Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kurs  (läst 2963 gånger)

Mattias

Kurs
« skrivet: 24 okt-06 kl 16:34 »
Någon som vet vart man kan hitta kurser i biodling?
Jorden tillhör inte människan, människan tillhör jorden. Allt hänger samman så som blodet förenar oss alla. Människan vävde inte livets väv, hon är bara en tråd i den. Vad hon gör mot väven, gör hon mot sig själv.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:Kurs
« Svar #1 skrivet: 24 okt-06 kl 17:23 »
Gå med i biodlarnas riksförbund + lokalkretsen i ditt område, så får du information och hjälp.
Se deras hemsida www.biodlarna.se
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 24 okt-06 kl 19:54 »
Här hade Vuxenskolan en biodlarkurs och några lokala biodlare var kursledare. Det som var lite tråkigt tyckte jag var att i princip alla deltagarna redan hade bin. Så vi som inte hade några var lite långt efter så att säga. Fast annars var kursen jättebra och lärorik.
« Senast ändrad: 24 okt-06 kl 19:54 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ClaesMotKlass

• -
« Svar #3 skrivet: 26 okt-06 kl 14:53 »
Jag har precis börjat i helsingborg...

Av oss sex har ingen bin ännu...

Verkar jättebra, fadderverksamhet...hjälper till med att skaffa samhällen till våren (med reservation för en dålig vinter)
alternativ light

ninaeklöf

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 dec-06 kl 10:56 »
Vår biodlarförening erbjuder nybörjarkurser med cirka 6-8 teorikvällar och sedan 2-4 praktiska träffar vid vår bigård i Velamsund. OCh sedan någon studieresa per år också. En kurs pågår just nu och nästa startar i vår. Träffarna i Velamsund är tillsammans med alla oss andra i föreningen och brukar vara fantastiskt trevliga.

Kursledarna Per Thunman och Ingvar Pettersson hjälper sedan till som mentorer till de nyblivna biodlarna. Inom föreningen brukar vi alla hjälpas åt så att de som vill ha bin får det genom oss andra. Genom avläggare eller svärmar.

Nybörjarkurserna är gratis, det enda som kostar är kursboken "Bin till Nytta och Nöje"

Välkomna!

kontakta:

Wermdö Skeppslag BF
Ordförande Göran Frick
Apelvägen 23
134 37 Gustavsberg
57032100
grnfrick@yahoo.se

Tjillevippen!
Nina
Jag gick nybörjarkursen för 5 år sedan och fick hjälp med att köpa en kupa med bin för 500 kronor, resten av utrustningen så fick jag bland annat overall, slöja och ramar av föreningsmedlemmar. Och sedan köpte jag kupgaffel och rök genom Joelvax.se. Och sedan så körde jag igång och har numera 4 kupor.

fyriskung

« Svar #5 skrivet: 06 mar-07 kl 20:04 »

Det kommer att då en kurs i bin på SLU i vår, en polare gick den förra året och sa att den är bra, här är kursplanen:

BI0379 Bin, biodling och pollinering, 7,5 hp (5 p)
Bees, Apiculture and Pollination

Anmälningskod: 40075

Ämne: Biologi
Nivå: A
Betygsskala: Godkänd / Icke godkänd

Förkunskapskrav
Särskild behörighet i Naturkunskap kurs B, eller motsvarande.

Mål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- känna till hur biodlingen som näring är uppbyggd - dess betydelse och omfattning
- ha kunskap om hur bisamhället fungerar som enhet för att förstå hur detta bör hanteras för optimalt utbyte
- ha kunskaper om och förståelse för de pollinerande insekterna och deras betydelse för den naturligt förekommande floran, dess bär och frukter, samt för fröproduktion, frukt- och bärodling
- känna till de viktigaste grupperna av solitära och sociala bin
- ha kunskap om dessas levnadssätt och hur de påverkas i människans odlingslandskap och av ingrepp i omgivande marker.

Innehåll
- Studier av biodlingens ekonomiska betydelse, samhällsnytta och problem.
- Binas samhällsbildning. Sjukdomar och förgiftningar hos bin. Biskötselns teknik. Demonstration av material och övning i skötselteknik.
- Fältstudier av hur effektiva olika bin och humlor är vid pollenöverföring hos vilda växter och kulturväxter.
- Insamling och bestämning av försommarens bin och humlor. Studier av museisamlingar och andra referenssamlingar.
- Studier av naturligt förekommande bins boplatser, dess födosöksrörelser i landskapet och bland olika växtarter samt av interaktioner med andra leddjur. Iordningställande av passande boplatser i mark och av trä.

Genomförande
Föreläsningar 25 tim
Övningar 75 tim (obligatoriskt)
Exkursioner 25 tim (obligatoriskt)

Fordringar för godkänd kurs
Godkända prov och redovisningar samt deltagande i obligatoriska övningar och exkursioner.

Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekologi

MVH Erik

Annika M

• Småland
« Svar #6 skrivet: 07 mar-07 kl 22:23 »
Kanske man kan bjuda in en biodlare till träffen i Linnefors?
Jag vet en jag kan fråga, han har haft bin länge och är med i biodlarföreningen...

Eyvind

• Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 08 mar-07 kl 22:01 »

Hej!
Kolla med studieförbunden eller be någon av dem att fixa till en studiecirkel för nybörjare i biodling.
Ett annat sätt är att kolla med den lokala biodlareföreningen i din närhet. Det är möjligt att de kan fixa till en kurs i biodling.
Landets lokala biodlareföreningar hittar du lätt genom att klicka dig fram via denna länken http://www.biodlarna.se
Lycka till!  ;)
Mvh
Eyvind

Dela detta:

* Inloggade just nu

73 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser