Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elaka kycklingar!!  (läst 1103 gånger)

curant97

• Ångermanland
Elaka kycklingar!!
« skrivet: 14 mar-12 kl 09:55 »
I min förra kläckning så var 7 av 11 ägg kläckta och jag skulle ta ur dem ur kläckaren på kvällen. Hade hålslag i ytterligare ett ägg och såg att den rörde på sig där inne. Men när den nästan var ute så var de andra där och pickade på den så våldsamt att de hade sönder magen och tarmarna kom ut... Yeak!!
Så den fick sluta sitt liv bara nästan nykläckt!

Någon som varit med om detta?  ???
Nu vet jag inte om jag vågar ha kvar dem i kläckaren i 2 dygn om inte alla är kläckta innan...
"Om Gud hade menat att människan skulle gå hade han gett oss fyra ben. Istället gav han oss två - ett för vardera sidan av en häst."

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Elaka kycklingar!!
« Svar #1 skrivet: 14 mar-12 kl 10:11 »
Hmm...Har aldrig varit med om ngt liknande. Men varför hade du dem 2 dygn i kläckaren?? Kanske de vart hungriga?? Asså jag har verkligen ingen aning men vet att man bör bara ha nykläckta kycklingar 24h i kläckaren sen ska de flyttas och direkt ge dem vatten och mat!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 14 mar-12 kl 10:43 »
Kycklingar föds med instinkten o picka på saker. Inte ovanligt att de små kan hålla på o småpicka i varandras ögon, näbbar nyfiket. Jag har varit med om detta någon enstaka gång med tarmar o det var under första dygnet. En kyckling hade börjat picka på naveln på den nyckläckta som sparkat sig ur ägget lite för tidigt o en liten blödning uppstod. Jag tänkte inte så mkt på det mer då de småpickat så förr utan att något hänt, att de kollat lite o sedan slutat. När jag kom upp senare var det blod i hela kläckaren! Den nyfödda låg med gulesäck o en del tarmar på utsidan! :,( Kan bara tänka mig att de måste triggats igång av blodet o fortsatt hacka. Jag brukar för övrigt aldrig ge mat förrän dag 3. De har gulesäcken o leva på första dygnen o kan få magproblem av o få mat för tidigt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 14 mar-12 kl 10:50 »
Nykläckta kycklingar klarar sig 72 timmar utan mat och vatten. Det är därför det finn speciella transportregler för nyckläkta  ;) Dom kan med andra ord vara kvar i kläckaren lika länge.

Spontant skulle jag tro att den sista kycklingan inte hade dragit in gulsäck och tarmar ordentligt och det var därför de pickade på den. Själv har jag efter att ha kläckt 1000-tals kycklingar genom åren inte varit med om att kycklingar har hackat sönder friska nykläckta kompisar. Däremot har det hänt att dom pickat på kycklingar som kläckts missbildade eller som Linkoso skriver när någon blöder från naveln vid kläck.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser