Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många vill höns vara  (läst 8612 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur många vill höns vara
« Svar #20 skrivet: 10 mar-12 kl 08:27 »
Man måste självklart ha ventilation, som håller nere fukten. Antingen självdrag eller styrd ventilation. Men isolering gör att det inte drar okontrollerat. Man kan isolera med olika material, precis som man kan med ett vanligt hus. Det beror på ekonomi, kunskap, livsfilosofi vilket alternativ man väljer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #21 skrivet: 10 mar-12 kl 08:30 »
Vad Isolerar ni med i hönshus?

Jag är ingen hönsexpert men under mina 10 år med höns så har jag aldrig haft ett isolerat hönshus. Torrt och dragfritt däremot uppskattas av de flesta djur. Jag låter mina höns värpa som de vill, gör inget extra för att förlänga eller skynda på en säsong.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 10 mar-12 kl 08:50 »
Jag är ingen hönsexpert men under mina 10 år med höns så har jag aldrig haft ett isolerat hönshus. Torrt och dragfritt däremot uppskattas av de flesta djur. Jag låter mina höns värpa som de vill, gör inget extra för att förlänga eller skynda på en säsong.
Stillastående luft isolerar ju, så har man väggar som är vindtäta, så isolerar de lite. Sen beror det ju på var man bor om det kan gå bra utan isolering eller ej. Har man höns i Luleå utan isolering, så riskerar man döda höns...

Sen är det avgörande att ha lagom många höns till ytan. Även i Skåne har vi ju rejält kalla vintrar ibland. Och då blir det kallt för hönsen om man har färre än 2-4 per kvadratmeter. Det är min åsikt.

Mitt nuvarande hönshus är bara isolerat i taket, mina framtida kommer att vara bättre isolerade. Och jag kommer att satsa på att ha 2-4 höns per kvadratmeter nattyta på vintern.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
« Svar #23 skrivet: 10 mar-12 kl 09:11 »
Den änden av ladugården som hönshuset är i har plåtfasad på kortsidan som är mest utsatt av vinden (för det blåser till 90% från det hållet) pust på insidan, 2 st fönster.
En sida har träfasad, puts på insidan 1 fönster.
en sida har en innervägg mot vangnslidret, puts på insidan.
och en sida har innervägg med trädörr och utanför det ett utrymme för foder och redskap just innanför ytterväggen med träfasad och dörren in. Denna innervägg är bara i trä, ingen puts.

Putsen är i dåligt kick så jag ska putsa om samt byta ett trasigt föster, sen borde det inte bara dragigt längre.
Brädgolv ovanför och den delen av logen också innervägg mot vangslidret så det är ett eget utrymme som inte alls blir så kallt som i den sora delen av ladugården som är öppen till nock.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur många höns ska man ha
« Svar #24 skrivet: 10 mar-12 kl 09:17 »
Då skulle jag nog isolera i taket, det är ju där den mesta värmen går ut, och ev innerväggen i trä. Och göra ett mindre rum för vintern. Samt sätta in ett antal ventiler med ställbar öppning. Lite inredning, så att det blir lättskött för ägaren och trevligt för hönsen. Därefter borde det fungera utmärkt som hönshus, både för de få som du planerar för nu, och de något fler som du riskerar att skaffa när du blivit hönsbiten.

Vi är många som börjat med några få för eget behov, och som sedan skaffat ganska många fler, för att det är så roligt...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 10 mar-12 kl 12:41 »
Citera
Vi är många som börjat med några få för eget behov, och som sedan skaffat ganska många fler, för att det är så roligt...
..........eller för att dom BLIR fler. Ibland på eget initiativ, dess emellan för att man ser en höna man ABSOLUT vill ha.

Idag räknade jag lite på hur mycke 100 höns ger och vad det kostar.  :-[ Ja vaf. NÅGON gång kanske man blir pensionär!? :D

Jag tycker det är praktiskt om det är FROSTFRITT i hönshuset så man slipper bråka med is i vattenautomaten.
« Senast ändrad: 10 mar-12 kl 12:46 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #26 skrivet: 10 mar-12 kl 12:48 »
;D då köper de inte många ägg var va?  ;)

Eh jo... ?! Varför skulle de inte göra det? Ursäkta om jag missar nåt uppenbart i ditt resonemang nu.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 10 mar-12 kl 12:57 »
Jag tar 3 kr/ägg och har fler köpare än ägg...
;D då köper de inte många ägg var va?  ;)
Betsla, du menar såklart att dina köpare vill köpa fler ägg än du kan producera (eller snarare än vad hönsen kan producera). Men som du skriver det, så betyder det, rent logiskt, att varje köpare inte ens får ett helt ägg var. T ex om du har 10 ägg och 15 köpare, då har du fler köpare än ägg, och varje köpare får 2/3=0,67 ägg var... Det är lite lustigt med ett så vanligt talesätt, att det egentligen betyder något helt knasigt, sett rent logiskt matematiskt.

Fast man är kanske lite knäpp när man läser uttrycket så. Jag kan inte uttala mig om ToA, men själv är jag lite insnöad på logik, matematik och naturvetenskap, och läser ofta en text bokstavligt, och roas av att det ibland blir fel  :-[. Jag är knasig, det är bara att erkänna. Å andra sidan är jag lättroad  ;).

betsla

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 10 mar-12 kl 13:04 »
Betsla, du menar såklart att dina köpare vill köpa fler ägg än du kan producera (eller snarare än vad hönsen kan producera). Men som du skriver det, så betyder det, rent logiskt, att varje köpare inte ens får ett helt ägg var. T ex om du har 10 ägg och 15 köpare, då har du fler köpare än ägg, och varje köpare får 2/3=0,67 ägg var... Det är lite lustigt med ett så vanligt talesätt, att det egentligen betyder något helt knasigt, sett rent logiskt matematiskt.

Fast man är kanske lite knäpp när man läser uttrycket så. Jag kan inte uttala mig om ToA, men själv är jag lite insnöad på logik, matematik och naturvetenskap, och läser ofta en text bokstavligt, och roas av att det ibland blir fel  :-[. Jag är knasig, det är bara att erkänna. Å andra sidan är jag lättroad  ;).

Haha, tack! Jag ursäktar mig fortfarande med amningshjärna... och bjuder på felskrivningen ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #29 skrivet: 10 mar-12 kl 13:15 »
Haha, tack! Jag ursäktar mig fortfarande med amningshjärna... och bjuder på felskrivningen ;D

Amningshjärna? :o Nog för att jag sett kvinnor med tuttarna mycke högre än naturligt men hur högt sitter "dom" i Jämtland?

;)

betsla

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 10 mar-12 kl 13:55 »
Amningshjärna? :o Nog för att jag sett kvinnor med tuttarna mycke högre än naturligt men hur högt sitter "dom" i Jämtland?

;)

Man brukar kalla det amningshjärna när man är påverkad av oxytocin och inte riktigt kan tänka =)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #31 skrivet: 10 mar-12 kl 14:35 »
 :o ox...oxy.....oxytocin, ja-ha ja.......... trodde jag var den ende som vimsar ibland.

Där ser man. Oxytocin är det! ::)
« Senast ändrad: 10 mar-12 kl 14:37 av ToA »

Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser