Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur odlar man aubergine o paprika?  (läst 32075 gånger)

lovisad

• Gäst
hur odlar man aubergine o paprika?
« skrivet: 04 maj-04 kl 11:55 »
jag undrar hur man odlar aubergine och paprika själv? någon som vet?

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Re:hur odlar man aubergine o paprika?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-04 kl 19:28 »
Helst i växthus. De gillar ju värme.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Mari

« Svar #2 skrivet: 15 maj-04 kl 17:35 »
Aubergine vet jag inte men paprika är ju bland det lättaste att odla. Bara att peta ner fröna i jord efter man ätit paprikan och lägga lite plast över. Sen växer det som ogräs. Väldigt fina att ha som krukväxter inne om man inte har tillgång till soligt och vindskyddat ställe ute.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 maj-04 kl 15:13 »
Aubergine satte jag ett frö av i en kruka inomhus den 5/5. Nu har den äntligen börjat kika upp ur jorden, men det verkar gå långsamt...hade tänkt sätta ut den i växthuset sedan, men det kanske blir för sent, skulle nog ha sått lite tidigare.
Självhushåll till nytta och nöje

asfaltsbarn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 okt-04 kl 12:56 »
Vilken tid på året ska man så och behöver man pollinera (och hur f*n gör man då)?

Jag kan i n g e n t i n g ...

Skäggen

« Svar #5 skrivet: 14 okt-04 kl 19:34 »
Vet inte med aubergine, men så paprika och chilipeppar i februari.

Låt plantorna stå ljust och i varsin stor kruka (eller tom mjölkkartong).

Jag har mina får i växthuset över vintern och odlar sedan grönsaker direkt i ströbädden under sommaren. Verkar som näringstillgången blir toppen, har kraftiga plantor som ger rikliga skördar av tomater, gurkor, paprikor, chilipeppar och meloner.

Om man inte har så stort växthus, kan ströbädd (halmblandad gödsel) läggas in i ett mindre växthus eller varför inte i en varmbänk?!

När det gäller pollinering brukar jag inte pollinera paprikorna, förutom lite "rusk". Rusk =  håll ut handen så den lätt vidrör stammen på plantorna och gå snabbt fram längs raden. Så lite räcker för att öka skörden för tomater och paprikor.

Meloner däremot är lite mer svårflörtade.
Använd antingen tops eller ta loss en hanblomma och pollinera honblommorna med (de med en utbuktning under blomman).

Rikligt med vatten är viktigt under sommaren!

Alba

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 okt-04 kl 16:42 »
Jag beställer det mesta jag odlar från Runåbergs fröer och Lindbloms Frö. De har också bra odlingsråd i kataloger och på hemsidorna, som när man ska så, vilket plantavstånd/radavstånd osv.
På Runåbergs hemsida får man också lära sig lite mer om grönsakernas historia.

http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm

http://www.lindbloms.se/Lindbloms/Sidor/start.html
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

red

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 17 okt-04 kl 21:08 »
Det var värst vad det var gott om irrelevant information ;)
Jag hittade iallafall detta när jag letade runt på internet;

-----

Jag hittade en bra sida på Odla.nu..
http://www.odla.nu/vegt/aggplant.shtml

I övrigt fanns det inte så mycket info, på andra sidor..

"Plantan är en 1-årig, kraftig planta som ofta har tornar. I växthus kan den bli flera meter lång mot normalt 1,5 m på friland. Frukterna utvecklas utan befruktning och de kan skördas under vilket skede som helst under mognaden. Låter man auberginerna mogna blir fruktköttet segt och tråkigt. Frukterna kan vara runda, avlånga - vita, röda, gula, blå, violetta till nästan svarta. De avlånga, mörkvioletta är de vanligaste."

"Äggplantan eller aubergine som den också kallas för trivs bra på en balkong om den får stå mot en solig och skyddat vägg. När den trivs så växer den snabbt till stor buske. Plantera den i en 15 l kruka med en diameter på 30cm."

Här hittade jag på ett norskt forum, kort och enkelt;

"Tittel : Auberginer
Dato : 5. juni 2002
Forfatter : Dag
EPost :

Jeg har fått tre fine stiklinger og lurer på hvordan jeg skal plante og stelle dem?
Dag
---
Tittel : RE : Auberginer
Dato : 5. juni 2002
Forfatter : Jon
EPost : jon.floistad@c2i.net

Som tomater, men de vil gjerne ha det enda litt varmere."

---

Hoppas det var till någon hjälp!

"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

elvispen

« Svar #8 skrivet: 15 maj-05 kl 22:43 »
Jag odlade auberginer förra sommaren på vår blåsiga norrbalkong! Det var ett meck i början, varje kväll drog jag in dem till söderfönsterna dör de fick stå tills solen kom över till balkongen. ja sen fick de ohyra, massor, men det blev ändå gott om små vackra auberginer till slut. Gissa om jag blev stålt! :-[

deman

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 31 mar-06 kl 16:19 »
Aubergine vet jag inte men paprika är ju bland det lättaste att odla. Bara att peta ner fröna i jord efter man ätit paprikan och lägga lite plast över. Sen växer det som ogräs. Väldigt fina att ha som krukväxter inne om man inte har tillgång till soligt och vindskyddat ställe ute.

varför ska man köpa paprikafrön för? 30 kr för 5 frön om man kan använda från paprikor man köper...är det nån skillnad på dom?

saltkråkan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 mar-06 kl 16:27 »
Det går bra att ta frön från egna paprikor, men en del paprikor i mataffären kan var F1:or, hybrider. Då blir det man sår inget bra, rangliga växter utan frukt. Engångsväxter kan man kalla det.

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 31 mar-06 kl 17:00 »
Håller med saltkråkan ... man vet inte vad man får om man sätter frön från köpt paprika. Inte bara det att det i regel är F1 hybrider (som iofs. kan ge ok avkomma om man har tur) men det är ju i regel sorter som lämpar sig för varmväxthus och har långa utvecklingstider, är känsliga för ohyra om man inte sprutar som Holländarna gör och så kan det som sagt bli lite vad som helst.

Jag tycker definitivt att det är värt att köpa frön till en sort som är utprovad och förädlad för att trivas i vårt klimat och utan växthus osv. beroende på vilka förutsättningar man har.

Kolla på Runåbergs, dom har många sorter och dom kostar inte 30:- och jag lovar du får betydligt mer än 5 frön då. Köp såna som inte är F1, då kan du ta dina egna frön sen och vet vad du får.

Ilahinoor

• http://gronavagen.blogspot.com/
    • Småland
    • Min blogg, neogrönvågare
SV: hur odlar man aubergine o paprika?
« Svar #12 skrivet: 29 apr-11 kl 08:34 »
Jag har tagit paprikafrön ur ekologiska paprikor och det verkar funka hur bra som helst. Stabil stam och flera blommor redan.

Är det för sent att sätta aubergine nu?

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #13 skrivet: 29 apr-11 kl 08:59 »
Som sagt, fördelen med att köpa sina frön är att man vet vad man får. Olika sorter har olika utvecklingstider, sjukdomsresistens, växtsätt, frukter (storlekar/former/smaker/mängd, och mognar olika snabbt), etc. Men bryr man sig inte så mycket utan odlar mest bara för att testa så fungerar frön från köpa frukter utmärkt.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 30 apr-11 kl 19:51 »
Försent att så aubergine nu? Ingen aning!  ;D Men jag sådde två frön idag. Var bara tvungen att testa (den vita grekiska). Går det åt skogen har jag lite frön kvar till nästa år. Bara hoppas att de gror då.

Och det här med frön från köpe frukt. Jag vill helst ha så mycket info om det jag odlar som möjligt. Därför köper jag de mesta av fröna. Gillar varation av form, färg och utvecklingstid. Men så snubblar man över den daär gudomligt goda tomaten eller paprikan eller vad det nu kan vara och självklart tar jag hand om fröna och test sår. Tar egna frön och sår igen. Ibland blir det en fullträff. Som pärltomaterna jag odlat i flera år. Smakar gudomligt och har samma växtsätt år från år.

Så är man inte så noga kan pan pilla ner vilka frön som helst. Men man får vara beredd på att det kan bli skit av allt. Äcklig frukt eller plantor som inte växer som man vill. Nackdelen är oftast att växterna inte är framtagna för vårt klimat.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #15 skrivet: 01 maj-11 kl 10:09 »
Jag sådde aubergine samtidigt som tomat i slutet på mars, men de grodde över huvud taget inte. Frön från Impecta. Kanske hade jag inte sådden varmt nog, men över 20 grader var det i alla fall. Annars vet jag inte vad som kan ha gått fel.

rosita51

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 01 maj-11 kl 22:54 »
Jag odlar aubergine 'Black Beauty' i 12 liters hinkar, men de brukar få flytta ut ur växthuset i början av sommaren p.g.a. att de så lätt får löss. Jag brukar så i februari och skördar ca 3 - 6 aubergine/planta under sommaren.
MVH Rosita zon 1

gustis

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 02 maj-11 kl 22:13 »
Aubergin.
Såd sker på 0,5 mm djup, hög temp runt 23-30 grader under groning och ca 20 grader efter uppkomst. Skolas om 1-2 gånger.
Sätts ut i växhus först när det inte är under 12 grader nattetid. Äggplantan skall toppas vid 25 cm höjd, för en buskigare planta.
Låt 3 grenar utvecklas. Plantan bör bindas upp eller stöttas.
Jorden bör vara luckrig och få regelbunden bevattning. Näring med högt kväveinnehåll.
Vid fruktsättning och fram till skörd, tillsätt extra näring.
Nässelvatten hjälper den att bli extra motståndskraftig.
Kan angripas av vita flygare och bladlöss.
Plocka frukten regelbundet för att främja ny fruktsättning.
Dra inte av frukten utan klipp/skär av den.
Nyp av de blommor som finns ca 3 veckor innan den första frosten kommer,
det gör att de frukter som finns hinner mogna.
Kan förvaras i kylskåp några veckor efter skörd.
Innehåller mycke fibrer, bra för magen, kalium, vitamin-C och protein.
Stekas, grillas, fyllda skal, bakas i ugn och mosa. :)
Trädgårdsmästare

Lokattan

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 28 jun-14 kl 16:40 »
Ni som odlar aubergine, brukar ni ta bort tjuvskotten, så som man gör på tomatplantor?

Dela detta:

* Inloggade just nu

204 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser