Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Placera pengar..... i vad???  (läst 16941 gånger)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Placera pengar..... i vad???
« Svar #20 skrivet: 31 mar-12 kl 13:16 »

Frågan är då hur pensionspengarna förvaltas? Om de ligger i värdepapper och ekonomin går ned så står man där med långnäsa i alla fall.  :(  Mitt orangea kuvert visade att jag förlorat pengar senaste året, trots årets insättningar.  :o  Jag räknar med att få väldigt lite i pension. Dels för att jag inte tjänat så mycket och dels för att jag är tveksam till förvaltningen av dem.

Vänligen
Jens

du kan ju låta dom vara i samma som stora massan som inte flyttar runt men annars så kan du göra egna val, nu vet jag inte hur långt du har till pension men jag har flyttat mina en gång så dom fortsätter att hamna i den fonden och både jag och gubben går plus "ta i trä" än så länge, men visst har vi tappat en del också men vi har mer nu än om vi satt in pengarna på ett vanligt räntekonto, betydligt mer. och du får inte titta bara på ett år utan du måste se över en längre tid och tänka framåt hur det ser ut
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #21 skrivet: 31 mar-12 kl 13:43 »
De enda pengar förvaltare och politiker inte kan sno oss på är de vi har i madrassen. En kompis blev djevfligt nervös när jag visade honom vart han och hans sambos 100 tusen per år går till.

Själv har jag avbrutit allt pensionssparande som kan avbrytas. Bara amorterar på fastigheterna (utom egen bostad  >:D) nu.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #22 skrivet: 31 mar-12 kl 13:45 »
Tulpanlökar!    ;D ;D ;D

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #23 skrivet: 31 mar-12 kl 14:01 »

Hej!

Jo, pensionsfonden kan man ju hålla på och mecka med om man vill. Jag menade - i trådsammanhanget - att jag inte skulle ta sparpengar och stoppa i en privat pensionsfond. Ska jag spara till pensionen så gör jag det nog hellre i något jag kan ta på och som har en rimlig chans att öka eller i alla fall behålla sitt värde.

Så för min del är det som är frågan i ämnet: Hur hantera sina spartillgångar för framtiden. Om det gick tror jag det skulle vara en kanoninvestering att skaffa sig en jättestor tank och köpa diesel för sparpengarna. Tanka upp hundra liter varje månad som sparmedel.  ;D  Tyvärr åldras ju diesel och tankar rostar, men annars så. Jag gissar att bränslepriserna kommer att stiga rejält framöver.

Vänligen
Jens

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torpjens

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 31 mar-12 kl 14:04 »
En kompis blev djevfligt nervös när jag visade honom vart han och hans sambos 100 tusen per år går till.

Bara amorterar på fastigheterna (utom egen bostad  >:D ) nu.

Vad menar du för 100.000? Och vad menar du att det går till? Och var kollar du det?

Amortera tror jag är en jättebra - antagligen t.o.m. den bästa - "sparformen".

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #25 skrivet: 31 mar-12 kl 14:38 »
Intressant med alla tankar, många inlägg på några timmar!
Skog ja; det är inte så himla säkert sätt att placera pengar i skog heller, har både köpt och sålt med gott resultat men det är verkligen inte självklart. En Gudrun till som kommer olägligt i tiden (beroende på gjorda avverkningar el gallringar tex) kan haverera hela den vinstchansen. Därtill kommer snytbaggar och som i vårt fall stooora betesskador av för stor viltstam (och grannar som inte sätter tall). Då rinner hundratusingarna iväg fort. Dessutom: man ser ju inte resultatet av sitt slit inom rimlig tid! Har man tur så gör barnen el barnbarnen det. Att köpa för att sälja skulle jag nog inte våga mig på eller tipsa någon annan om heller. Man kanske måste vänta 30 år för att få sälja till bra pris....
Mark: ja det har ju ökat i värde flera år i rad och det kan ju inte gå fel på så många vis som med skogen, men då är man istället i knät på någon som vill arrendera (om man inte driver det själv förstås) och vad denne kan tänkas betala i arrende. Han i sin tur är i knät på EU-bidragens nycker hit o dit som kan ändra förutsättningarna från ett år till ett annat och sen står man där med ett enormt fält för fäfot...

Guld: tja det lär ju hålla värdet inom överskådlig framtid iaf så då hade jag nog sovit lugnare än om jag köpt skog tror jag.

Pensionsfond: aldrig i livet. Där skor sig andra på ens pengar. Däremot pensionsspara på nåt eget vis, javisst.

Amortera: intressant! Det kanske är det man ska göra? Om man inte hittar något som ger mer än räntorna kostar.... *funderar*

Är det ingen som har något tips om valutor, aktier eller fonder? Bortsett från det etiska - håller Ryssland tex?

torpjens

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 31 mar-12 kl 15:08 »
Hej!

Fonder och aktier vågar jag mig inte på att uttala mig om. Har några tusen i XACT BULL http://www.xact.se/ som bara gått dåligt därför att jag inte sålde innan lågkonjunkturen. Blir allt mer tveksam till om de någonsin kommer komma upp i mitt köpevärde.  :(  Valutor - det känns som ganska hård gambling. Vanligen hänger ju risk och avkastning samman så vill du tjäna pengar på placeringar måste du nog vara beredd att riska dina pengar också.

Skog ja; det är inte så himla säkert sätt att placera pengar i skog heller, har både köpt och sålt med gott resultat men det är verkligen inte självklart. En Gudrun till som kommer olägligt i tiden (beroende på gjorda avverkningar el gallringar tex) kan haverera hela den vinstchansen. Därtill kommer snytbaggar och som i vårt fall stooora betesskador av för stor viltstam (och grannar som inte sätter tall). Då rinner hundratusingarna iväg fort. Dessutom: man ser ju inte resultatet av sitt slit inom rimlig tid! Har man tur så gör barnen el barnbarnen det. Att köpa för att sälja skulle jag nog inte våga mig på eller tipsa någon annan om heller. Man kanske måste vänta 30 år för att få sälja till bra pris....

Den tanke som slår mig när jag läser ovanstående är att jag undrar om du inte haft försäkringar. Klart man kan råka ut för massor av saker med skog men det mesta går att försäkra sig mot. Beroende på hur man sköter skogen blir den mer eller mindre känslig för storm och annat också. Men ok, det är inte en skogsskötseltråd så jag släpper det här.

Följande är bara mina tankar och ni ska inte tro på dem men... Köpa för att sälja tror jag funkar jättebra om man är beredd - som du skriver - att vänta. Visserligen tror jag inte att man behöver vänta 30 år om man köper rätt fastighet men ett bra tag. Min tanke är att man köper skog som är i klass R2 och/eller G1, gärna med eftersatt röjning, röjer den och väntar i 10-20 år så att stammarna växer till sig ordentligt och volymerna ökar, sen kan man nog sälja till bra pris. Dessutom - för mig som tror på krisen med stort k - så är skogen påtaglig och har ett påtagligt nyttovärde i form av både råmaterial och mark.

Men - man ska ju ha råd att köpa skogen också... Verkar som att det är svårt att hitta något för mindre än 500 kkr  http://lrfkonsult.se/Vara-tjanster/fastighetsmakleri/ och det är inte riktigt mina sparpengar. Man måste ju ha tid eller råd att sköta den också.

Vänligen
Jens
« Senast ändrad: 31 mar-12 kl 15:11 av torpjens »

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 31 mar-12 kl 16:04 »
Om man tycker att man ligger för illa och madrassen är ojämn, så kan man alltid köpa guld under högkonjunktur och skog och mark i lågkonjunktur

Hagbard Handfast

• -
« Svar #28 skrivet: 31 mar-12 kl 16:56 »
Mina fem ören...

Att investera i guld har jag gjort. Men om man nu gör det ska man vara medveten om att guldpriset är MYCKET hårt kopplat till valutan dollar. Så även om man handlar med råvaran är det nästan lika mycket en valutainvestering!

Den bästa långsiktiga investering jag ser att man kan göra är att köpa mark för det är det enda som vi inte kan tillverka/få fram mer av. (Och ja, jag tror att vi alla nu levande människor kommer vara döda innan vi börjar kollonisera andra planeter.)

Just nu "investerar" jag mina pengar i livskvalité då jag anser att det finns några tillräckligt säkra investeringsformer för mina pengar.

/Hagbard

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #29 skrivet: 01 apr-12 kl 00:36 »
Att bo i torp är nog inte heller så enkelt tror jag, inte om man ska ha hög självförsörjningsgrad i alla fall.

Det här uttalandet är lite märkligt tycker jag. Har då inte torpjens någon egen erfarenhet att bygga på i det här fallet?

Själv har jag lekt torpare i tillräcklig grad för att komma fram till följande:
Det är både enkelt och svårt. Enkelt för att man koncentrerar sig på det lilla livet på torpet. Svårt för att det blir så mycket spring hitan och ditan och så många detaljer att hålla reda på.
Till stor del beror det på torpet hur svårt det är. Är tomten solig men inte för stekhet? Bra klimat för människor och växter? Eller är den ett surhål, mygghål, skuggrike? Är huset bra eller gistet och dragigt? Finns det användbara uthus? Det kan nästan skilja som himmel och helvete mellan olika lägen.

Ursäkta om jag med detta inlägg kom bort från ämnet och började tala torparliv och självhushållning i stället.

torpjens

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 01 apr-12 kl 01:09 »

Hej!

Det här uttalandet är lite märkligt tycker jag. Har då inte torpjens någon egen erfarenhet att bygga på i det här fallet?

Jag har väldigt lite erfarenhet av att bo i torp utan el och moderniteter, bara lite sommarmys.

Jag kopplade det till att ha ett torp som säkerhet mot den stora finanskollapsen. Det har jag ingen erfarenhet av. Syftet med kommentaren var att påpeka och påminna mig själv om att jag och många andra svårligen klarar sig själv i ett torp i skogen. Jag är beroende av massor av saker som jag inte tänker på i vanliga fall.

Åter till ämnet:
Investering i kunskap kanske inte är så dumt? Gå en kurs som gör att man kan försörja sig om man blir av med jobbet? Det är förstås inte ett alternativ till bankbok men ett alternativ till att vara ställd om finansmarknaden brakar.

Vänligen
Jens
« Senast ändrad: 01 apr-12 kl 01:18 av torpjens »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #31 skrivet: 01 apr-12 kl 01:21 »
OK.

Jag tror man tänker för mycket på att en person/hushåll/torp/gård ska klara sig själv när man tänker självhushåll. Samarbete, byteshandel och lokal marknadsekonomi fungerar nog bättre i 999 fall av 1000, om viktiga samhällsfunktioner skulle braka ihop i den större skalan.

Jag tror att en del folk på detta forum är lite fixerade vid tanken på att självhushåll skulle vara den enda, bästa eller yttersta vägen till överlevnad i en tänkt krissituation. Som jag tänker så är detta inte så säkert. Överlever gör man genom att anpassa sig till rådande omständigheter. Detta kan se ut på en massa olika sätt beroende på omständigheter.

torpjens

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 01 apr-12 kl 11:55 »

Jag tror man tänker för mycket på att en person/hushåll/torp/gård ska klara sig själv när man tänker självhushåll. Samarbete, byteshandel och lokal marknadsekonomi fungerar nog bättre i 999 fall av 1000, om viktiga samhällsfunktioner skulle braka ihop i den större skalan.

Känner du till en sådan tråd i forumet eller vill vi skapa en (jag är på)? Känns som fel ställe att ta det.

Vänligen
Jens

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 01 apr-12 kl 14:07 »

Vad menar du för 100.000? Och vad menar du att det går till? Och var kollar du det?
Amortera tror jag är en jättebra - antagligen t.o.m. den bästa - "sparformen".

100´= de 50´+de50´ hans fru pensionssparar VARJE ÅR. De sköter inte placeringarna själva utan betalar någon förvaltare. DÅ blir det dyrt.

(15 år x100´=1,5 mille.......överlämnas i någon okänds vård att spela för.)
I årtionden har bankrådgivarna skrattat åt de som kommit in med sina besparingar för "bästa placering". De placeras alltid där BANKEN tjänar mest. Vill man sen flytta dem så kostar DET........
Man kollar årsrapporterna man får i början varje år. Visst går det bra för en del.......ibland. Dess emellan sämre. Inte ens statspapper är säkra om man tittar på södra Europa. Och nog skulle det kunna sprida sig norr ut?
Nej, spela på börsen och tippa ska man bara göra med pengar man har råd att förlora. Byta bil är ännu sämre  ;D

Men skog kan va OK om man inte betalar fullt pris. Ett skogsskifte eller gård som (med mina mått mätt) är värd 2-3 miljoner betals ofta med uppåt 6.
För några år sedan när jag tittade på det, så behövde man ett objekt för minst 8-10 mille för att göra en hygglig affär. De mindre ställena var för många som slogs om. Nu vet jag inte. 

Ett torp kan va rena giftet. Här i byn har gamla, stora plankhus och ännu äldre små timmerhus betalats med nästan 700´. En renoverad hygglig tegelvilla från -62 med komm. VA kan gå för hälften.
Vårt ska målas rött nästa gång, det ökar priset med 150´.  ;D Det är inte klokt............
« Senast ändrad: 01 apr-12 kl 14:12 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 01 apr-12 kl 15:07 »
Priset på guld ska lämpligen jämföras med penningmängden i banksystemet. Uppgift om det senare kan man hitta hos riksbanken och/eller SCB. Man ska också vara medveten om att det inte alls är ovanligt att guldet, räknat i svenska kronor, faller med 20-30% en gång om året. Har man is i magen så har de tillfällena åtminstone på senare tid visat sig vara alldeles utmärkta tillfällen att köpa på sig mer. Ifall man köper guldtackor eller guldmynt är som jag ser det valfritt, men det kan vara en idé att köpa i ganska små storlekar. Finns gott om guldmynt i storleksklassen 3-8 gram guld, vilket är hanterbart. En guldtacka på hundra gram blir 35.000-40.000 kronor i dagsläget, inget man tar med sig och handlar mat för precis om man inte har en väldigt stor familj. Väljer man att köpa guldmynt så gå inte över 22 karat (renhet 0,917), renare guldmynt är helt enkelt för mjuka för att klara av hantering bra. Guld ska också som någon skrev ses i första hand som förvaring av köpkraft, inte som en investering.

Själv anser jag att man först och främst ska ha en bra buffert på ett helt vanligt räntebärande sparkonto. Det går att hitta sparkonton som ger 3,0-3,5% ränta och omfattas av insättningsgarantin, inte bra men absolut inte katastrofalt heller. När man så har pengar till några månaders löpande utgifter undanstoppade där så kan man, i synnerhet om man har stora lån, lämpligen amortera på dem. Det minskar inte bara de löpande kostnaderna för ränta utan gör dig också mindre känslig för svängningar i värdet på det som står som säkerhet för lånet (ja, även blancolån har säkerhet, i form av din framtida inkomst), och svängningar i banktjänstemännens humör. Parallellt med det så kan man köpa en mindre mängd guld, ifall man är lagd åt det hållet. Guld har den fördelen att i stort sett vad som än händer, frånsett världsvid apokalyps, så har det knappast funnits något tillfälle i sentida historia då man inte åtminstone någonstans kunnat växla sitt guld, eventuellt via växling först till lokal valuta, mot grundläggande behov såsom mat och husrum. Det är som jag ser det guldets stora styrka.

Själv är jag åtminstone för tillfället tveksam till aktier. Det är inte en frisk aktiemarknad när värdet på företag utan vidare kan svänga både upp och ner inom ett intervall på 5% eller mer inom några dagar, utan att något händer specifikt för det företaget. Har man pengar över efter att man satt undan en ordentlig slant på andra sätt och vet med sig att man har is i magen, då kanske man kan köpa lite aktier också. Men det skulle i alla fall i dagsläget absolut inte vara mitt första val av sparform.

Att sätta undan pengar i någon form av pensionssparande ser jag som självklart, dock är det långt ifrån självklart att den bästa pensionssparformen är ett sparande som är bundet tills man närmar sig den idag allmänna pensionsåldern. (Normalt är väl exempelvis att ett individuellt pensionssparkonto inte kan röras innan man är 55 år gammal?) Då kanske något guldmynt då och då lagt i ett bankfack är ett bättre val för att bevara köpkraften på lång sikt. Alternativt kanske ett investeringssparkonto om man vill vara aktiv, då är pengarna åtminstone inte låsta utan kan tas ut om det verkligen behövs.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

torpjens

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 01 apr-12 kl 15:42 »
@HundensHusse:
  • Jättebra inlägg tycker jag!
  • Din tanke om buffert är lysande. Det är jätteviktigt att inte knäckas av oförutsedda utgifter eller av att hamna "mellan jobb". Man behöver i det senare fallet en buffert för att klara sig medan man skalar ned sin ekonomi till den nya nivån!
  • Lite nyfiken på varför du inte alls nämner (varken positivt eller negativt) skog och mark?
  • Tillägg till ditt inlägg: Det kan vara klokt att hålla isär samlarmynt och investeringsguld i form av mynt eftersom man slipper betala moms på investeringsguld.
@ToA:
  • Nu förstår jag vad du menade.
  • Ja, det verkar lite knepigt att lägga så mycket pengar i bankens förvaltning.
  • Angående torp så är marknaden lustig.
  • Angående skog så säljs den i norra Sverige kring virkesvärdet.

Vänligen
Jens
« Senast ändrad: 01 apr-12 kl 15:51 av torpjens »

Hagbard Handfast

• -
« Svar #36 skrivet: 01 apr-12 kl 16:53 »
Ifall man köper guldtackor eller guldmynt är som jag ser det valfritt, men det kan vara en idé att köpa i ganska små storlekar.

Det kan ju inte bli mer fel än så! Ska du investera/spara i guld så ska du till att börja med köpa rent guld, 24 karat och inget annat! Vidare är det inte sparande utan samlande om du köper guldmynt. Det är inte guldet du betalar för eller får tillbaka dina pengar för utan viljan hos andra att ha ditt samlarmynt. Dvs efterfrågan på just den sortens mynt du har vid säljtillfället. STOR skillnad. Har du otur var efterfrågan stor när du köpte myntet och lågt när du ska sälja vilket gör att du "bara" får tillbaka guldvärdet.
Ju större tackor du köper ju billigare är priset per gram.
Priset per gram är idag högre för samlarmynt än för guldtackor. Varför betala mer än man behöver?

Oavsett om du har guldmynt eller guldtackor går du inte till affären och handlar för dom så den liknelsen var ju lite... konstig. Ett guldmynts värde är aldrig större i en mataffär än vad som är präglat på myntet och handlar du med det i en mataffär, då går du med förlust på riktigt!

Jag har inte köpt guld på över fem år så jag ser inte guldet som svaret på alla världens problem men att hävda att det är bättre att köpa små mynt än stora tackor är fel! Har man inte pengar till att köpa stora tackor kan man köpa små tackor istället, det finns så små som 1g, det är fortfarande billigare och säkrare än att köpa guldmynt.

Hälsning
Hagbard Handfast
« Senast ändrad: 01 apr-12 kl 16:55 av Hagbard Handfast »

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 01 apr-12 kl 16:55 »
@HundensHusse:
  • Jättebra inlägg tycker jag!
  • Din tanke om buffert är lysande. Det är jätteviktigt att inte knäckas av oförutsedda utgifter eller av att hamna "mellan jobb". Man behöver i det senare fallet en buffert för att klara sig medan man skalar ned sin ekonomi till den nya nivån!
  • Lite nyfiken på varför du inte alls nämner (varken positivt eller negativt) skog och mark?
  • Tillägg till ditt inlägg: Det kan vara klokt att hålla isär samlarmynt och investeringsguld i form av mynt eftersom man slipper betala moms på investeringsguld.

När jag blev av med mitt dåvarande jobb i slutet av 2007 så tog det om jag minns rätt nästan fyra månader innan jag fick pengarna (som jag hade rätt till) från a-kassan. På en direkt fråga vad jag skulle göra under tiden de behandlade mitt ärende så fick jag svaret att jag kunde ju gå till socialen om jag behövde pengar.

Skog och mark nämnde jag inte eftersom jag inte vet nog om det för att kunna ha någon åsikt åt endera hållet.

Att köpa (och sälja) specifikt samlarmynt handlar knappast om att köpa guldet i dem, så det ser jag inte som att köpa och sälja guld, utan just samlarmynt. Ska man ta upp det så kan man lika bra köpa konst.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #38 skrivet: 01 apr-12 kl 17:23 »
Ja, som rubriken lyder, vad ska man placera pengar i nu egentligen? Bankkonton av alla de slag, fonder, aktier,
valutor.. etc...
Det kan gälla kort- eller långsiktigt, kom med era förslag!

Läser att det är många som har kommit med förslagen skog/mark och guld/ädelstenar.

Hade jag haft en nätt summa över så hade jag nog investerat det i mitt egna företag vilket på sikt skulle öka mina inkomster.
Eftersom jag arbetar med trädgård, lantbruk, djuruthyrning och upplevelser/uthyrning.
Den delen som skulle vara lättast att utöka och där jag ser ett stort behöv är djuren, så mer djur betyder att jag har behov av åkermark så jag kan odla mer foder och mer inhysnings utrymme för djuren.
Att köpa in mark är inte det lättaste då det inte är så många som vill sälja och om dom vill är priserna höga, 260 000 kr /ha sålde grannen för
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 01 apr-12 kl 17:29 »
Det kan ju inte bli mer fel än så! Ska du investera/spara i guld så ska du till att börja med köpa rent guld, 24 karat och inget annat! Vidare är det inte sparande utan samlande om du köper guldmynt. Det är inte guldet du betalar för eller får tillbaka dina pengar för utan viljan hos andra att ha ditt samlarmynt. Dvs efterfrågan på just den sortens mynt du har vid säljtillfället. STOR skillnad. Har du otur var efterfrågan stor när du köpte myntet och lågt när du ska sälja vilket gör att du "bara" får tillbaka guldvärdet.
Ju större tackor du köper ju billigare är priset per gram.
Priset per gram är idag högre för samlarmynt än för guldtackor. Varför betala mer än man behöver?

Oavsett om du har guldmynt eller guldtackor går du inte till affären och handlar för dom så den liknelsen var ju lite... konstig. Ett guldmynts värde är aldrig större i en mataffär än vad som är präglat på myntet och handlar du med det i en mataffär, då går du med förlust på riktigt!

Jag har inte köpt guld på över fem år så jag ser inte guldet som svaret på alla världens problem men att hävda att det är bättre att köpa små mynt än stora tackor är fel! Har man inte pengar till att köpa stora tackor kan man köpa små tackor istället, det finns så små som 1g, det är fortfarande billigare och säkrare än att köpa guldmynt.

Nu skrev jag ju till att börja med att om man köper guldmynt så bör man undvika de med alltför hög renhet. Det är ganska stor skillnad i hanterbarhet hos ett guldmynt på 22 eller 24 karat. 24 karat guld kan du inte ta ur sin förpackning och hantera utan att riskera att repa det; 22 karat är hårt nog att hanteras på vanligt sätt. Rör du dig ned mot 20 karat så är det inte mycket konstigare än våra vanliga svenska mynt vad gäller hantering.

Jag hävdar absolut inte att guld är "svaret på alla världens problem", lägg inte ord i min mun så är du snäll. Vad jag säger är att det kan vara ett väldigt bra sätt att bevara köpkraft över tid om man är medveten om hur guldet rör sig i förhållande till andra valutor!

Jag vet inte var du har köpt ditt guld men seriösa företag som köper och säljer just guld (i motsats till exempelvis mynthandlare, som köper och säljer mynt) gör ingen eller väldigt liten skillnad på exakt vilket mynt du köper eller säljer, utan sätter priset utifrån ädelmetallsinnehållet. Om det då är fråga om ett mynt på 20 karat, 22 karat eller 24 karat spelar väldigt liten roll, så länge finvikten är densamma. Exempelvis Guldcentralen sätter ju bara ett pris per gram finvikt på guldmynt.

Jag tittade, mest för skojs skull, vad prisskillnaden för jämförbara guldmynt och guldtackor är just nu. En guldtacka på 31,1 gram (specifikt 1 troy ounce) kan man få hos Liberty Silver för 381,69 kr/gram, medan exempelvis ett Krugerrand guldmynt med finvikt 1 tr oz kostar 372,88 kr/gram, dvs guldtackan är ungefär 2,3% dyrare. Tittar man på mindre storlekar så kan man köpa ett nederländsk 10 guilder-mynt (6,056 gram guld) för 381,61 kr/gram, en schweizisk 20 franc (5,806 gram guld) för 385,46 kr/gram, eller en 5 gram guldtacka för 394,20 kr/gram - guldtackan är nästan 3,3% dyrare än 10 guilder-myntet, trots likartat ädelmetallsinnehåll. Eller så kan man köpa en 3,11 gram (0,1 tr oz) australiensisk Lunar (24 karat guldmynt) för 456,86 kr/gram, 9,3% dyrare än närmaste guldtacka som är 2,5 gram för 418,00 kr/gram. För en 100 gram guldtacka får man betala 365,80 kr/gram just nu, alltså 1,9% mindre (räknat på finvikten) än för Krugerrand-myntet, som dock betingar en betydligt mer hanterbar valör även om nästan 12000 kr inte är småpengar. Så det går inte att säga generellt att mynt är dyrare än tackor, däremot finns det självklart exempel där mynt är dyrare - eller billigare - än tackor i motsvarande storlek.

I ovanstående har jag heller över huvud taget inte berört samlaraspekten, utan sett till just guldpriset. Vill man ha samlarmynt så är det en helt annan fråga, som jag ser det.

Att säga att ett guldmynts värde i en mataffär aldrig är större än dess präglade valör är inte helt sant. I Sydafrika är Krugerrands lagligt betalningsmedel utan präglad valör, dvs gäller för guldvärdet. Det jag skrev var heller inte menat som att man normalt sett skulle använda en 100 gram guldtacka för att betala på Ica (jag talade i sammanhanget om tackor och inte mynt; tror inte det finns så många guldmynt i den storleksklassen), utan helt enkelt att illustrera vilka summor det handlar om.

Dela detta:

* Inloggade just nu

231 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser