Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vända ägg  (läst 1318 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Vända ägg
« skrivet: 23 mar-12 kl 07:55 »
Jag håller på och samlar ägg för att kläcka i kläckare. Jag har vänt dem 2 ggr/dag, dvs ändrar lutningen på den äggkartong de ligger i.

Nu ska vi åka bort över helgen och det skulle kännas skönt att slippa besvära de som kommer och matar djuren med att också vända äggen. Jag tänkte att lägga dem i kläckaren, med locket av och ingen uppvärmning på, och låta den rulla äggen. Jag har alltså automatisk vändning.

Det sägs alltid att äggen ska förvaras med spetsen nedåt. I det här fallet ligger ju äggen. Det borde väl gå bra. Jag inbillar mig till och med att det skulle vara bättre än att ha dem stående i en kartong, att det ju mer liknar hur äggen "förvaras" medan en anka själv samlar ihop till ruvning.

Tänker jag rätt?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Rottis

SV: Vända ägg
« Svar #1 skrivet: 26 mar-12 kl 12:03 »
Har alltid mina ägg liggandes, både innan de ska i kläckaren och i kläckaren.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 26 mar-12 kl 16:06 »
Jag försökte att använda maskinen som äggvändare på det sättet jag frågade om i mitt ursprungliga inlägg men jag tyckte inte att äggen vändes. Jag satt ett X på varje ägg, la alla äggen med X:en uppåt. Sedan gick jag och tittade med ojämna mellanrum (då jag kom på det) och nästan alltid låg X:et uppåt. Vid ett(1!) tillfälle var X:en lite förskjutna. Sannolikheten att jag varje gång skulle komma när äggen var i det läget är ju inte särskilt hög.

Så nu börjar jag fundera på om vändningen verkligen fungerar eller om äggen bara kanar omkring när botten rör sig. Jag har en Covatutto 54 med automatisk vändning. Motorn fungerar, botten rör sig. 

Blir friktionen större när man kör kläckaren som kläckare och luften är fuktig och varm? Har jag gjort "facken" för breda eller för smala? Hur mycket luft ska det vara bredvid äggen i facken eller ska man göra facken så de ligger dikt an? Jag inser att det finns massor av folk som kläckt fram massor av kycklingar och ällingar med en Covatutti så självklart fungerer det. Vad gör jag för fel? Eller ska jag bara ha is i magen och lita på att det fungerar sedan när det är skarpt läge och äggen ska ruvas?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Rottis

« Svar #3 skrivet: 26 mar-12 kl 20:54 »
Jag har en halvautomatisk cuvatto och jag sätter väggarna dikt an äggen för annars vänds de ej. Prova med det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser