Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det med min höna?  (läst 4114 gånger)

Dajen

• Uppland
Vad är det med min höna?
« skrivet: 07 mar-12 kl 11:59 »
Har en isbarhöna som sedan ett par veckor eller så ser bedrövlig ut i fjäderdräkten. Hon är ca ett år gammal och har inte ruggat i höst/vinter. Hon är rejält "plockad" på ryggen och jag har bara antagit att det är tuppen som är lite för het på gröten... Hon är inte helt kal men mitt uppe på ryggen är det mest bara dun. Hon är inte den mest sociala av mina hönor - blir ganska skärrad när man tar upp henne, så jag har bara låtit henne vara. Sedan några dagar tycker jag dock att hon ser allmänt "hängig" ut. Hon hänger med de andra, äter och dricker osv, men ser lite slö ut, går med halsen "indragen" och ser allmänt risig ut. Tog upp henne för en stund sen och kollade henne lite hastigt. Hon har inga sår, och jag kan inte se någon ohyra. Men när man pillar i fjäderdräkten lossnar "små fjäderstumpar" överallt och hon ser fjäderdräkten ser risig ut ända upp på halsen. Ser ingen irritation eller tecken på klåda.
Bör jag oroa mig? Kan de rugga så här sent? Eller är det troligt att tuppen är boven i dramat ändå?
« Senast ändrad: 09 mar-12 kl 01:29 av Sirpa »

Dajen

• Uppland
SV: Vad är det med min höna?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-12 kl 10:30 »
Jag har en isbar-höna, ca ett år gammal, som sedan ett par veckor ser hemsk ut i fjäderdräkten. Som om någon tagit en stor tugga på ryggen... Jag reflekterade inte över det först, tänkte bara att det var tuppen som var för aktiv. Men de senaste dagarna tycker jag att hon har sett hängig ut, allmänt seg sådär. Hon går med de andra och håller sig framme när jag matar dem, men hon ser slö ut och jag tycker inte att hon verkar äta särskilt bra (det är rena huggsexan när jag kommer med matrester på morgonen, hon är där men verkar knappt sno åt sig någon mat). Fjäderdräkten är risig hela vägen när man tittar närmare - från hals till stjärt ser fjädrarna risiga och slitna ut, och på ryggen är det mest dun som är kvar. Kammen ser inte frisk ut heller -den är liksom ovanligt hängig och jag tycker att den ser blåaktig ut i ena änden. (Inget gott tecken, så mycket har jag förstått. "Hoppades" att det berodde på en köldskada - efter en oväntad köldknäpp med strömavbrott i hönshuset fick några hönor svarta prickar på kammen.) Och igår och idag har jag dessutom konstaterat att hon är kladdig i baken, vilket bör tyda på diarré.
Kan det vara leukos? Jag läste hastigt om detta och fick mer eller mindre panik... Jag har bara haft höns i tio månader och har varit förskonad från sjukdomar. Vad ska jag göra? Avliva? Isolera? Alla andra hönor är pigga, fina och värper bra. Har svårt att säga när denna höna värpte senast men det är nog en vecka sedan i alla fall. 

Tacksam för tankar och tips!   :'(

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 08 mar-12 kl 11:08 »
Vid nedsatt allmäntillstånd och ingen klar diagnos är  det alltid en bra ide att skilja av hönan så att man kan ha mer specifik koll på hennes matvanor, att hon dricker om hon värper och om hon har diarré.

En bra "start behandling" är de tre V:na Vila Värme Vänlighet.

Är hon lös i magen kan proviva och kol vara en bra start.

När man har lite mer specifika idéer om symptom kan man spekulera vidare om orsak. Det kan ju faktiskt vara så att hon är ur fas i årscykeln och att hon ruggar nu. Höns kan bli nedsatta och "ruggiga" av det framförallt om det är kallt och vintrigt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-12 kl 11:37 »
B-vitamin i vattnet är också bra alt. Multivitamin.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dajen

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-12 kl 11:41 »
Tack för era svar. Innan jag hann läsa dem isolerade jag henne och gav just B-vitamin samt yoghurt (i brist på annat, får åka och handla i em!). Men ni tror inte att det måste vara något katastrofalt, alltså...?  :-\

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 08 mar-12 kl 11:50 »
Alltid knepigt att säga.
Du har inte sett något annat anorlunda på henne, t.ex svullna ben?
Dom andra hönsen är dom snälla på henne eller blir hon hackad när dom tror du inte ser?
« Senast ändrad: 09 mar-12 kl 11:54 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dajen

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 08 mar-12 kl 13:57 »
Förstår att det är jättesvårt att säga. Men bara det faktum att ni inte direkt säger "Det där måste vara xxx - fram med yxan" gör att det känns lite bättre. ::)

Kan inte se något konstigt på henne. Ska syna benen. Det är fjäderdräkten och kammen som ser skum ut. Vet inet vad jag ska säga om kammen men den ser lite missfärgad ut och lite...hmm..."torr" ut, ni vet, lite vit på ytan liksom.

Jag upplever flocken som väldigt lugn utan bråk. Unghöns kan få ett litet nyp vid maten osv men har aldrig sett en skada, aldrig sett någon "vara på" någon annan på riktigt. Den här hönan är en av de första jag köpte och jag har alltid upplevt att hon har ganska hög status. Har inte sett henne hacka på någon annan, men aldrig få ta emot stryk heller.

Hon är "pigg" och vaken ändå - sprang som tusan när jag skulle separera henne från flocken och traskar oroligt omkring och undersöker flyktmöjligheterna i sin nya boning. Så hon är ju i alla fall inte orkeslös.

Tacktacktack för att ni delar med er av er erfarenhet!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 08 mar-12 kl 15:32 »
Angående kammen så är det inte ovanligt att höns kan vara  lite vinternariga om kammen när det är kallt ute. Då kan kammen se torr och skorvig ut (precis som mina händer  :P ::) ) utan att det är något farligt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dajen

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 08 mar-12 kl 20:18 »
Jamen så tänkte jag också, när jag tittade på mina händer idag.  ::)

Har hängt upp en värmelampa över sjukstugan, tänkte att det inte kan skada i nästan nollgradigt hönshus. Och så sprutade jag i - eller på... - henne lite Proviva i mörkret ikväll.

Dajen

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 08 mar-12 kl 20:22 »
Och med risk för att bli äcklig har jag ju nu sedan hon isolerats kunnat studera exkrementerna lite närmare... Ser ut som måsskit, typ, mycket vitt/ljust med små svarta grejer i... Kan väl egentligen inte påstå att det ser ut som diarré. Vad som nu är definitionen av det när det gäller höns.

Dajen

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 09 mar-12 kl 09:24 »
Efter en natt under värmelampan har kammen återfått normal färg! Inte det minsta blåaktig idag!  :D Hönan har inte bajsat särskilt mycket under natten, finns inga riktiga kluttar utan bara några små måsskitar...känns som om hon äter dåligt. Kan ju också bero på att hon varit lite stressad av isoleringen. Hon känns lätt, tycker jag, men då denna höna kanske är den allra minst sociala av i flocken har jag sällan haft tillfälle att känna på henne så det är svårt att säga om hon verkligen magrat. Har ställt in hälsofil, honungsvatten och lite annat gott, om hon inte rört det om ett par timmar tänkte jag tvångsmata henne med fil och proviva... Hon är fortfarande på benen och ser piggare ut på ögonen, men rosslar lätt när hon andas. Hon har dock inga andningssvårigheter, har näbben stängd och snorar inte. 

Dajen

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 10 mar-12 kl 11:55 »
Efter att ha haft extra koll på hönan ett par dygn nu, känns det som om det största problemet är att hon inte äter. NÅGOT får hon väl i sig, annars hade hon ju varit död för det jag lyckats spruta i henne är inga mängder. Hon verkar fortfarande lite lös i magen men framförallt skiter hon väldigt LITE. Vilket ju inte är konstigt när man inte äter. Vad ska jag göra med henne?   :-\

Dajen

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 13 mar-12 kl 22:05 »
Nu har hönan suttit i isolering i fem dygn. Hon är inte sämre, och hon har börjat äta lite. Inte så mycket som jag skulle önska, men ändå... Avföringen verkar ha godtagbar konsistens men mängden är liten. Hon ser ut som sju svåra år - hemskt risig i fjäderdräkten och har spån på ryggen etc... Det är ju uppenbart att hon inte trivs med isoleringen, och hon har ju inte tillgång till vare sig sandbad eller sittpinne där hon befinner sig nu. Hon ligger bara under lampan och ser uttråkad ut, men hon har ju å andra sidan inte mycket annat att göra. Samtidigt tänker jag att hon kanske mår bra av att ha värmelampa ett tag till.
Vad tror ni? Ska jag vänta ett par dagar till och se att hon verkligen äter bra osv och sen släppa tillbaka henne till gruppen? Kan inte tänka mig att hon smittar, det borde jag ju redan ha märkt i så fall eftersom hon varit risig såpass länge innan jag isolerade henne.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 13 mar-12 kl 22:47 »
Ge det ett par dagar till så du ser att hon äter ordentligt. Att hon har tråkigt när hon är sjuk dör hon inte av. Alla som legat nedbäddade i flunsan i vinter vet att det är trist att vara sjuk men man överlever :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser