Jag har 8 hönor, varav 3 är nyinflyttade sen början av februari. En av de nya är helt accepterad(nr1 = Isbar), den andra (nr2 = wyandotte) också egentligen men den tredje (nr3 = Araucana) håller sig för sig själv. Tidigare har det mest verkat som om hon valt själv att hålla sig på sin kant. Hon har ett mer flaxigt och stirrigt beteende än alla de andra också som alla är av stora tunga raser. Hon har inte värpt sen hon kom hit. Däremot sover hon i redet. Så har det varit från början.
Sen flera veckor tillbaka bor även en drös kycklingar i hönshuset i egen avdelning med nät mellan. Hönsen verkar inte ha brytt sig om detta alls.
Härom dagen började jag hitta mycket fjädrar i redet där den utstötta hönan ligger. Idag fann jag massor fjädrar lite överallt. Min första tanke var att hon måste satt igång att rugga. Men så upptäckte jag att en speciell höna jagar den utstötta om hon går för nära kycklingarna. fjädrar ryker när hon jagas därifrån. Jag såg även att nr2 också blev jagad men inte lika intensivt.
När jag fyllde på mat åt kycklingarna klev flera av hönorna (från den ursprungliga flocken) in och smakade lite. De är snälla mot kycklingarna (om de inte är mitt i vägen för maten, då fick de ju ett litet tjuvnyp) och snälla mot varandra. Jag kan inte förstå vad som plötsligt fått ledarhönan att så intensivt vakta kycklingarna mot just dessa nya hönor? Det är iaf den enda förklaring jag kan komma på till att ledarhönan beteer sig så här plötsligt. Det hade väl varit förståeligt om detta börjat när kycklingarna flyttade ut dit. Jag vet inte riktigt vad jag bör göra... är omplacering den enda utvägen? Kommer denna hönan "välja" utanförskap i nästa flock också? Borde hon kanske få bo själv med kycklingar av hennes egen ras så hon naturligt får växa in i en ledarroll istället?