Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Boss,halm och kvistar till vedpannan.  (läst 18060 gånger)

MagicHands

• Västergötland
SV: Boss,halm och kvistar till vedpannan.
« Svar #20 skrivet: 01 maj-12 kl 23:09 »
vad tror du om att använda en kompostkvarn?

http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/tradgardsmaskiner/kompostkvarnar/skil-f0150770as

Kan ju tycka att den bör kunna klippa din halm i mindre bitar.

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 02 maj-12 kl 06:54 »
vad tror du om att använda en kompostkvarn?

http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/tradgardsmaskiner/kompostkvarnar/skil-f0150770as

Kan ju tycka att den bör kunna klippa din halm i mindre bitar.

Har kollat in flera men ingen har hittills fungerat bra, både små och större, halmen blir inte mycket sönderslagen. Jag tror att storleken på bitarna bör inte överstiga 5 cm, och genomsnittet bör vara runt 2-3 cm.
En halmhack kanske kan klara detta, men det är vanligen lite stora och dyra maskiner. Finns förståss ofta beg på Blocket och jag ska nog undersöka detta, då andrahandsvärdet verkar lågt.

Jag proveldade med halmbriketter i går, de brinner bra, pannan blev mycket snabbt varm och det behövdes inga stora mängder.

Ska idag kolla hur askan blivit, mängd och om det sintrat. Ska även se om flygaska lagt sig i rökgasgångarna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 02 maj-12 kl 20:35 »
För att prova skaffade jag en bale halmströ, som var torrt och mycket finhackat. Det gick mycket fortare, men briketterna blev inte speciellt starka, kommer att smula vid oförsiktig hantering. Med längre halm runt 10 till 20 cm, tog det mycket lång tid att få fram briketterna, men de höll bättre.

Kollade även askan från gårdagens proveldning. Jag trodde först att några inte brunnit upp, men de hade behållt formen och när jag petade till dem föll de ihop, och var ren aska. Mer aska än med ved, men inte så särskilt farligt. Rökgaserna ska kollas vid senare tillfälle.

Jag har idag provat blandat halmströ, med kutterspån i olika proportioner, men har ännu inte utvärderat detta.

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 04 maj-12 kl 18:25 »
Idag och igår körde jag briletter i stort sätt hela dagen, pressen gick med tillsyn/påfyllning ca en gång i halvtimmen.
Jag har fått ihop ett recept som fungerar. 80% halm 15% kutterspån och 5% vetemjöl. Briketterna blir täta och kommer
troligtvis att hålla när de lagras. Mellan 3 och 4 cm brikett per cykel.

Tar en del tid att blanda råvarorna manuellt, ska försöka med en cementblandare, volymen är stor före pressningen.

Vi har för varmt nu för att prova dem i pannan, på söndag blir det svalare och jag behöver i viket fall som helst varmvatten, så då ska jag testa dem.

MagicHands

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 07 maj-12 kl 23:17 »
hur har det gått för dig?

om man inte har mycket halm.. utan mera stor tillgång på grenar, hur fungerar det då med pressen? bör det finfördelas på något sätt då med, eller kan det fungera att bara kola det och pressa det?

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 08 maj-12 kl 09:59 »
Det största problemet med biomassa förutom bulkigheten är att det innehåller för mycket vatten. Du kan sönderdela det, torka på ett billigt sätt (sol), för att sedan beroende på vad du vill åstadkomma antingen kola det eller pressa det direkt.

Lättast är att kola om det är blandade saker, då blir det mer homogent och mindre problem med aska, som kan störa förbränningen.

Vid kolning krävs inte en dyr utrustning, ett oljefat och eventuellt en köttkvarn. Kol och bindemedel (vatten, stärkelse) tillsättes, och man gör "korvar" med köttkvarnen. I Afrika kan en köttkvarn driven av en 1 hk elmotor producera ett par hundra kilo briketter om dagen.

Finns det homogena biomassor som halm eller kutterspån, med en fukthalt under 18%, kan briketterna pressas i en brikettpress, men då får man investera minst 25000:-.

Ytterligare en variant är att göra en egen press, och manuellt pressa i en form. Formen kan vara ett rör av plast som man borrat små hål i. Biomassan torkas i solen tills den är något så när torr, males och blandas med pappersmassa från tidningar, som bindemedel.  Pressen är likt en verkstadspress, en ram och en domkraft, som pressar briketten i plaströret.
Vedklyven kan också användas om man bygger en form för briketter.

Det finns många varianter, och googlar (eller Yahooar) man på nätet finns det tusentals sidor som beskriver detta.
« Senast ändrad: 08 maj-12 kl 10:34 av Skytten »

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 08 maj-12 kl 17:00 »
Briketter av halm verkar fungera bra. Jag har eldat några gånger nu. Askan blir lite mer än med träbriketter, men inte mycket mer än med ved. Jag har inte sett att aska skulle fastna i värmeväxlaren. Röken från skorstenen är inte synlig.
Om rökgaserna innehåller något korresivt har jag ännu inte kunnat kolla.

Jag har stilelstånd på pressen, allför vågad försöksverksamhet gjorde att jag spräckte extruderröret, antagligen för hårt presstryck och förr torrt material.

Man kan knappt gissa att det är halm när man ser briketterna, lite ljusare än träbriketter, och utan att ha mätt, så verkar de ge lika mycket värme.

MagicHands

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 08 maj-12 kl 20:55 »
bra tipps med vedklyven  :) får testa och återkomma.

Skytten

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 20 maj-12 kl 17:36 »
Nu ska en reservdel vara på väg (fick på garanti), så jag snart kan få igång brikettpressen igen. Jag tror den har en svaghet i extrudern, så jag kommer att lägga en förstärkning på den.

krikav

• Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 21 maj-12 kl 16:39 »
Mycket spännande projekt!

Speciellt kolningen tycker jag är häftig.
Har själv tankar på att ta hand om biomassa med låg energidensitet på något vis via komposterings-uppvärmning.
Men kolning underlättar helt klart transporter!

dilog

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 21 maj-12 kl 18:32 »
vi är inne på samma spår och eftersom jag är ny här så skrev jag en ny. men länkar härifrån til dit men håller diskutionen här inne. Detta kanske skulle kunna vara något att göra i stor skala framöver för er som har tillgång till mycket halm, hö eller varför inte vass

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=134446.0

Skytten

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 21 maj-12 kl 19:11 »
Jag kommer att prova fler material. Vass borde gå bra, norröver kan man väl hugga den på vintern när det finns is.
Detta har man förr i alla fall gjort i Skåne, på den tiden vi hade vintrar oftare.

Vass som skördas kan göra gott ifall vattendrag och sjöar är övergödda.

dilog

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 21 maj-12 kl 23:27 »
Industrihampa vore väl ett perfekt matrial att göra pellets av. Skulle nog inte krävas så många hektar om man kunde få den till att bli några meter hög innan skörd. problemet är nog sönderhackningen här med skulle jag tro. Men växer så det knakar vet man ju redan att den gör

Skytten

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 22 maj-12 kl 06:31 »
Det finns verksamheter, som gör briketter och pellets från hampa. Vissa problem finns med fiber, som borde rensas bort för att användas till andra ändamål.

Hampan kan dessutom torkas, på fältet av väder och vind, och skördas framåt våren.

dilog

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 23 maj-12 kl 05:29 »
själv bor jag tyvärr i lägenhet men hade vi varit några st som kunde gå ihop här uppe i västerbotten så är jag ganska övertygad om att vi skulle kunna prova oss fram vi med med gott resultat att tillverka pellets av allehanda matrial. Mest för att pröva oss fram till att börja med men vem vet kanske kan bli lösamt även i framtiden. fan vill göra något nu när man är arbetlös och har tiden till det, Men har alldeles förfå kontakter för att kunna utnyttja min tid till att forska vidare i detta. Känner du som jag och bor något sånär nära vännäs i västerbotten så dra iväg ett pm eller skriv i denna tråd. Halm, hö flis till att börja med men fundera även på om algodling skulle kunna vara något att kunna ha nytta av.  Inte sån där småttiga alger nu utan snabbväxande kelp typ. Har även sett att det finns folk som pressar eklöv. och vanlig trädgårsgräs. Tyvärr finns det inte mycket av ek här uppe och björklöven ger nog alldeles förlite. men hade varit skitkul att forska i detta framöver.

Länk om just kelp. Kan växa upp till en halvmeter per dag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kelp
« Senast ändrad: 23 maj-12 kl 07:18 av dilog »

dilog

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 25 maj-12 kl 03:45 »
Nån som har sett den här pressen på marknaden ?? Skulle nog gå att pressa de flesta matrial skulle jag tro.

Free Heat for your Home

dilog

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 25 maj-12 kl 08:50 »
den som söker finner. Nu är det bara nån med erfarenhet på denna mackapär som behöver svara.
http://www.pixmania.se/se/se/8583056/art/cogex/brikettpress-for-papper-8.html

Skytten

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 26 maj-12 kl 12:32 »
Den pressen är mycket vanlig, men väldigt arbetsam, att pressa ut mycket vatten är tungt, och sen måste de soltorka i många veckor. Sedan finns det inte mycket papper idag som inte innehåller krita, och annat fyllnadsmedel, sänker bränslevärdet och ökar askan. Kan man riva förpackningsmaterial som wellpapp, får man bra råvara för pappersbriketter. Det går att blanda in upp till hälften annat, som sågspån mm.

Lågbudgetlösningen för briketter är nog att kola i en tunns och köra ut briketter med en köttkvarn, stärkelse som bindemedel.

dilog

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 26 maj-12 kl 16:49 »
Jo jag förstår det kan vara tungt. Därför fundera jag på nån slags press uppifrån. och ner i formar stora som tegelstenar. låta de torka någon dag i själva formen för att på så sätt lättare få ut dem.

Skytten

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 28 maj-12 kl 10:57 »
Man använder vanligen pressen, även de enklaste till att trycka briketten ur formen.  En handpress med mycket tryckkraft är lätt att tillverka.

En av de vanligaste är en variant av denna:

http://youtu.be/Mt0QQe6Eetw

Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser