Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Placera pengar..... i vad???  (läst 16938 gånger)

Hagbard Handfast

• -
SV: Placera pengar..... i vad???
« Svar #40 skrivet: 01 apr-12 kl 18:32 »
Nu skrev jag ju till att börja med att om man köper guldmynt så bör man undvika de med alltför hög renhet. Det är ganska stor skillnad i hanterbarhet hos ett guldmynt på 22 eller 24 karat. 24 karat guld kan du inte ta ur sin förpackning och hantera utan att riskera att repa det; 22 karat är hårt nog att hanteras på vanligt sätt. Rör du dig ned mot 20 karat så är det inte mycket konstigare än våra vanliga svenska mynt vad gäller hantering.

Jag håller med om att man inte ska köpa 24karats mynt om man inte kan hantera dom.

Citera
Jag hävdar absolut inte att guld är "svaret på alla världens problem", lägg inte ord i min mun så är du snäll. Vad jag säger är att det kan vara ett väldigt bra sätt att bevara köpkraft över tid om man är medveten om hur guldet rör sig i förhållande till andra valutor!

Var har jag hävdat att du hävdar det?!? Förklara det för mig är du snäll. Jag skrev att jag anser att det inte är lösningen på världens problem.

Citera
Jag vet inte var du har köpt ditt guld men seriösa företag som köper och säljer just guld (i motsats till exempelvis mynthandlare, som köper och säljer mynt) gör ingen eller väldigt liten skillnad på exakt vilket mynt du köper eller säljer, utan sätter priset utifrån ädelmetallsinnehållet. Om det då är fråga om ett mynt på 20 karat, 22 karat eller 24 karat spelar väldigt liten roll, så länge finvikten är densamma. Exempelvis Guldcentralen sätter ju bara ett pris per gram finvikt på guldmynt.

Jag tittade, mest för skojs skull, vad prisskillnaden för jämförbara guldmynt och guldtackor är just nu. En guldtacka på 31,1 gram (specifikt 1 troy ounce) kan man få hos Liberty Silver för 381,69 kr/gram, medan exempelvis ett Krugerrand guldmynt med finvikt 1 tr oz kostar 372,88 kr/gram, dvs guldtackan är ungefär 2,3% dyrare. Tittar man på mindre storlekar så kan man köpa ett nederländsk 10 guilder-mynt (6,056 gram guld) för 381,61 kr/gram, en schweizisk 20 franc (5,806 gram guld) för 385,46 kr/gram, eller en 5 gram guldtacka för 394,20 kr/gram - guldtackan är nästan 3,3% dyrare än 10 guilder-myntet, trots likartat ädelmetallsinnehåll. Eller så kan man köpa en 3,11 gram (0,1 tr oz) australiensisk Lunar (24 karat guldmynt) för 456,86 kr/gram, 9,3% dyrare än närmaste guldtacka som är 2,5 gram för 418,00 kr/gram. För en 100 gram guldtacka får man betala 365,80 kr/gram just nu, alltså 1,9% mindre (räknat på finvikten) än för Krugerrand-myntet, som dock betingar en betydligt mer hanterbar valör även om nästan 12000 kr inte är småpengar. Så det går inte att säga generellt att mynt är dyrare än tackor, däremot finns det självklart exempel där mynt är dyrare - eller billigare - än tackor i motsvarande storlek.

Mycket bra sidan! Jag har kollat mot Tavex.se och där är mynten dyrare. Hatten av!!

Citera
Att säga att ett guldmynts värde i en mataffär aldrig är större än dess präglade valör är inte helt sant. I Sydafrika är Krugerrands lagligt betalningsmedel utan präglad valör, dvs gäller för guldvärdet. Det jag skrev var heller inte menat som att man normalt sett skulle använda en 100 gram guldtacka för att betala på Ica (jag talade i sammanhanget om tackor och inte mynt; tror inte det finns så många guldmynt i den storleksklassen), utan helt enkelt att illustrera vilka summor det handlar om.

Det var inte riktigt så jag tolkade det. Men det känns som att det blir väldigt lång väg att åka och handla mat om man ska åka till Sydafrika varje gång. Och dyrt... ;)  Och jag skrev präglade valör inte opräglad valör...Som ren kuriosa kan jag berätta att det finns 1kg mynt som är fullt lagligt betalningsmedel, i Australien.

Hälsningar
Hagbard Handfast
« Senast ändrad: 01 apr-12 kl 18:36 av Hagbard Handfast »

freitag

• Södermanland
« Svar #41 skrivet: 16 jun-12 kl 20:40 »
Jag funderar också mycket på vad som ger avkastning, men tänker som så att man kan dela upp investeringar i minst två kategorier; investeringar som potentiellt skulle kunna ge hög avkastning i framtiden då värdet av de investerade stiger och man väljer att sälja det inköpta (såsom fonder, aktier, bostäder, guld osv); och dels investeringar som kan ge en liten men jämn avkastning, och där köpandet och säljandet inte är det viktiga (såsom t ex köpa en affärslokal eller fastighet som går att hyra ut och på så sätt ge lite avkastning hela tiden). Den andra kategorin kan givetvis också ge en avkastning i framtiden i det fall t ex bostadspriserna skulle stiga och man har köpt en hyresfastighet/lokal eller liknande. Men det ser jag inte som jättetroligt i nuläget.

I den här tråden ser jag mest tips om kategori ett, förutom de tips om att köpa mark/gård/torp för framtida säkerställande av överlevnad (lite kraftfullt uttryckt kanske  ;)) som kanske skulle kunna gå i den andra kategorin, eller rentav en tredje.

Men finns det några fler tips på det som går att investera i och som kan ge en liten avkastning hela tiden? Alltså genom köpa något man kan hyra ut t ex. Maskiner? Lokaler? Torp för att hyra ut sommarmånader - men även för framtiden? Får man köpa ett torp och bara ha det uthyrt? För bostadsrätter finns det ju tydliga regler...

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #42 skrivet: 16 jun-12 kl 23:07 »

Hej!

Hur man kategoriserar placeringar beror nog delvis på hur man tänker men en vanlig uppdelning är: Lång tid eller kort tid. En annan vanlig uppdelning är som du gör: De med kassaflöde och de med värdetillväxt men utan kassaflöde. Själv gör jag för närvarande uppdelningen i: Sånt som behåller värdet i nuvarande ekonomiska system respektive sånt som blir värdefullt ifall vi hamnar i en lång och djup ekonomisk depression. Att jag gör den uppdelningen beror på att jag tror att vi står inför en ekonimisk nedgång av en art som ingen av oss varit med om.

Det talas här mest om sådant som ger avkastning på sikt skriver du och det stämmer nog men jag vill påstå att om man lyckas få tag i en skogsbit med blandade åldrar kan man få en skvätt pengar då och då. Visserligen kanske man inte avverkar mer än som allra tätast vart femte år, troligen inte oftare än vart tionde men det ger ändå en skvätt med ojämna mellanrum.

Vill man ha bättre genomströmning av pengar måste man nog blanda in mer arbete, antingen investerar man i någon verksamhet eller så skaffar man något - som du skriver - där det ramlar in hyra i någon form. Jag har dock fått uppfattningen att ju jämnare penningflöde man önskar desto mer jobb måste man göra.

Att hyra ut ett torp är inga problem. Bostadsrätters uthyrning är något föreningen beslutar om, det du får tänka på är väl att skriva ett avtal så att hyresgästen inte har besittningsrätt.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

fabian

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 18 jun-12 kl 07:15 »
ptja.. Sverige verkar ändå bara förlora och vid lågkonjunktur stiger alltid guldets värde så varför inte.
Men det är nog i huvudsak att se som förvaring och inte besparing. Säker femma men långsam sådan..

Det är bara den första miljonen som är svår, sen rullar det på.
Har för mig att någon speciell person har sagt den meningen men minns tyvärr inte vem.

Ingvar Kamprad som kommer från Emtaryd Agunnaryd nere i småland någon mil utanför Älmhult och där av namnet IKEA. Nått litet möbelföretag har jag för mig det är

Despierto

• -
    • Blott Sverige svenska preppers har
« Svar #44 skrivet: 19 jun-12 kl 11:54 »
Visst är produktiv mark en förnuftig investering men dagens bubbelpriser...

Spara gör jag i guld, vill jag spekulera gör jag det i silver. Långsiktighet är det viktiga i allt sparande, så även med ädelmetaller. Personligen föredrar jag Liberty Silver framför de andra skojarna. Inte bara är det är ett charmigare företag utan de erbjuder väldigt billiga produkter (Sveriges billigaste) och låg spread(skillnad på sälj-och köppriser).

Spreaden kan annars omintetgöra stora delar av sparkapitalet.
Besök Sveriges enda survialistblogg: www.innandetsker.blogspot.com

Sveriges billigaste silvermynt:http://libertysilver.se    2% rabatt med koden "survivalist"

torpjens

• Södermanland
« Svar #45 skrivet: 19 jun-12 kl 13:37 »
Hej!

Personligen föredrar jag Liberty Silver framför de andra skojarna. Inte bara är det är ett charmigare företag utan de erbjuder väldigt billiga produkter (Sveriges billigaste) och låg spread(skillnad på sälj-och köppriser).

2012-06-19 13:20 Gäller följande:

100 g ocirkulerad tacka
Tavex
Sälj = 37.811
Köp = 36.799
Spread = 1.012
Liberty
Sälj = 38.115
Köp = 36.686
Spread = 1.429
Tavex billigare och mindre spread.

10 g ocirkulerad tacka
Tavex
Sälj = 3.932
Köp = 3.680
Spread = 252
Liberty
Sälj = 3.998
Köp = 3.886
Spread = 112
Tavex billigare, Liberty mindre spread.

F.ö. är rådet att spekulera i silver tveksamt eftersom silver är momspliktigt i Sverige medan guld inte är det. Det betyder att man förutom spreaden tappar 20% av värdet (momsen) vid köp + försäljning om man inte är momsregistrerad för metallhandel.

Liberty Silver skickar ditt inköp efter att du betalt, under en kortare period har du alltså varken pengar eller metaller. Tavex kan skicka men du har också möjlighet att besöka dem personligen och handla över disk.

Så om man nu vill investera i metaller tror jag dels att guld är bäst eftersom det är momsbefriat och dels att Liberty Silver inte nödvändigtvis är den bästa leverantören.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Despierto

• -
« Svar #46 skrivet: 19 jun-12 kl 20:47 »
Är man ute efter låg spread föreslår jag Liberty Silvers egna mynt med 0% spread. Är man intresserad av momsfritt silver så erbjuder Liberty Silvers estniska systerföretag momsfria silvermynt.

Sveriges billigaste silvermynt:http://libertysilver.se    2% rabatt med koden "survivalist"

Despierto

• -
« Svar #47 skrivet: 19 jun-12 kl 21:15 »
Glömde...

Vill man ha momsfritt silver säljer Liberty Silver även cirkulerade svenska silvermynt. Fördelen med dessa är att man kan plocka ut småsummor ur sparkapitalet, hela vägen ner till enskilda tjugor. Så sinnessjukt mycket får man nämligen för en gammal tvåkrona numera...

torpjens

• Södermanland
« Svar #48 skrivet: 19 jun-12 kl 21:27 »
Hej!

Jag har snabbkollat Liberty Silver Estland och de spreadfria mynten och jag har svårt att se hur man ska placera i silver så att det blir bättre än i guld. Var och en gör förstås som den vill men den som funderar på att placera i metall bör noga kolla spotpriser, jämföra dem med grampriset på den produkt som avses köpas, kolla villkoren för spreadfria produkter (är det säkert att det håller i alla lägen) samt fundera över hur upplägget ser ut i allmänhet.

Jag menar inte att vara vrång, blir bara lite tveksam när någon pushar så för ett specifikt företag eller en specifik produkt. I synnerhet som jag inte ser några avgörande fördelar, kanske inte heller nackdelar men definitivt några frågetecken. Framförallt tror jag att man - som någon redan skrivit - inte ska se metaller som en investering att tjäna på utan snarare som ett sätt att bevara köpkraft, om nu inte metallen sjunker i värde.  :-\  Så, en investering beror nog - som vanligt - mycket på vad man tror om framtiden och hur mycket man är beredd att förlora. För den som är skuldsatt är jag personligen (det är alltså bara vad jag tror) övertygad om att den bästa investeringen är att amortera så mycket man kan.

Tror man på fullständig ekonomisk kollaps och är ute efter en ersättning för sedlar och mynt så kan man köpa kakor av stämplade 1g guldtackor från t.ex. Tavex eller från tillverkaren Valcambi (men det verkar konstigt nog dyrare).

Vänligen
Jens

Despierto

• -
« Svar #49 skrivet: 21 jun-12 kl 23:01 »
Som jag skrev: ska man spara så är det guld som gäller, silver är mer en investering i en industriell råvara eller ren spekulation.

Sedan är jag mycket svag för Liberty så jag dels gillar deras utbud men även företaget och personerna bakom det. Företagare som gör något de tror på rent filosofiskt och politiskt är ovanligt idag.

Anöedningen till att Volcambi tar en sådan hög premie är nog dels för att gynna sina återförsäljare och dels för att kompensera för att de inte sysslar med detaljhandel i någon större utsträckning. "Bryttackorna" är fasligt dyra men rätt roliga.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #50 skrivet: 22 jun-12 kl 04:06 »
Hur "man" skall placera sina pengar kan bara besvaras om man vet hur mycket det ror sig om... Allt under en halv miljon i dag, i Sverige, skulle jag inte tveka att satta in pa ett sparkonto. Inte en krona pa borsen. Om man vill gardera sig skulle jag ocksa lugnt rekommendera 25%-50% fysiskt guld, att grava ner i backen dar hemma. I Sverige alltsa.

Mark gar fetbort for nar S vinner valet 2014 kommer fastighetsskatten tillbaka och da blir den sakta pysande bubblan en snabbt sprickande vattenballong.

Guld kan du atminstonde stoppa i resvaskan och lamna landet med (finns annu inga hundar som tranats upp for att lukta till sig guld). Kontanter ar extremt flexibla och kan atminstonde sla inflationen med lite flyt.

Om du har mer an ett par miljoner kan man borja leka med mer avancerade tekniker... :)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #51 skrivet: 22 jun-12 kl 10:55 »
Mark gar fetbort for nar S vinner valet 2014 kommer fastighetsskatten tillbaka och da blir den sakta pysande bubblan en snabbt sprickande vattenballong.
En betalar ingen fastighetsskatt på jordbruksmark, det är bara på bostäder och dylikt.

Hela resonemanget i tråden är underligt. Den bästa investeringen är att amortera på sina lån. Den som är skuldfri kan ju börja "investera" i annat. Det här är ett forum för självhushållning, inte för folk som sitter i lägenhet och drömmer om att bli rika på att köpa silver och guld...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torpjens

• Södermanland
« Svar #52 skrivet: 22 jun-12 kl 15:44 »
inte för folk som sitter i lägenhet och drömmer om att bli rika på att köpa silver och guld...

Men även om man självhushållar kan det ju vara så att man sparat ihop en buffert och vill se till att den inte äts upp av inflation eller kraschande ekonomier. Så även om spekulation passar mindre bra på forumet så kan väl diskussioner om hur man behåller sina sparmedel intakta vara relevanta?

Vänligen
Jens

Despierto

• -
« Svar #53 skrivet: 24 jun-12 kl 01:25 »

Hela resonemanget i tråden är underligt. Den bästa investeringen är att amortera på sina lån. Den som är skuldfri kan ju börja "investera" i annat. Det här är ett forum för självhushållning, inte för folk som sitter i lägenhet och drömmer om att bli rika på att köpa silver och guld...

Ditt resonemang är underligt. Att betala på sina lån är ingen investering. Att betala på sina lån är att betala sina lån. Redan där visar du ju att du inte förstår själva konceptet.

Sedan kan du ju gå tillbaka till den första posten och läsa igen. Där efterfrågades specifikt investeringsråd. Tvivlar inte för en sekund att om OP hade haft med alternativet "amortera" bland investeringarna så hade de flesta, om inte alla, rekommenderat skuldfrihet i första hand och investeringar/spekulation i andra hand.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #54 skrivet: 25 jun-12 kl 14:09 »
Det är synnerligen ovanligt att folk i vuxen ålder som äger hus eller gård är skuldfria. Känner du många som är det?

Det bästa en kan göra om en har pengar över är fortfarande att betala av på sina lån. Men då får ju inte LibertySilver deala så mycket, förstås...

Ska du vara survivalist är du väl mest intresserad av att ordna mat i magen efter den Stora Krisen, då torde odlingsmark vara den bästa investeringen, eftersom du redan är skuldfri, tydligen. Tips: Silver blänker fint, men det går inte att äta... ::)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 25 jun-12 kl 15:19 »
Självklart är det en investering att amortera, enligt definitionen att en utgift nu ger avkastning senare. I det här fallet består avkastningen av minskade kostnader. Till skillnad från spekulation i ädla metaller och liknande är dessutom avkastningen någorlunda säker.

Upp. 21:8

• Södermanland
« Svar #56 skrivet: 22 jul-12 kl 20:18 »
Ja, som rubriken lyder, vad ska man placera pengar i nu egentligen? Bankkonton av alla de slag, fonder, aktier,
valutor.. etc...
Det kan gälla kort- eller långsiktigt, kom med era förslag!

Hej!

Det här blir mitt första inlägg i forumet.

Jag tycker att du ska fundera kring risknivån. Frågan känns allmän.

1. Hög risk: Placera i kapitalförsäkring eller investeringssparkonto i a) blandade aktier b) tillväxtmarknadsfonder c) olja

2. Låg risk: Aktieobligationer, räntefonder samt konton med god ränta (dock med insättningsgaranti).

Vad du än gör så ska du inte binda pengarna i sparkonton eftersom en ränteförändring kan inträffa som gör att du gjort "fel" val.

/Bankman
Ortodox tro - den smala stigen till målet

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #57 skrivet: 22 jul-12 kl 21:03 »
Hur "man" skall placera sina pengar kan bara besvaras om man vet hur mycket det ror sig om... Allt under en halv miljon i dag, i Sverige, skulle jag inte tveka att satta in pa ett sparkonto. Inte en krona pa borsen. Om man vill gardera sig skulle jag ocksa lugnt rekommendera 25%-50% fysiskt guld, att grava ner i backen dar hemma. I Sverige alltsa.

Guld kan du atminstonde stoppa i resvaskan och lamna landet med (finns annu inga hundar som tranats upp for att lukta till sig guld). Kontanter ar extremt flexibla och kan atminstonde sla inflationen med lite flyt.

Om du har mer an ett par miljoner kan man borja leka med mer avancerade tekniker... :)

Visserligen betalar man inte fastighetsskatt på mark, med om Krisen med stort K kommer är risken stor att privatägd mark nationaliseras. Vi markägare är trots allt en liten minoritet och när hyperinflationen mumsat i sig 99,9% av människors pensionsfonder tror jag att det parti som lovar att socialisera de "rikas" egendomar kommer att få en hel del röster. Därför ser jag inte mark som någon säker investering vid allvarliga kriser. Vid mindre sådana känns det dock tryggt att ha tillgång till ved och odlingsbar mark, eller vilt och fisk.

Själv placerar jag dels i fysisk ädelmetall, dels i mindre PM-juniorer. Fysisk PM ser jag som trygghet och aktierna som spekulation.

Strajder

• Aspegården
« Svar #58 skrivet: 31 jul-12 kl 09:40 »
Läste igenom tråden och inser att jag nog placerar mina pengar annorlunda än flera av trådskrivarna. Så här ser min mix ut:

• Amortera kortfristiga lån - exempelvis billån/konsumtionslån
  • Amortera inte huslån med extremt låg ränta (eller amortera bara litet) - boende är för mig "hyra" inte i första hand investering, bostadsbubblor gör värdet på fastigheter osäkert
  • Buffert på sparkonto motsvarande 2-4 månadslöner
  • Aktier - Bara stora etablerade företag med hög utdelning. Ingen "trading" utan jag ligger på aktierna vilket ger en utdelning kring 6-8 % utan avgifter till förvaltare. Inga fonder eller kapitalförsäkringar!!!
« Senast ändrad: 31 jul-12 kl 09:47 av Strajder »

Humle

• Västerbotten
« Svar #59 skrivet: 31 jul-12 kl 12:15 »
I grejer som kräver mycket energi att tillverka och som är användbara utan el/olja :). Energipriset kommer bara öka och öka. Emergi tror jag det kallas, summan av energin det krävs för att göra en produkt. Exempel är spik, garn, rep, verktyg, cyklar/cykeldelar... har ni bara utrymme så hamstra på :D.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser