Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämning sussex  (läst 5898 gånger)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Könsbestämning sussex
« skrivet: 12 mar-12 kl 09:21 »
Ungefär vid vilken ålder borde man kunna se skillnad på när sussex är hönor eller tuppar? ???
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
SV: Könsbestämning sussex
« Svar #1 skrivet: 12 mar-12 kl 09:34 »
Vi har sussexkycklingar på snart 7v. Det enda vi lyckas med är helt amatörmässiga, kvalificerade gissningar som baseras mest på magkänsla  ;). Men de ser ju större ut för var dag som går, växer snabbare än ogräs!
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 12 mar-12 kl 09:43 »
Vid 5-7 dagars ålder brukar de flesta hönkycklingar ha fjädrar som räcker enda bak till rumpan. Tupparna har då ännu bara korta vingpennor. Sen brukar några vara mittemellan.  :) Fjädrarna på "skuldrorna verkar också komma sent på tupparna.

När de blir lite äldre 2-4 veckor nånting så börjar många tuppars kammar bli lite svullna och röda medan hönorna har gula "torra" kammar. Självklart finns här luringar som inte följer detta (sena tuppar ser ut som hönor och tidiga hönor ser ut som tuppar). ;D

Knappast till nån hjälp antar jag.  ::) ::) ::)

Tillägg: Vet inte om detta stämmer på just sussex, har erfarenhet av lite olika tunga stora raser.
« Senast ändrad: 12 mar-12 kl 09:46 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #3 skrivet: 12 mar-12 kl 10:00 »
Jodå det är till hjälp.  ;D  Det såg man rätt tidigt på kochinkycklingarna i fjor att vissa hade mer utvecklade kammar...och det var tupparna. Så om man har ett gäng som är lika gamla så kan man ju jämföra dem sinsemellan. Men jag skrev inte upp när jag började se skillnaden. Sussex växer ju dessutom upp lite grand snabbare än var kochinhönsen gör.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Sirpa

• -
« Svar #4 skrivet: 12 mar-12 kl 17:06 »
har du tittat i Sussex kycklingtråden?  :)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=114288.0
Höns och Liljor i min trädgård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser