Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya getbebisar  (läst 3061 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Nya getbebisar
« skrivet: 16 mar-12 kl 07:50 »
Det fullkomligt sprutar ut killingar i lagårn! Så härligt men också så besvärligt i år.
Några killingar verkar inte ha nån mamma! Har aldrig varit med om detta förut. Finns ingen get som vill kännas vid en del bebisar.
Hittills har jag tvingat dem att låta de föräldralösa dia samtidigt som deras egen ätit på andra spenen. Frågan är om det håller i längden.
Ska jag ta bort dem tycker ni? Jag inte tid alla dagar då jag åker till ett jobb. Däremellan går det. De kan iofs säkert börja äta mjölk i lammbar snart.
Hur skulle ni ha gjort?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Izze

• Vill lära mig mycket och lite därtill.
    • Västergötland
    • ulfdjuret
SV: Nya getbebisar
« Svar #1 skrivet: 16 mar-12 kl 08:00 »
Hej!

Vi hade också det problemet ibland när våra getter fick killingar. Det hela löste vi igenom att strö havre eller något gott på killingens rygg och geten fick äta det. Sedan luktade killingen som mamman och hon tog hand om de.

Får hoppas att det tipset hjälper dig! :)

Hälsningar Izze

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 mar-12 kl 09:14 »
Några killingar verkar inte ha nån mamma! Jag inte tid alla dagar då jag åker till ett jobb. Däremellan går det. De kan iofs säkert börja äta mjölk i lammbar snart.
Hur skulle ni ha gjort?

Är du säker på att dessa killingar verkligen är övergivna? Geten parkerar ofta sina nyfödda killingar, ungefär som rådjuren gör, medan hon själv äter. Små killingar följer inte alltid med mamman på samma sätt som lamm gör. Geten går ofta till "parkeringsplatsen" och ger killingen mat och det går mycket fort, så det är lätt att missa. 

Är killingarna övergivna, har du problem de dagar du jobbar. Är det bara några få killingar skulle jag gå upp tidigare på "jobbdagarna" :P, binda fast en get med mycket mjölk och bjuda henne på nå´t gott i en hink medan två moderlösa får dia sig mätta. Nästa get med gott om mjölk binds vid godishinken medan nästa två moderlösa får äta en stadig frukost osv. Sedan hade jag hoppats på att killingarna klarar sig till eftermiddagen när jag kommer hem. För att fixa killingarnas morgonmål snabbare på mina jobbdagar och för att de ska lära sig äta annat foder, hade jag släppt in de övergivna i ett eget utrymme bredvid/inne hos flocken efter sista kvällsmålet. Där får de eget hö, litet kraftfoder/mineraler och en låg balja med vatten. Då vet man på morgonen direkt vilka som ska stödmatas. Efter morgonmålet tillbaka ut till stora flocken (om de små inte trakasseras för hårt förstås) där de hör hemma och lär sig att bli getter.  Det finns säkert synpunkter på detta :), men så har jag gjort tidigare och det har gått bra.

Lammbar har jag aldrig provat till killingar, men funkar det så är det ju en bra lösning. Någon här vet kanske? Du kan också höra här på forumet om någon är intresserad av flaskkillingar. Berätta hur det går.
« Senast ändrad: 17 mar-12 kl 07:51 av Sussilo »

Bulan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 mar-12 kl 09:49 »
Följer tråden, men kan inte ge dig så mycket hjälp tyvärr :( Dock så tänker jag lite på det som Sussilo skrev...kan säkert finnas någon som är intresserad av ett par flaskkillingar. Vart i landet befinner du dig?
Bulan

Per Gynt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 mar-12 kl 08:59 »
Tycker din metod är naturlig och bra Sussilo. Har alltid använt den när det gällt ett mindre antal killingar utan mamma. Låter man samma get föda upp samma par killingar minskas risken för ev. smittspridning.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 21 mar-12 kl 02:10 »
Ja, Peer Gynts synpunkt med smittspridning är viktig eftersom Du tänker skaffa inkomster av mjölken.  Lammbar till killingar är värdelöst; de har alldeles för stor drift att bita av goda kvistar ...  :o

Men om killingen inte är övergiven, så ser Du det snart på att den skuttar och växer och ser allmänt nöjd ut.  En hungrig killing står och kurar, och i allvarliga fall ligger och orkar ingenting.  Någon tycks ju ha gett dem råmjölk i alla fall?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #6 skrivet: 21 mar-12 kl 09:19 »
Alla lever (utom en som var skruttig i benen. Den tog vi bort) Lille Gose Pär med hängöron får mjölk från olika getter. Iofs under milt tvång i form av "hålla i hornen" men det går. Tror inte han har någon mamma. Ser honom aldrig hos någon get, aldrig någon som ropar på just honom. Mamman till den vi tog bort vill, förstås, inte ha honom heller...

De är ju för härliga när de ligger i en enda hög alla killingarna och sover!! Blir så svårt att öronmärka dem nu när de är överallt och inte håller sig till sin mamma. Får väl smyga dit nån morgon för då verkar de sova i familjer.

Tack för tips o råd! Ni alla alternativare är BÄST! (som ungarna skriver...)

Försöker infoga bild men jag får aldrig nå't val om varifrån jag ska ta bilden. Hur gör man...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 24 mar-12 kl 13:05 »
Bild har inte heller jag lärt mig.  Man ska mellanlagra dom nånstans på Nätet.

För egen del föredrar jag att mjölka i en nappflaska i ett sådant fall, för att förebygga att en eventuell juverinfektion sprids av en killilng som snuttar på flera getter.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 mar-12 kl 14:40 »
Var i landet finns ni nånstans??

Jag har en ensam flaskkilling som f.n bor i mitt kök! Kunde ju lika gärna föda upp två stycken samtidigt så att de har glädje av varandra när de växer upp..

Dela detta:

* Inloggade just nu

129 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser