Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Intressant teori  (läst 1250 gånger)

klarre

• Södermanland
Intressant teori
« skrivet: 15 mar-12 kl 23:36 »
Jag har läst en intressant teori i boken om biodling:

Rätt stora skillnader föreligger mellan olika biraser beträffande det avstånd till foderplatsen, för vars alarmering bina övergår från ringdans till vippdans. Också i fråga om det avstånd, som anges genom vippdansturernas frekvenser, finns skillnader, fastän av mindre omfattning. Dessa differenser har till följd, att bina av främmande ras, som tillförts ett samhälle, missförstår den "inföddas" anvisningar och söker på felaktiga ställen.

Eftersom skillnaderna är ärftligt baserade, kommer blandsamhällen, som uppstått efter raskorsningar, att i enlighet med genetikens lagar vara uppdelade i ett antal typer av bin med olika dansdialekter. Förhållandet leder till ömsesidiga missförstånd mellan samhällets individer. En av anledningarna till den oro och sticklystnad, som ofta utmärker bastardsamhällen, ligger möjligen i den sociala disharmoni, som dessa olika dialekter ger upphov till.

Jag tycker att det är en intressant teori, men en fråga uppstår ju minst, hur kunde Broder Adam skapa Buckfast biet med detta problem ???

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Intressant teori
« Svar #1 skrivet: 16 mar-12 kl 00:30 »
Njaa.

Bi dansen är för att övertyga andra bin om vart det finns mat.

Om bierna sedan flyger dit , fast till "fel" ställe så hittar de inget , flyger hem , gör en egen dans att detta ställe sög och detta resulterar att färre bin åker dit.

Om flera bin gör samma dans + att de som åker ditt upptäcker att det är bra kommer fler och fler dit , ungefär som ett tal upphöjt till 2

eller ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 16 mar-12 kl 07:39 »
...men en fråga uppstår ju minst, hur kunde Broder Adam skapa Buckfast biet med detta problem ???
Jag har undrat samma sak efter att också läst det. Kanske har han bara avlat vidare på linjer där det slumpat sig att just denna egenskap är likformig? Detta genom att välja på andra kriterier som är ett symptom på detta.

ValleT

• -
« Svar #3 skrivet: 16 mar-12 kl 08:44 »
han kanske hittade en "markör"?  Vita katter med gula ögon har alla hörselskador, helt döva o mindre skador. Anlaget för den vita färgen sitter kopplat till hörselskadan, HUR vet jag dock inte. Biaveln skulle bli enklare om man kunde hitta ett par egenskaper som var markörer för tex. temperament och hygien.

Curt

« Svar #4 skrivet: 16 mar-12 kl 11:12 »
Jag har läst en intressant teori i boken om biodling:

Rätt stora skillnader föreligger mellan olika biraser beträffande det avstånd till foderplatsen, för vars alarmering bina övergår från ringdans till vippdans. Också i fråga om det avstånd, som anges genom vippdansturernas frekvenser, finns skillnader, fastän av mindre omfattning. Dessa differenser har till följd, att bina av främmande ras, som tillförts ett samhälle, missförstår den "inföddas" anvisningar och söker på felaktiga ställen.

Eftersom skillnaderna är ärftligt baserade, kommer blandsamhällen, som uppstått efter raskorsningar, att i enlighet med genetikens lagar vara uppdelade i ett antal typer av bin med olika dansdialekter. Förhållandet leder till ömsesidiga missförstånd mellan samhällets individer. En av anledningarna till den oro och sticklystnad, som ofta utmärker bastardsamhällen, ligger möjligen i den sociala disharmoni, som dessa olika dialekter ger upphov till.

Jag tycker att det är en intressant teori, men en fråga uppstår ju minst, hur kunde Broder Adam skapa Buckfast biet med detta problem ???

För den som är intresserad så finns det en bok av Martin Lindauer som heter Binas språk. Den går att hitta tex här http://www.bokborsen.se/page-start?issearch=1&sall=1&scat=0&maincat=1&extendedsearch=0&mediatype=0&sallstr=martin+lindauer&screator=&stitle=

Dela detta:

* Inloggade just nu

223 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser