulle väll gå fortare med yx, men de vresiga bitarna tar klyven snabbare.

Den absolut vanligaste olyckan vid användning av vedklyv är avklippta fingrar/händer.
Vilket kommer an på att en person lägger dit kubben och den andre råkar trycka lite för tidigt på knappen/dra i spaken.

Vi körde så från början men efter att ha läst om det på arbetsskyddsstyrelsen hemsida så har vi slutat med det.
http://www.arbetarskydd.se/nyheter/olyckor/article145130.ece

Huggorm

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 25 mar-12 kl 18:44 »
Med tio fingrar så hinner till och med jag lära mig innan alla är slut  :)

Broberg

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 25 mar-12 kl 18:57 »
Hehehe, jo efter fyra-fem stycken borde du ha fått in snitsen.
Fast om man nu ändå är två man, så går det ju ännu kvickare om de två mannen har en varsin yxa. Eller klyv om man nu vill det.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #35 skrivet: 07 apr-12 kl 21:32 »
Är det någon som provat den här uppfinningen?

nordic splitting, new way to split wood

kurt

« Svar #36 skrivet: 08 apr-12 kl 05:59 »
Det finns ju en likande svensk modell, som förmodligen fungerar lika dåligt

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/244703/

hånung

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 16 apr-13 kl 18:02 »
Det finns ju en likande svensk modell, som förmodligen fungerar lika dåligt

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/244703/
Kan tyvärr inte sen den.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #38 skrivet: 16 apr-13 kl 19:53 »
jag har använt en gammal släggyxa på ca 3kg i säkert 20 år. Tillsammans med en gränsfors kil så har jag klarat vedbitar som säkert var 40cm tjocka. så i fall du inte köpt en yxa än tycker jag att du ska köpa en gränsfors släggyxa eller den tyngre klyvyxan plus en kil och slägga för riktigt grova bitar.
om du har god teknik gör det inget att yxan är tyngre. det är sällan att jag 'slår' med yxan. det är tyngden som klyver.

hälsningar från vedsamuraien ;)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #39 skrivet: 17 apr-13 kl 18:25 »
Nu har jag en gränsfors klyvyxa 2,6 kilo :) tack för råd och kunskap.

Har den :) Grym funkar på allt förutom riktigt vresiga körsbärsbitar, typ en....

Dela detta:

* Inloggade just nu

193 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser