Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som inte ville ligga kvar på sina ägg  (läst 1979 gånger)

strömshall

• Skåne
Höna som inte ville ligga kvar på sina ägg
« skrivet: 18 mar-12 kl 06:01 »
Har en höna som leggat på ägg i ca 10 dagar men sen ville hon inte mer men när jag märkte det så kände jag på äggen de var inte kalla men inte så varma heller, snabbt fram med en annan liggsjuk höna som la sig direkt, hur stor chans är det att det finns någon vid liv eller ska man byta ut till nya ägg.... Har inte lyst äggen och har inte kunskap av det heller.....
Bor i en stuga med sambo två katter och tjugofem höns och en tupp. gillar blomster har ganska stort intresse för pelargoner, svampplockning, fiske och djur förstås.

Lycka

• Ångermanland
SV: Höna som inte ville ligga kvar på sina ägg
« Svar #1 skrivet: 18 mar-12 kl 07:21 »
Ägg klarar sig längre än man tror.
Nu beror det på hur länge de har legat utan höna?
Hedemorahöns

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 mar-12 kl 07:25 »
Du får chansa, och hoppas på det bästa...Håller tummarna!!

strömshall

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 mar-12 kl 08:51 »
Hönan låg på äggen på morgonen när jag kom ut men några timmar senare hade hon gått väck och sen trodde jag att hon bara va uppe en stund och åt men icke så jag vet inte men jag får chansa tycker bara synd om hönan som ligger nu om det inte blir något...
Bor i en stuga med sambo två katter och tjugofem höns och en tupp. gillar blomster har ganska stort intresse för pelargoner, svampplockning, fiske och djur förstås.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #4 skrivet: 19 mar-12 kl 14:43 »
testa att lysa dom.. finns massor med info om detta här på alternativ..

Jag använder en led-pannlampa och en toarulle  ;D fungerar bra på allt utom gröna ägg..

Efter ca 7-8 dagar ska man se en spindel.. dvs ett hjärta med blodådror som grenar ut ..
efter ca 17dagar är det nästan helt svart i ägget.. kycklingen tar upp nästan hela utrymmet.

Jätte spännande att föjla utvecklingen  ;)
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

strömshall

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 apr-12 kl 04:52 »
Det var det nog mest konstiga jag varit med om men i onsdags skulle det kommit kycklingar inga kycklingar i torsgags inga kycklingar och i fredags titta jag inte ens när jag kom hem i från jobbet, tidigt lördagsmorgon så går jag och ska ta in hönan i hönshuset och så ligger det en kläckt levande kyckling och lördagskväll kom kyckling nr 2 och idag söndag morgon kom kyckling nr 3, resten av de 6 äggen när jag lyst äggen var bara halvvägs gånget, men så många dagar efter och det fanns liv... Är så glad att det blev några kycklingar :D

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #6 skrivet: 01 apr-12 kl 08:55 »
Vad roligt att det blev några stycken i alla fall! Jag ska ut nu och se hur många av 12 som kläckts, igår var det två.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

strömshall

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 apr-12 kl 14:22 »
Hoppas det blir i alla 12...

Dela detta:

* Inloggade just nu

227 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser