Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare från 3 lådor  (läst 2951 gånger)

anette i bugared

• -
Avläggare från 3 lådor
« skrivet: 12 mar-12 kl 12:51 »
För att underlätta avläggarproduktionen i år har jag tänkt testa att ha 3 lådor på modersamhället och helt sonika ta den översta till avläggare framåt midsommar.

Min fråga är, När bör/kan jag ställa på en tredje låda (jag har 2 lådor som "standard")? Jag tänkte kombinera påställningen med extra fodertillmatning, jag har gott om oslungade ramar som jag tänkte använda som extrafoder nu under våren, men som sagt, kan jag ställa på en tredje låda redan nu, så snart jag rensat bottnen o.s.v.?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

klarre

• Södermanland
SV: Avläggare från 3 lådor
« Svar #1 skrivet: 12 mar-12 kl 17:40 »
Svaret på din fråga måste vara, det beror på. Det beror på hur bra din drottning kommer att lägga ägg, hur många ägg din drottning kommer att lägga beror på flera faktorer t.ex:

1) Vilket skick är din drottningen i.
2) Hur bra övervintrade din kupan, är den stark på våren.
3) Hur bra är vädret i vår, tillgång till nektar och pollen.

Men om du har invintrat på 2 LN, så kommer du göra ett lådskift i vår så att den övre lådan med allt yngel kommer underst och den ofta tomma undre lådan kommer högst upp och drottningen kommer gå upp och fylla den, när drottningen har fyllt mer parten av den lådan så kan du ställa på en tredje låda som hon går upp i.

Tänkte du köpa en drottning till din avläggare eller låta bina dra upp en själv ???

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 12 mar-12 kl 18:29 »
Jag tänkte låta dem dra upp egna drottningar. De samhällen jag skall göra avläggare på är starka och om de bara kan dra in pollen ( dvs om vädret tillåter) så kan jag förse dem med fulla honungsramar från i somras.

När bör jag skifta de två lådor de står på nu? Stör jag om jag gör det nu i samband med att jag städar ur bottnarna? De verkar ha tömt de nedre lådorna på foder men har gott om det i de övre.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 12 mar-12 kl 19:17 »
Jag tycker det är alldeles för tidigt att störa yngelrummet nu med att dela lådor.

Det är inte fel tänkt att ha 3 lådor LN som yngelrum ett tag, men jag är själv lite tveksam om det verkligen blir mer yngel.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 12 mar-12 kl 19:55 »
För att det ska lyckats måste det finnas drönare , runt midsommar , strax förre.

Sen måste samhället var tillräckligt stark för att fylla ut dessa lådor , det ger sig själv  ;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

klarre

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 12 mar-12 kl 20:01 »
Olof det beror helt på drottningen, jag har haft en drottning som har fyllt över 4 lådor LN med yngel på sommaren, tyvärr dog hon i en hemtransport när hon var på toppen. 4 lådor yngel är onormalt men att man kan få en drottning som kräver 3 lådor är inte ovanligt, som jag har skrivit i flera trådar så är det inte jag som producerar mina drottningar utan skogshonung så det är dom som ska få beröm.

Jag tycker som Olof att det är alldeles för tidigt att störa yngelrummet nu, nu gäller det att dom ska klara av att hålla värmen, det är fortfarande kallt på nätterna och kan fortfarande bli kallt på dagarna. Själva flytt momentet och att börja sprida ut yngel nu är riskabelt.

Om jag var dig så skulle jag istället ta 3 yngelramar och lite bin från ditt samhälle typ 10-15 maj och stoppa i en ny kupa, ett sådant samhälle borde bli ungefär  lika starkt till invintring som att ta en låda vid midsommar. Om du ska göra avläggare vid midsommar så tycker jag att du ska köpa drottningar, då kan du ge dom färre yngel ramar och ändå känna dig säkrare på att få ett bra invintringsbart samhälle.

Man kan göra avläggare på massa sätt men rent instinktivt känner jag att det är lite för sent vid midsommar att bar ställa iväg ramar med ägg och yngel.

Jonte76

• -
« Svar #6 skrivet: 12 mar-12 kl 20:02 »
kanske om en 3 veckor om det fina vädret fortsätter sätta undre yngel lådan över o sen en 3e låda på den utan spärrgaller . Men har du höstrapps så får du den blandad med ynglet i alla lådorna kanske inte bra ?

klarre

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 12 mar-12 kl 20:07 »
Jag tycker inte det är något problem att få lite yngel i honungsramarna tidigt på våren, det är bättre att drottningen får lite utrymme, man kan alltid spärra ner drottningen från tredje lådan och låta bina krypa ut. Eventuellt flytta upp honungsramarna till fjärde lådan.

Jonte76

• -
« Svar #8 skrivet: 12 mar-12 kl 20:15 »
nej det är kanske inga problem med lite yngel  om man har lite raps men mina fyller hela lådan o blir svårt o hinna slunga då 3 veckor innnan  dom är bin ju :P    ..    men låter man bina ha 3 lågnormal lådor som yngel rum brukar dom bli så starka så inga problem att ta bort hela lådan  som en eller 2  avläggare . har jag gort många gånger

klarre

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 mar-12 kl 20:16 »
Citera
mina fyller hela lådan o blir svårt o hinna slunga

Härligt problem :-)

Jonte76

• -
« Svar #10 skrivet: 12 mar-12 kl 20:19 »
nää blir bara stressad av det   ;)   vill inte slunga yngel .. men bra sätt o få starka samhällen o dela  :)

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 12 mar-12 kl 21:51 »
Inga problem med höstraps här, efter linden har vi inget större drag.

Jag väntar alltså tills om ca 1 månad innan jag skiftar de bägge lådorna de står på nu, är det rätt uppfattat?
Kan det vara ett alternativ att sätta till en tredje låda med 4-5 foderramar + 5-6 tomma, utbyggda ramar, men placera den underst? Och kan jag i så fall göra det tidigare, när jag ändå håller på och lyfter för att kunna göra rent i botten? På så sätt behöver jag inte störa eller riskera avkylning? vad tror ni?

Kan tilläggas att jag är mer intresserad av att få ett fåtal starka avläggare som drar upp egna drottningar än ett flertal avläggare gjorda på bara ett par ägg/yngelramar . Jag vill dessutom slippa jaga efter köpedrottningar, förra året och året dessförinnan var bedrövliga, allt som fanns var oparade och det är jag inte intresserad av att köpa. Så för min del handlar det inte om att producera mängder av avläggare eller att suga ut varje droppe honung, jag vill bara ha bin för det bina gör med min trädgård faktiskt.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #12 skrivet: 13 mar-12 kl 07:44 »
När jag gjorde avläggare som drog upp egna drottningar så var det en rätt stor andel som inte lyckades få fram några som la ägg ordentligt. Så med det i bakhuvudet gör du det enklare för dig själv om du gör fler avläggare än du tänkt och slår samman de svagaste och tar bort de sämsta nya drottningarna.

Ett väldigt enkelt sätt att få fram några och få lite bättre kontroll är att när hallondraget hållit på en vecka leta upp drottningen och sätta henne med ett par ramar i en egen kupa. Gamla samhället bygger 10-20 nödceller, efter en vecka delar du gamla samhället i ett antal delar med en ram med nödceller i varje och skördar honungen samtidigt. En månad senare kollar du vilka som är äggläggande, de som inte är det förenar du med tidningspapper med någon som är det. Dessutom flyttar du runt samhällena i bigården så att de svagaste byter plats med de starkaste. Får du fler än du tänkt säljer du dem.

Du förlorar lindskörden, men får ett säkrare resultat.

Jonte76

• -
« Svar #13 skrivet: 14 mar-12 kl 18:16 »
  Precis skifta lådor om en månad o sätt på en 3 e låda då om och när dom alla är fulla med yngel ta bort den översta till en avläggare , skulle drottningen vara i övre lådan blir ju dom resterande 2  lådorna en avläggare . ibland har jag gort 3 avläggare så

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser