Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken höna passar oss?  (läst 1967 gånger)

Laura_R

• Södermanland
Vilken höna passar oss?
« skrivet: 10 mar-12 kl 20:01 »
Hej
Vi bor i ett villaområde med ganska glest mellan husen (med tanke på ljudnivå från/till grannar)
och vår inhägnade tomt är ca 1500 m2 stor
Jag vill så gärna skaffa höns till sommaren men har inte så mycket kunskap om raser, så nu undrar
jag om någon kan svara vilken ras som passar när;
1. man har två små livliga barn
2. man inte har så jätte mycket tid att lägga på hönsen... förutom det mest nödvändiga såklart!
3. man vill ha många ägg året runt (går det i Sverige?)
4. man inte har så mycket pengar att lägga på nån fin ras, dyra värmelampor, stor hönsgård osv.
5. inte vill åka till Haparanda för att köpa dessa fina damer :)

...och har någon tips på vart jag kan köpa fina höns i Sörmland så vore det en extra fin hjälp :)

Tack på förhand!

« Senast ändrad: 10 mar-12 kl 20:20 av Laura_R »

sonja på slätten

• Halland
SV: Vilken höna passar oss?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-12 kl 20:33 »
Ett par fakta bra att veta för er:
Ägg året om är möjligt bara om man föder upp nya unghönor  kontinuerligt.  De äldre, från 1½ års ålder, ruggar under hösten,och värper då inte under några veckor, men under samma tid brukar de nya unghönorna sätta igång att värpa.
Hur mycket tid man måste lägga på hönsen är helt beroende av hur bra man har ordnat med deras boende och inredning. Det finns smarta lösningar som gör att den dagliga insatsen blir minimal, fast med ett större "tag" någon gång i veckan.
Ni kommer säkert att få massor av förslag på raser. Jag tycker att ni ska besöka så många erfarna hönsägare som ni kan, dels för att se olika lösningar av boendet,  och dels för att se hur olika raser beter sig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Laura_R

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 10 mar-12 kl 21:09 »
Tack Sonja :)
Jätte bra svar! Vi kommer fixa ett superfint och smidigt hönshus inuti vårt uppvärmda garage så dom
kommer ha det varmt och gott på vintern och skuggigt och skönt på sommaren...
Jag kommer självklart lägga tiden som krävs men man har ju inte så mycket tid när man har barn och heltidsjobb ;)
Tack igen! Nu ska jag skanna nätet på hönsuppfödare vi kan besöka :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 10 mar-12 kl 21:12 »
Fast så väldigt varmt behövs inte, frostfritt räcker gott. Beroende lite på ras.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Laura_R

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 10 mar-12 kl 22:17 »
Okej ja nu i vinter har vi haft runt 5-10 grader i garaget, det lär väl vara okej för de flesta raser som
är anpassade för vårt klimat? ... hur kallt får det vara då om dom ska gå ut och så? vill höns ena vara
ute i snö och kyla på vintern??

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 11 mar-12 kl 08:12 »
Okej ja nu i vinter har vi haft runt 5-10 grader i garaget, det lär väl vara okej för de flesta raser som
är anpassade för vårt klimat? ... hur kallt får det vara då om dom ska gå ut och så? vill höns ena vara
ute i snö och kyla på vintern??
Hönsen är olika på den punkten, vissa gillar snö andra inte. Mina går gärna ut i snön. Jag brukar inte släppa ut mina om det är kallare än -10, men de är sura på mig om jag inte släpper ut dem.

Om man inte har en ras som ruvar, så måste man nog ha äggkläckare och värmelampa. Och har man en ras som ruvar mycket, så får man massor av kycklingar men inga ägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 11 mar-12 kl 08:26 »
Hej!
Om du går in på www.kackel.se så får du läsa om svenska lantraser av höns, ankor och gäss. Jag har gotlandshöns och är helnöjd!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Laura_R

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 11 mar-12 kl 21:47 »
Tack för era svar!
Jag tänkte på det där med höns som ruvar...jag har alltså inte tänkt ha tupp
både för min egen sömns skull och mina kära grannar, har lite dålig erfarenhet av
tuppar då mina morföräldrar har höns och tupp :)
så det kommer nog inte bli kycklingar om jag inte smugglar in några ägg med kycklingar i...
som jag vet att min mormor gjorde med sina höns innan tuppen.
Men hur är det då med ruvande höns som inte har manligt sällskap får man bra med ägg då??

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 12 mar-12 kl 07:55 »
Hönsen fattar inte att äggen inte är befruktade. De som riktigt vill ruva kan tom ruva utan att det finns några ägg. Så har du hönor av ruvvillig ras, men ingen tupp, så får du varken ägg eller kycklingar, de bara ligger i redet i evigheter, om de inte tröttnar. Det finns trick för att försöka få dem att inte vilja ruva mer, men det är inte alltid det lyckas.

Så då får du köpa hönor av en ras som inte är ruvvillig. Och ska du ha kycklingar så krävs värmelampa. Och äggkläckare om du inte köper kycklingarna små från någon annan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

karsan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 mar-12 kl 18:45 »
Man kan också skaffa befruktade ägg från någon som har. Så får man nöjet att se hur en riktig hönsmamma beter sig.  Och gulliga kycklingar. Om man alltså har en höna som vill ruva, men inte har någon tupp.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #10 skrivet: 14 mar-12 kl 07:23 »
En tupp som tar hand om hönsen är naturligt för dem. Jag kommer ihåg att för några år sedan så hade vi bara en liten flock med en tupp i. Räven tog honom och det tog 3 veckor innan vi fick en ny tupp. Men hönsen var inte sig själva under den här tiden. De sprang omkring som yra höns och värpte dåligt. Men när tuppen kom så blev de sig själva igen. Det här är min erfarenhet. 
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser