Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kläckning av ägg från svensk gul anka  (läst 4478 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
kläckning av ägg från svensk gul anka
« skrivet: 16 mar-12 kl 09:27 »
Jag kommer förhoppningsvis efter påsk att lägga i ägg från svensk gul anka i min kläckare. Jag som enbart är van vid att kläcka fram höns undrar vad jag behöver tänka på och göra för att få bästa kläckresultat.

kort och gott på vilket vis skiljer sig kläckning av höns och anka?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: kläckning av ägg från svensk gul anka
« Svar #1 skrivet: 16 mar-12 kl 10:03 »
jag kläcker ankäggen på samma vis,bara lite extra fukt med hjälp av en blomspruta,. Ibland har jag blandat både höns och ankägg men må har jag lagt i hönsäggen en vecka senare,funkar det med. Ankor är lätta att kläcka oftast.
Fjäderfän och kaniner

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 16 mar-12 kl 12:16 »
Okej, är det samma tempratur som på höns?  Spraya med blomspruta varje dag? Ja hade för mig att dom skulle svalna också vid något tillfälle, men kan ha rört ihop det.

Jag har ju en liten coavtutto med plats för 24 hönsägg och i den ska vattenbehållaren vara halv hela tiden fram till dom sista dagarna då ska den fyllas upp helt.

Kan man göra likadant för ankäggen? Samt spraya med vattenspruta varje dag , hur mkt sprayar man dom? Lita på ytan eller tar man upp ägg för ägg och sprayar runt om?

Hur många dagar brukar dom ligga innan de börjar kläckas?

Är det samma "eftervård" med värmelampa och samma temp som till höns kycklinar?  När brukar man låta dom börja bada?

Tusen frågor ;D

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 mar-12 kl 12:24 »
Jag brukar bara spraya lite lätt direkt på äggen,vatten i behållaren som hönsägg,samma temp.  28-30dagar för vanliga ankor,32-34 för mysk ungefär..
Värmelampa och temp kör jag samma,sand brukar jag använda som bottenmaterial(sand kan inte börja brinna) annars funkar spån,halm mm. Kokt ägg välmosat och allfoder funkar som foder,.
Fjäderfän och kaniner

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 16 mar-12 kl 12:44 »
okej, då känner jag mig mer på det klara :)  Dom ska alltså ej ligga ock svalna vid nåt tillfälle? Hur blir det med badandet?

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 mar-12 kl 13:38 »
Finns massvis av metoder,jag har inte låtit dem svalna..
Fjäderfän och kaniner

Anna Olsson

• Uppland
    • Djurhamns fjäderfän & kaniner
« Svar #6 skrivet: 16 mar-12 kl 17:38 »
Jag brukar låta mina lufta i 15-20min från dag 9-10 fram tills ca 3 dagar före beräknad kläckning.
Doppar dem i ljummet vatten efter luftning. Slarvar man med blötläggningen kan ällingarna få svårt att ta sig ut. Detta blir mest likt en naturlig ruvning - ankan går ut och badar en stund; äggen luftas och blöts ner när ankan återvänder..
Så gör jag, men andra metoder funkar visst också..
Mvh Anna
Hemma finns Ankor: mignon och löp. Dvärghöns blandras. Kaniner plus 2 bondkatter. Samt två barn och sambo.
Bor på Djurö i Stockholms vackra skärgård.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 17 mar-12 kl 06:48 »
Okej , men när har ällingarna behov av att bada när dom är såpass små?

morellen

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 17 mar-12 kl 08:38 »
ska man sluta vända tre dagar innan beräknad kläckning med? Hittar ju inte bruksanvisningen till kläckaren nu när jag behövde dubbelkolla

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 mar-12 kl 08:41 »
ska man sluta vända tre dagar innan beräknad kläckning med? Hittar ju inte bruksanvisningen till kläckaren nu när jag behövde dubbelkolla
Helt rätt:-) 3dagar före beräknad kläckning slutar du vända äggen.
Fjäderfän och kaniner

morellen

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 mar-12 kl 09:22 »
Helt rätt:-) 3dagar före beräknad kläckning slutar du vända äggen.

Tack! Det var mkt enklare när myskankan skötte hela jobbet *s*

Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser