Det var ju just det.
Jag behöver inte hjälp med tyckandet, jag vill bara höra andras erfarenheter och fakta 
Men det låter ju positivt med dom summorna. Men då äger han marken runt omkring också? Eftersom iallafall i vårat fall, skulle även dom som ligger inom "vindfånget" för verken också dela på kakan.
Om jag förstår dig rätt så kommer ett verk alltså att stå på er mark?
Det finns lite olika modeller för hur man delar upp betalningen, men det är ju alltid den som har verket på sin mark som får mest, helt logiskt. Oftast ritar man en cirkel med radien 250 meter runt verket (alltså 250 ut från verket åt alla håll) och så tittar man på kartan och försöker räkna ut hur stor del av cirkeln som hamnar på de olika markerna. Sen kan det då delas ungefär som att markägaren får 2/3 och de andra får dela på resten, alltefter hur stor bit dom har i cirkeln.
Men det är alltså en frivillig uppgörelse. I princip behöver man inte dela en spänn med någon, men de flesta gör det för att få igång projektet och behålla grannsämjan. Sen kan det ju då handla om att dra vägar över annans mark för att få fram verket, och då ska den ju såklart ha ersättning.
En vanlig ersättning är att man dels får en kontant del på 50-60 000 när tillstånden är klara, och sen runt 4% av vad verket drar in per år. Siffrorna som nämndes innan var väldigt höga, men normalt brukar man lova ungefär 150 000 per verk, men det beror ju såklart på hur bra vindläget är och hur stort verket är.
Bygg så stort som möjligt. Många skräms av att de nya verken är så stora, det fattar jag inte. Åk vägen från Falköping mot jönköping och kolla. Precis jämte vägen står ett gammalt litet, det snurrar som en elvisp hela tiden, lite längre bort står ett gäng nya stora, som snurrar i sakta mak runt... Vilket stör mest tro?
Återställandet av marken skrivs in i arrendeavtalet.
Det görs noga utredningar om hur skuggor och ljud kommer att spridas, så det är inget som i projektet slarvas bort. Har just fått miljöbeskrivningen på vår lilla park här..den är på 78 sidor...