Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensam kyckling, samanföra med hönor och hennes kycklingar?  (läst 4477 gånger)

Lunketuss

• Södermanland
Har 1 stoor ilsk blandras tupp, 2 små hönor Dvärg Kochin och så har dom fått 10 små kycklingar ålder nu mellan ca10-21 dagar, hjälpte i lördags fram en till kyckling ur ett ägg som jag tänkte kasta (dom hade slutat ruva), den var iskall och ynklig, orkade inte picka vidare hål i ägget, har den inne under en lampa. Den är nu pigg, äter och springer runt, den är nu 5 dagar. Föröskte i går ta in den minsta av dom som är med hönorna, men den var livrädd och pep så högt, den lilla som är inne blev livädd den med, tyckte sååå synd om den lilla från hönan som pep på mamman så jag tog ut den igen till hönorna. Båda hönorna och tuppen hjälps åt med kycklingarna, plockar mat å delar åt dom, tuppen med, men han blir lite våldsam när han vill ha sig ett nyp, då far det kycklingar åt alla håll. Det jag undrar är, tror ni jag kan lyckas med att återinföra den lilla som jag har inne med flocken i hönshuset? Den är ju så liten. Tänkte om jag släpper ut tuppen på gården, städar åt hönorna/kycklingarna möblerar om lite (flyttar husredet som dom sover i) lite, lägger in några grenar, tar ut sandlådan, ger dom riktigt god mat och när dom äter sätter den lilla intill nån av hönorna, fattar kycklingen att det är "mamam och syskon" så att han följer med dom andra när dom pickar och går och sover? Om hönorna inte bryr sig kan man lita på att dom inte är elak senare? Märker dom att det är en ny kyckling i flocken? Känner dom igen varandras läten från att den låg i ägget? Vill så gärna att den lilal ska komma ut i flocken men vill inte att den ska fara illa/bli dödad, märker tuppen nån skillnad tor ni? Tack för hjälpen// Monica
« Senast ändrad: 20 mar-12 kl 13:50 av Lunketuss »

sonja på slätten

• Halland
SV: Ensam kyckling, samanföra med hönor och hennes kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-12 kl 21:41 »
Hönan bryr sig mest om kycklingars färg och övrigt utseende. Storlek spelar ofta mindre roll. När nykläckta kycklingar kommer fram utanför hönan, tittar hon noga på dem, och lär sig känna igen dem. Hur noga hönan är i detta avseende varierar,  dvärgkochin är i regel mycket toleranta/lättlurade.
Däremot kan det vara svårt för en mycket mindre kyckling att hänga med och hävda sig bland de andra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Luff

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 mar-12 kl 21:55 »
Jag skulle satt dit den när det var mörkt - under hönan. Å andra sidan kanske man får sova hos hönan då för att kunna rädda pycklisen om det går fel.
//Luff

Lunketuss

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 16 mar-12 kl 07:52 »
2 av dom 10 som är ute hos hönorna är inte sååå mycket större än den som jag har inne, ska testa i alla fall att sätta ut den i morgon när jag kan vakta på dom. Hönorna och tuppen är annars väldigt måna om dom små, alla hjälps åt, tuppen plockar och matar han också. Alla kycklingar har samma gula färg, får väl ta ut och ge den lilla lite extra mat ett par gånger om dagen en tid, alla äter ju ur min hand så då kanske jag kan sticka åt den lite extra också.
I går såg min "gubbe" på när jag matade den lilla inne, gubben ville också prova, men den lilla backade, tog INTE ur hans hand, direkt när jag satte ner min hand åt han, konstigt att dom kan se sån skillnad på bara händer?

Lunketuss

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 19 mar-12 kl 08:45 »
Lilla Kalle Mero är nu ute hos dom andra :D Städade och flyttade om lite, gav dom mosade kokta ägg och satte Kalle mitt i tallriken, han fattade ingenting ???. Han började pipa det där höga ljudet "kom och rädda mig" hönorna blev alldeles till sig, skrockade och undrade vad han ville, dom var ju där? Han var utanför första dagen, lite efter han är ju så liten, fattade nog inte att han är en kyckling. När alla kycklingar kröp under hönorna satt han brevid och glodde, ända tills tuppen gal, j-l va rädd han blev och sprang in under en höna. Nu springer han med dom andra, pickar tuppen i ögat, drar i kindhängena, drar han i stjärten, sitter på hönornas rygg, så det funkar, vad skönt för Kalle Mero ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 19 mar-12 kl 08:53 »
Gott att höra  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 19 mar-12 kl 09:23 »
I går såg min "gubbe" på när jag matade den lilla inne, gubben ville också prova, men den lilla backade, tog INTE ur hans hand, direkt när jag satte ner min hand åt han, konstigt att dom kan se sån skillnad på bara händer?

Dom känner väl skillnad på er lukt  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lunketuss

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 20 mar-12 kl 10:57 »
Nu är den lilla borta ??? Släppte ju ihop alla i lördags morse och höll koll, allt funka men han var lite tafatt men pigg och åt, hela söndagen gick bra, han for med dom andra, åt, krafsa, pickade mat, fattade att lägga sig under hönan å vila, märktes ingen skillnad på hans uppförande mot dom andra, vingpennorna började växa som bara den, det var ju 2st av 10 som bara vara lite större än vad han var. Måndag morgon pigg å frisk, åt mosat ägg å sallad, undulatfrön m.m.  På eftermiddagen när jag kom hem finns inte minsta spår av honom? Dom är ju i ett 20m3 stort isolerat hus, dom är i en hage i huset, inget fönster eller nåt öppet, letat överallt, i halmen, spånet, rede lådan, i hela huset, inte att spår, han är bara borta? Kan dom ha dödat honom och ätit upp honom? Kan dom plötsligt bara få för sig att döda å smaska i sig sin egen unge/syskon? 

Luff

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 21 mar-12 kl 20:48 »
Japp dom kan käka upp en kyckling - är inte ovanligt att höns äter möss tex.
//Luff

Lunketuss

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 26 mar-12 kl 10:03 »
Hittade lilla Kalle i torsdags i buren, död platt och hackad i huvudet utan näbb annars helt OK vad jag såg :( Kan mamma, pappa och syskon bara utan vidare gå på och hacka ihjäl en kyckling? Kan det vara så att han blivit trampad/skadad av misstag och dom sen har hackat på honom när han var död? Tror inte att han var sjuk, han var ju så pigg och åt frukost, kokt ägg och undulatfrö ihop med alla dom andra, sen borta och död på eftermiddagen? Kan inte sluta tänka på vad han råkat ut för, hade honom ju inne i en vecka och jag blev ganska förtjust i den lille, kan inte riktigt med att dom kanske jagat å hackat ihjäl honom, vilken grym död, "mördad" av föräldrar å syskon, vad tror ni är störst chans, att han blev skadad och sen död/dödad eller att dom andra jaga å hacka ihjäl honom?

Lunketuss

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 28 mar-12 kl 13:14 »
Ingen som tror/vet nåt?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 28 mar-12 kl 18:37 »
Jag måste tyvärr säga detta eftersom du "envisas":  hönor som dödar kycklingar hackar mycket specifikt i huvudet, framför allt bakhuvudet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lunketuss

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 29 mar-12 kl 12:00 »
Undrade bara om just om dom kan göra så på sina egna kycklingar, just bara plötsligt få för sig att hacka ihjäl en av dom, vet att dom är allätare, såg på nätet en som hämtade musbebsiar i halmhögen och åt upp, hönor som jagar katt som har en mus, men en av sina egna bebsar? Bjuder man på köttbullar, ost, bröd så det första som dom dyker på är ju köttbullarna, leverpastej är mina galna i, så kött grejor står högt på smask listan. Förstår att dom hackar om det är nåt fel på kycklingen, om den är sjuk eller skadad men att dom kan hacka ihäl den fast det är helt OK, liiite äckligt tycker jag.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 29 mar-12 kl 12:29 »
Det kanske är så enkelt (men inte mindre läskigt för det) som att hönan inte såg den lilla som en av sina. Jag har sett en höna som mycket aggressivt pickar efter kycklingar som inte är hennes trots att jag trott att jag lyckats lura henne. Det kanske tog ett tag innan hon la märke till att hon fått en "gökunge" i boet.

Jag tycker ändå att du gjorde rätt i att försöka. En ensam kyckling mår inte bra även om du lyckats få den att överleva.

Men sorgligt är det ju.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

OopsMarsvin

• Skåne
    • OopsMarsvin
« Svar #14 skrivet: 29 mar-12 kl 12:51 »
Om de accepterade den först, så blev den nog inte "jagad o mördad". Jag har gjort samma med mina många gånger, första dagen är ju värst, men har väl den lilla bara fattat att det stora där går som låter är en mamma så brukar allt gå bra. Fast jag har kanske ovanligt snälla hönor. Kanske den bara kommit under ena hönans fot när de sov och blivit mosad. Och de sedan hackat på det döda där låg, de siktar ju alltid efter huvudet på andra djur/möss mm. När den låg där död var den ju inte längre en av dem. Så tror jag det var.
Mitt i Skåne.

Lunketuss

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 02 apr-12 kl 13:44 »
Tuppen "drar´" ju över hönorna ganska brutalt, kanske han kom i kläm under akten, hoppas det var så, så att dom inte jagade och dödade honom, han hade ju var med dom i över 2 dygn och allt verkade funka bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser