Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Placera pengar..... i vad???  (läst 16936 gånger)

Humle

• Västerbotten
SV: Placera pengar..... i vad???
« Svar #60 skrivet: 31 jul-12 kl 12:19 »
Självklart är det en investering att amortera, enligt definitionen att en utgift nu ger avkastning senare. I det här fallet består avkastningen av minskade kostnader. Till skillnad från spekulation i ädla metaller och liknande är dessutom avkastningen någorlunda säker.
Om, nej förlåt, när det blir redig finanskris och räntorna höjs så ingen har råd att betala amorteringarna, då kommer banken att ta tillbaka det som du amorterar på. Vad gör ni då?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #61 skrivet: 31 jul-12 kl 20:42 »
Kom att tänka på en sak...

Många här verkar ju vara av åsikten att mark är något som kommer att vara en bra affär, problemet är bara att det är så dyrt att komma över någon vettig mängd mark eftersom priserna är rätt höga (om de är för höga eller ej går jag inte in på här).

Skulle det vara en bra idé att starta en ekonomisk förening och skramla ihop tillräckligt med pengar för att köpa ett markstycke på ett eller ett par hundra hektar? Förslagsvis 80% skog och 20% åker i anslutning till sjö eller å. Antag att varje delägare i den ekonomiska föreningen får (som exempel) 1 ha åker och 1 ha skog för enskilt bruk, del i den gemensamma åkerarealen samt del i den gemensamma skogen med både rättigheter och skydligheter att ta hand om dem samt del i avkastning som ved och odlingsresultat.

En fastighet på 100 ha kostar i spannet av 3-7 Mkr ungefär (Gävle och norrut) så om man slår sig samman 10 -15 st så skulle man behöva lägga 200 - 700 kkr per person. Det är kanske rimligt för en del att göra det och då skulle varje delägare få möjlighet att nyttja skogen för att bygga sitt hus och få del av resultatet av de gemensamma ansträngningarna eller bara få del av resultatet.

Jag tänker mig att man betraktar det som en investering med bonus i form av bomöjlighet.

God idé att investera i mark gemensamt?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 31 jul-12 kl 21:26 »
Om, nej förlåt, när det blir redig finanskris och räntorna höjs så ingen har råd att betala amorteringarna, då kommer banken att ta tillbaka det som du amorterar på. Vad gör ni då?

Den risken minskar i takt med amorteringarna, vilket gör det till en självklar investering för den riskmedvetne.

krikav

• Hälsingland
« Svar #63 skrivet: 02 aug-12 kl 23:21 »
Placering av pengar...

Hur man ska placera är jättesvårt att råda någon annan om, eftersom prioriteringar alltid är olika.

Personligen tycker jag det absolut klokaste man kan göra, med pengar eller andra resurser man vill använda, är att investera i något som minskar sina fasta kostnader.

Tilläggsisolera, plantera frukträd och bärbuskar, installera solpaneler.. etc.

Det är nog den mest säkra investering man kan göra idag.

Själv så har jag alltid prioriterat att betala tillbaka skuld.
Det är mycket skönt att vara fri från skuld, en bekymmersfri tillvaro som jag oroar mig för att för många i västvärlden inte unnar sig.

Huggorm

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 03 aug-12 kl 02:55 »
Kom att tänka på en sak...

Många här verkar ju vara av åsikten att mark är något som kommer att vara en bra affär, problemet är bara att det är så dyrt att komma över någon vettig mängd mark eftersom priserna är rätt höga (om de är för höga eller ej går jag inte in på här).

Skulle det vara en bra idé att starta en ekonomisk förening och skramla ihop tillräckligt med pengar för att köpa ett markstycke på ett eller ett par hundra hektar? Förslagsvis 80% skog och 20% åker i anslutning till sjö eller å. Antag att varje delägare i den ekonomiska föreningen får (som exempel) 1 ha åker och 1 ha skog för enskilt bruk, del i den gemensamma åkerarealen samt del i den gemensamma skogen med både rättigheter och skydligheter att ta hand om dem samt del i avkastning som ved och odlingsresultat.

En fastighet på 100 ha kostar i spannet av 3-7 Mkr ungefär (Gävle och norrut) så om man slår sig samman 10 -15 st så skulle man behöva lägga 200 - 700 kkr per person. Det är kanske rimligt för en del att göra det och då skulle varje delägare få möjlighet att nyttja skogen för att bygga sitt hus och få del av resultatet av de gemensamma ansträngningarna eller bara få del av resultatet.

Jag tänker mig att man betraktar det som en investering med bonus i form av bomöjlighet.

God idé att investera i mark gemensamt?

Vänligen
Jens
Risken att folk skall börja träta är nog väldigt stor. Gemensamt ägande funkar sällan anser jag, och framför allt när det gäller sånt som mark. Det är bara att se på alla allmänningar runt om i landet, eller sommarstugor som äger tillsammans. Då får man nog skriva ett extremt noggrant kontrakt och se till att samtliga följer det.

TW

• Finland
« Svar #65 skrivet: 07 aug-12 kl 15:49 »
Här i trakten finns mycket gemensamt ägande i form av bysamfälligheter. Ibland fungerar det väldigt bra och ibland inte alls.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 08 aug-12 kl 10:52 »
Göra sig av med lån och utgifter. Köpa mark i närheten av storstäderna. Städerna kommer att fortsätta expandera och markpriserna öka.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #67 skrivet: 10 aug-12 kl 19:41 »
Allt under en halv miljon i dag, i Sverige, skulle jag inte tveka att satta in pa ett sparkonto.

Om någon slängde en halv miljon svenska kronor i famnen på mig så skulle jag förmodligen ta en ganska stor del av de pengarna och göra mig av med en nästan lika stor del av mina skulder. 500.000 kr är ungefär 86% av mina totala skulder per månadssiftet juli/augusti. En snabb överslagsberäkning säger mig att det skulle förbättra mitt kassaflöde med i storleksordningen 3500 kr/månad (2000 kr ränta, 1500 kr amortering - och då har jag ändå minimal amortering på lånen just nu, av helt andra skäl). Dessutom skulle det minska min ekonomiska risk markant. Ett blancolån med 15 % ränta på den återstående delen av skulden skulle ge en räntekostnad på ungefär 700 kr/månad. (Allt före skatteeffekter.) En tredjedel av räntekostnaden vid tre gånger räntan.

Amortera inte huslån med extremt låg ränta (eller amortera bara litet) - boende är för mig "hyra" inte i första hand investering, bostadsbubblor gör värdet på fastigheter osäkert

(min fetstil) Är man orolig för bostadsbubblor så låter det för mig som ett alldeles utmärkt skäl att amortera på bolånet! (Och då uttalar jag mig inte om hurvida vi i Sverige har en boprisbubbla eller inte idag.) För vad kan hända om banken tycker att värdet på säkerheten (dvs fastigheten) inte längre motsvarar lånet? Jo, de kan oftast kräva in antingen amortering, eller ytterligare säkerhet. I extrema fall kan lånet sägas upp även om du har bunden ränta (skäl att förvänta sig att låntagaren inte kommer att kunna fullgöra sina förpliktelser, kallas det). Läs villkoren, där står med allra största sannolikhet något om det. Och vad händer om man blir av med sin inkomst, måste flytta, skiljer sig, skaffar barn, eller vad som nu månne hända? Har man ett lån som är större än marknadsvärdet på bostaden i det läget och behöver sälja så är sannolikheten stor att man får vara glad om banken går med på att lägga om mellanskillnaden till ett blancolån med aggressiva amorteringskrav. Har man amorterat så att lånet motsvarar marknadsvärdet och marknadsvärdet sjunkit drastiskt, så står man i alla fall med plus/minus noll på kontot när allt är klart, och har förmodligen en ganska stor skatteåterbäring att vänta kommande sommar.

Köpa mark i närheten av storstäderna. Städerna kommer att fortsätta expandera och markpriserna öka.

Det där låter för mig som spekulation. Det är möjligt att städerna kommer att fortsätta expandera, men bara för det är det inte säkert att just din markplätt blir så där eftertraktad, eller att du slår alternativavkastningen i något annat. Den som köpt hus i Malmö de senaste åren kanske inte är så glad åt prisutvecklingen där...
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

tiki

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 10 aug-12 kl 19:49 »
skog

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #69 skrivet: 12 aug-12 kl 01:27 »
skog

Som placering (spara säkert för att behålla köpkraft) håller jag med som spekulation (tjäna pengar på sina pengar) tror jag tåget gått: http://www.lrfkonsult.se/press/Nyheter/Skogsmarkspriser-2011/

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

hatte

• Uppland
« Svar #70 skrivet: 12 aug-12 kl 08:11 »
När jag var ung fanns tidningen Lyckoslanten med Spara och Slösa. Alla skulle ju vara en Spara för se henne gick det bra för. Verkligheten är nog att den det gick bra för är Slösa, mens Spara sitter med en allt magrare bankbok.
Dock har Lantmännen ett konto som ger någorlunda ränta.
Hatte

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #71 skrivet: 12 aug-12 kl 09:51 »
När jag var ung fanns tidningen Lyckoslanten med Spara och Slösa. Alla skulle ju vara en Spara för se henne gick det bra för. Verkligheten är nog att den det gick bra för är Slösa, mens Spara sitter med en allt magrare bankbok.
Dock har Lantmännen ett konto som ger någorlunda ränta.

Runt 3% (Lantmännens kapitalkonto verkar ge 3,044%) med insättningsgaranti är inte så svårt att få idag om man letar runt lite. [Sparräntan] [Compricer sparande] Klarar man sig utan insättningsgaranti så är det inga problem att få 5-8 % årsränta på ett bankkonto, beroende på om man kan tänka sig att binda pengarna eller inte. Fast inte ens 10 % ränta hjälper en att bygga upp en hyfsad buffert om man inte redan från början har utrymme att sätta undan pengar i förväg. Det personliga kassaflödet är viktigare än bankräntan (eller mer generellt avkastningen) som man får.

Kan du sätta undan 2.000 kr i månaden på ett sparkonto och inte behöver röra dessa så har du efter ett år 24.000 kr på kontot, och får lite grovt räknat räntan "bankränta gånger halva beloppet". Med 3 % ränta blir det 360 kr före skatt, med 7 % ränta 840 kr före skatt. Dvs, hade du inte fått någon ränta alls hade du haft de där nominella 24.000 kr; med 3 % ränta har du efter ränteutbetalningen och preliminärskatt ungefär 24.250 kr på kontot; och med 7 % ränta drygt 24.500 kr. Även med en ganska stor skillnad i räntesats blir skillnaden i pengar som synes ganska liten om inte beloppen är duktigt stora från början!

Den stora skillnaden idag mellan Spara och Slösa är ju att visserligen kan Slösa säkert få tag på pengar, men är utlämnad till någon annans godtycke. Det är mycket lättare att få beviljat ett uttag från sitt sparkonto än ett nytt lån. Sen är ju frågan vad man själv värderar högst - personligen vill jag ogärna jobba för banken.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser