Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärghöna och 18 ägg  (läst 2022 gånger)

asta

Dvärghöna och 18 ägg
« skrivet: 24 mar-12 kl 14:59 »
För en vecka sedan hade vi två dagar som det var så stressigt hemma att vi inte hann hämta ägg (har matplats i annan del av hönshuset). När vi kom för att hämta dag 3 hittade vi inga ägg alls och vi brukar annars få ungefär 7 ägg om dagen. Hittade däremot vår lilla dväghöna som låg i ett rede och tryckte och såg sur ut. Anade att hon tänkte ruva och lät henne ligga. Dagen efter kom jag på dväghönans bästisar där de låg i samma rede som henne och förmodligen värpte fler ägg in i boet. Jag ställde då för en skiva så att de andra inte kunde komma in och lät dväghönan ha egen mat och vatten bakom skivan.

I dag hade hon lämnat boet för att äta och jag kunde då räkna äggen. 18 stycken!!!! Skulle tro att 3 är dvärgägg, resten är från stora hönor. Ibland när man tittar till henne skymtar de främre äggen fram. Kan hon verkligen ligga på så många ägg? Och går det bra fast att väninnorna kan ha lagt ägg i boet ca 3 dagar efter ruvningsstart? Ska vi in och pilla eller bara låta det vara?

mysk-åsbomamma

• Uppland
SV: Dvärghöna och 18 ägg
« Svar #1 skrivet: 24 mar-12 kl 15:24 »
Hej! Det kan nog gå bra att ligga på 18 ägg. Om hon ligger så att hon täcker det mesta av äggen. Det bästa är att inte vara där och peta så mycket. Väldigt olika från höna till höna om hon tycker att det är ok eller ej. Och det vet man tyvär inte förän efteråt  :-\

Om hon inte bryr sej om att du är där när hon äter kan du ju lysa äggen när det gått ett par veckor och gallra ut de som inte är befruktade, men bara om hon inte protesterar....

Ja, hoppas du blir ngt klokare av mitt tvetydiga råd :)

Lycka till!

nina77

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-12 kl 15:49 »
Om du är van att lysa ägg kan du lysa dem och plocka bort de som är värpt senare. Dessa kommer troligen bli lämnade iaf., de skiljer i utveckling. Händer mkt i början. Samt plocka bort tomma ägg. Är det nyligen som det tillkommit ägg så är det lätt att se. De ser då tomma ut. Lycka till

Byracka

• -
« Svar #3 skrivet: 24 mar-12 kl 16:26 »
18 ägg kan bli svårt att täcka för en liten höna.
Risken är stor att äggen utsätts för för många nedkylningar när det ligger vid ytterkanten eller att värmen i hönan inte "räcker till" så att alla äggen ruvas vid för låg temp.

Det du bör göra är att så snart du kan ta bort obefruktade samt senare lagda ägg, alternativt lägga en del under en annan höna.

Om inte hönan ligger isolerad bör du märka upp äggen med ett streck hela vägen runt naveln.
Då är det lätt att kolla efter senare lagda ägg.
En sur höna bör tåla att man en gång per dag lyfter ur henne för att kolla, annars är risken ändå stor att hon kommer stiga av för tidigt

asta

« Svar #4 skrivet: 24 mar-12 kl 17:14 »
Vi får hjälpas åt att märka äggen i morgon. Hon ligger som sagt bakom en skiva så att de andra inte ska kunna kliva in till henne, men om de flyger över skivan eller ej vet jag inte. Får kanske sätta lite nät över skivan också.
Ibland ser man som sagt en kant av de främre äggen, men inte alltid. Kan inte lägga under annan höna för den lilla är den enda som har lust att ruva.

Eftersom jag är ovan att lysa ägg får jag se hur det ser ut i morgon. Är jag tveksam får jag väl låta ägget ligga kvar. Efter ca 1 vecka ska det väl synas ett nät av blodkärl om det är en levande kyckling i? Hur många dagar bör jag vänta att lysa äggen för att jag, som nybörjare, ska kunna se skillnad på tomma/döda ägg och levande embryon?

Hoppas iallafall att det kommer att gå bra. Glitterpärlan kommer att bli en bra mamma!  :)

shelale

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 mar-12 kl 18:01 »
Det är väl iallafall sju dagar. Då ser man att det är en "spindel" i ägget.  (själv ser jag efter 2 dagar om det inte är mörka ägg). då kan det vara lite lurigt. Men jämför ett ägg som inte har ruvats och de som har ruvats så kommer du att fatta på en gång!

nina77

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 24 mar-12 kl 18:35 »
På fjärde dagen syns det tydligt om du har en bra ficklampa. En stark diodficklampa använder jag. Kan oxå ana på dag 2.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 25 mar-12 kl 11:14 »
På fjärde dagen syns det tydligt om du har en bra ficklampa. En stark diodficklampa använder jag. Kan oxå ana på dag 2.
Du lyser uppenbarligen inte många Maran, Araucana eller Isbarägg  ;)

Jag kan se begynnande fosterutveckling med min lampa på dag 2-3 i vita och ljusbruna ägg men de andra äggen lyser jag som regel inte förrän dag 10... Inte lönt då man i slutändan ändå är osäker på de flesta...

Är man  nybörjare och inte van att lysa är det alltid smartare att vänta 1-2 dag längre. Att bli snabb och duktig på att lysa ägg är något man lär sig när man har tränat lite.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

asta

« Svar #8 skrivet: 25 mar-12 kl 17:13 »
Har använt mig av denna sida http://www.sabelpoot.se/hons_avel.htm när jag ska se om det finns nåt i ägget eller ej. Vi såg 3 stycken som troligtvis är klara ägg (ett isbarägg var vi tveksamma på, men det var ju ändå så jättemånga ägg). De andra äggen såg snarast ut som 7:an bland teckningarna på ägg. Säkert nån som vi tyckte såg ut som spindelnätsägg och kanske nåt som vi felbedömde, men de flesta äggen såg ut att vara ca 2 veckor ruvade  ???
Vi ska kolla om äggen om några dagar igen. Nu är de iallafall ordentligt märkta så vi ser om den där luriga isbarhönan är där och lägger nya ägg eller inte.

nina77

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 26 mar-12 kl 18:20 »
Med min diodlampa kan jag se tydligt på både gröna, koppar Maran och blå ägg efter 1 v. I vissa såg jag redan på dag 4. Så det går. Det är verkligen en superlampa. Jag har alla dessa i kläckaren nu och de skall kläckas på lördag :-) Så det går faktsikt att lysa mörka ägg med gott resultat. Efter 2 dagar ser jag begynnande utveckling på ljusa ägg

Du lyser uppenbarligen inte många Maran, Araucana eller Isbarägg  ;)

Jag kan se begynnande fosterutveckling med min lampa på dag 2-3 i vita och ljusbruna ägg men de andra äggen lyser jag som regel inte förrän dag 10... Inte lönt då man i slutändan ändå är osäker på de flesta...

Är man  nybörjare och inte van att lysa är det alltid smartare att vänta 1-2 dag längre. Att bli snabb och duktig på att lysa ägg är något man lär sig när man har tränat lite.

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser