Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flugor i komposten?  (läst 5137 gånger)

Bengt

• Gäst
Flugor i komposten?
« skrivet: 23 okt-06 kl 21:53 »
Någon mer än jag som har extremt mycket flugor i komposten just nu? Har testat att gödsla för att få upp värmen och täcka med jord där det är som värst. Men inget verkar hjälpa... någon som har några bra tips?

leifhh

• Gäst
Re:Flugor i komposten?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-06 kl 15:38 »
jag har samma problem. fick ner mängden något genom att blanda i en massa färsk hönsskit, men det finns mängder med flugor kvar....

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #2 skrivet: 24 okt-06 kl 16:54 »
Täcka med jord, gräsklipp, flis eller liknande över hela komposten. ligger komposten hyfsat torrt? eller väldigt vått? i Farsans varmkompost blir det problem när det är för blött i komposten.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 okt-06 kl 18:04 »
Jag har ibland flugor i varmkomposten (kökskomposten) och brukar då gräva om lite med en grep och sen täcka med lite spån. Funkar bra men man får göra om det lite då och då.

Har hört att en del häller lite kalk på men jag vet inte hur det funkar eller hur det påverkar komposten i övrigt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 24 okt-06 kl 23:28 »
vad är det för flugor du har i komposten?
Är det vanliga husflugor eller små liknande blomflugor?

Vet att man fått lära sig´att vanliga flugor lägger sina ägg o färsk gödsel... därför är många utgödslingar i ladugårdarna numer utrustade med kulvert och trycket ut gödseln underifrån...

då blir det mest gammal gödsel ovanpå..

är det små flugor så tyder väl det på att det är en bra miljö...
att det är mycket insekter och dyligt...
Har ingen egentlig kompost men en rejäl dynghög...
och där finns det hur mycket insekter , maskar och flugor i alla storlekar och även paddor... de är väl där maten finns...

Men de stör ju ingen då de är bakom lagårn...

kan ju vara värre om man har komposten precis brevid huset...

:-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

leifhh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 okt-06 kl 07:45 »
för min del är det framför allt små "banan/blomflugor", men i går kväll kom jag ihåg att jag hörde på odla i P1 alternativt naturbruk typ i förra veckan att det överlag har varit extremt mycket flugor i år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser