Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skitiga ägg i kläckaren!  (läst 8003 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: skitiga ägg i kläckaren!
« Svar #20 skrivet: 13 mar-12 kl 09:37 »
Man kan misshandla ägg på många sätt och ändå få kycklingar. (skicka med post, förvara i fel temperatur, förvara utan att vända, förvara för länge, fodra avelsdjuren dåligt, ha lite lagom fel temperatur i kläckaren, smutsiga ägg, trasiga ägg osv)

Vilken väg man väljer beror på om man vill optimera sitt kläckresultat och minska risken för sjukdomsspridning eller om man nöjer sig med att det blir några kycklingar.

Jag har också fått många kycklingar ur "misshandlade" ägg men jag har bättre resultat på rena ägg som jag har försökt ta hand om på "rätt sätt". 

Det är billigare att kläcka få ägg med gott resultat än massor av ägg med uselt resultat....

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Alex s

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 13 mar-12 kl 19:51 »
ja då återstår bara att åka till granngården och köpa in en flaska Virkon S då... man lär sig något nytt varje dag
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

andtol

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 mar-12 kl 21:21 »
ja då återstår bara att åka till granngården och köpa in en flaska Virkon S då

Jag tolkade inläggen ovan att det inte var så farligt att använda lite smutsiga ägg. Så jag kör nog utan Virkningen. :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 13 mar-12 kl 22:43 »
Att inte kläcka smutsiga ägg är ett sätt att undvika hög dödlighet inuti äggen liksom kycklingar som dör i infektion vid en veckas ålder, pga av e-coli infektion.

Virkon S. är bra och man får bort de smittor som finns utanpå äggen.
(Säjer som Azoo-Lina att vitsen med inköpta kläckägg är ju att minimera risken att köpa in sjukdomar).
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 14 mar-12 kl 07:41 »
Vilket bra svar Azoo-Lina och Grimla.
Gilla  :)
Hedemorahöns

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 14 mar-12 kl 11:03 »
ja då återstår bara att åka till granngården och köpa in en flaska Virkon S då... man lär sig något nytt varje dag

Det kan vara bra att veta att Virkon S säljs i små fyrkantiga påsar, inte i flaskor... så slipper du leta som en tok :)

American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 14 mar-12 kl 11:07 »
Det kan vara bra att veta att Virkon S säljs i små fyrkantiga påsar, inte i flaskor... så slipper du leta som en tok :)
Det säljs även i runda plastburkar med brustabletter i, enkla att dosera, och billigare än påsarna tror jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

FM

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 14 mar-12 kl 11:27 »
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #28 skrivet: 31 mar-12 kl 09:37 »
Nu har det kläckts lite...två av fem befruktade ägg överlevde :'( Har haft koll på fukt och värme.
Alla har dött i olika stadier senare i utvecklingen, kan bajset ha påverkat ändå ::)
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 31 mar-12 kl 12:58 »
Nja det är ju inte säkert ::)
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser