Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna med diarré (äcklig bild) LEUKOS  (läst 8647 gånger)

TouchOfRed

• Skåne
Höna med diarré (äcklig bild) LEUKOS
« skrivet: 07 mar-12 kl 09:21 »
Köpte 2 wyandotte hönor för en dryg vecka sen. Den ena hönan har nu i runt 5 dagar varit lite småhängig och inte riktigt velat hänga med den andra hönan och tuppen. I förrgår flyttade jag henne ifrån de andra då hon fortfarande inte blivit bättre och upptäckte då att hon hade diarré och var alldeles kletig om gumpen. Jag klippte bort de fjädrarna närmast kloaken för att hon inte skulle smutsa ner sig själv så mkt (kanske fel gjort?) och placerade henne ensam i en bur. Hon har fått vatten med vitaminer och jag har försökt få henne till att äta allt möjligt (lyckats med bröd, gröt, majs, daggmask) och dessutom har jag gett henne Baycox då jag tidigare haft höns med coccidiose. Detta har dock inte hjälpt än.

Jag tycker att hon fortfarande är lika hängig och dessutom har diarrén inte blivit bättre. Hon bara ligger ner hela tiden med uppburrad fjäderdräkt. Hon dricker när jag ställer vattenskålen precis framför henne men har ingen större matlust, men när jag försöker tvångsmata henne är hon ändå så pass pigg att hon orkar streta emot och smita undan om hon får chansen. Hon är dock inte mager, inte än iaf.

Tycker också hennes diarré är lite konstig om man nu kan säga så för den är liksom slemmigare än jag varit med om tidigare och det ser också ut som att det är en massa urinsyra i så kanske håller njurarna på att lägga av? Bifogar en bild på det.
Något annat som jag upptäckte då jag flyttade henne var att hon var helt kal på magen, kan det ha varit så att hon ruvade innan jag köpte henne? Kan det göra att deras immunförsvar blir känsligare eller nåt? Den andra hönan är ju hur pigg som helst och värper ägg nästan varje dag.

Hoppas någon kan hjälpa mig att bli lite klokare!
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

TouchOfRed

• Skåne
SV: Höna med diarré (äcklig bild) LEUKOS
« Svar #1 skrivet: 08 mar-12 kl 08:44 »
Ingen som vet vad det kan vara eller som har något råd? Hon är inte bättre idag heller, ligger bara hela tiden med uppburrad fjäderdräkt, vill inte äta och dricker knappt  :'(

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 08 mar-12 kl 09:30 »
Koccidios ger oftast blodblandade diarrer då tarmslemhinnan blir så irriterad att den börjar blöda. Koccidios är också ovanligt på vuxna djur och framförallt är vintern lite fel årstid då Cocciderna behöver värme för att föröka sig i marken och det är ju inte precis varmt på vintern. Undantag är kycklingar med värmelampa där risk finns för koccidos även på vintern.

Allmänt vid diarré är annars att proviva är bra och medicinsk kol för att stanna upp magen.

Diarré på vuxna höns kan bero på mask men också många andra saker. Leukos kan ge tumörer som i sin tur ger diarre osv det är Även stressen av att flytta kan ha gett diarre som sedan har förvärrats på grund av obalans i magen och för att hon har ätit dåligt.

Så mitt mest handfasta råd är proviva, kol och mycket vätska för att få stopp på magen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 mar-12 kl 11:04 »
Tack för era svar!Ska prova ge henne vätskeersättning idag och prova med lite filmjölk...
Ska ta och åka till affären när min sambo kommer hem med bilen och inhandla proviva och kol...
Kan jag prova ge vanlig krossad grillkol "provisoriskt"? eller är den kolen behandlad med något?
Tack än en gång!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-12 kl 11:06 »
ABSOLUT INTE grillkol! Den är indränkt med en massa konstiga saker :-X
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 08 mar-12 kl 11:59 »
Ingen som vet vad det kan vara eller som har något råd? Hon är inte bättre idag heller, ligger bara hela tiden med uppburrad fjäderdräkt, vill inte äta och dricker knappt  :'(
Är hon mager?
Ligger hon ner frivilligt eller kan hon inte gå?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 mar-12 kl 12:26 »
Är hon mager?
Ligger hon ner frivilligt eller kan hon inte gå?

Hon är inte mager, inte än iaf, men hon vägrar äta, det enda hon ätit de senaste 3 dagarna är det lilla jag tvingat i henne och krävan är annars helt tom. Hon dricker bara när jag ställer vattenskålen framför henne och då dricker hon kanske 3 klunkar och sen vill hon inte mer, då vänder hon sig om in i hörnet.
Hon kan stå och hon kan gå, men verkar helst bara vilja ligga. Hon ligger och blundar och är uppburrad i fjäderdräkten, men reagerar på ljud...precis som att det går i vågor, ena stunden tittar hon runt sig och verkar lite piggare och nästa stund blundar hon och verkar riktigt dålig... ???
Fortfarande likadan diarré som på bilden, var nyss ut till henne... :-\

ABSOLUT INTE grillkol! Den är indränkt med en massa konstiga saker :-X

Misstänkte det! Då väntar jag med kolen tills jag köpt medicinsk kol ikväll!
Men nu har jag lyckats tvinga i henne ca 10 ml filmjölk, bättre än ingenting, och så har hon fått vätskeersättning som jag kokade ihop själv, dock ville jag inte spruta in det i munnen på henne med risk att hon drunknar så jag blötte brödbitar med det och tvingade i henne dem...är väl också bättre än ingenting...
Usch, det är så tråkigt när de blir sjuka, känns så hopplöst! :-\

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 mar-12 kl 16:58 »
Ingen förbättring ses, nu är frågan; ska jag avliva henne eller ska jag vänta någon dag till?
Det känns som att avlivning är det enda rätta nu för det känns som att hönan har gett upp, diarrén är den samma och hon äter inget och dricker inget, det enda hon får i sig är det jag tvingar i henne och det ses verkligen ingen förbättring, snarare att hon blivit sämre...
Hon har fått medicinsk kol, nyponsoppa, filmjölk, bröd indränkt i vätskeersättning och det verkar inte ha hjälpt...
Vad tror ni?

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 12 mar-12 kl 09:48 »
Jag avvaktade, men hittade henne död igår på morgonen :'(
Obducerade henne och jag misstänker att det var leukos. Vi har ju obducerat en del höns på skolan (pluggar till veterinär) men har haft oturen att inte fått se leukos tidigare. Dock har jag läst om det och det tyder på att det var det. Hon hade förstorad mjälte samt förstorad lever med lesioner utpridda i hela organen samt ett hjärta med konstig färg och vätskefylld hjärtsäck. Även njurarna var kraftigt förstorade men det antar jag är en följd av uttorkningen.  Dock var lesionerna i lever och mjälte mjuka och nästan lite nekros-aktiga och de tumörer jag känt på tidigare hos höns har varit hårda, nästan lite som brosk. Men det är klart, det beror väl på vilken celltyp tumörcellerna stammar från och vid leukos stammar de väl från vita blodceller...
Kan lägga in en bild på mjälten och levern så kan ni som har mer erfarenhet av leukos säga vad ni tror :)

Dessutom passar ju hennes symptom in på många av de man ser vid leukos;
Drabbar höns mellan 20-55 v ålder (hon var född någon gång under 2011), ger aptitlöshet (hon åt ju inget), svaghet (hon orkade ju knappt gå eller stå), ibland diarré (hade hon ju verkligen), nedsatt/upphörd äggproduktion (hon la inga ägg och vid obduktionen bekräftades det då hon inte hade några ägg på gång), vanligt med metastaser i lever och mjälte som då blir infiltrerade med tumörer samt förstorade (hennes lever var något förstorad, mälten var förstorad, båda två med konstiga lesioner).

Så himla trist att det slutar såhär, speciellt när man kämpat så mycket med henne :'(
« Senast ändrad: 12 mar-12 kl 09:50 av TouchOfRed »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 12 mar-12 kl 10:22 »
Inte någon expert på området när det gäller exakt hur leukos ser ut men lever och mjälte såg verkligen inte normala ut  :-X Och slaktat många friska djur har jag gjort  ;)

Trist med hönan men du försökte och var det leukos så finns det ju bara en utgång tyvärr  :(

Tröstkram till dig.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 12 mar-12 kl 10:29 »
Inte någon expert på området när det gäller exakt hur leukos ser ut men lever och mjälte såg verkligen inte normala ut  :-X Och slaktat många friska djur har jag gjort  ;)

Trist med hönan men du försökte och var det leukos så finns det ju bara en utgång tyvärr  :(

Tröstkram till dig.

Nä, det var både positiv och negativ känsla när jag öppnade henne. Samtidigt som man var ledsen för att hon inte fixade det så kändes det på sätt och vis bra att veta att om det nu var leukos så fanns det iaf inget mer jag kunde gjort för henne annat än att jag borde avlivat henne tidigare, men sånt kan man ju inte alltid veta. :-\

Tröstkramen tas emot varmt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser