Tack för svar! Jag får väl försöka med vintertäckning nästa vinter, vi har fullt med ormbunkar och de är kanske bra att täcka med...? Den ganska stora buske som stod ute i somras fick följa med till Amsterdam för att övervintra här. Det är den som jag ska försöka ta sticklingar av när det är gynnsamt. Frön har jag inga ännu, kanske köper jag några i vår.
Det är ett himla planerande när man bor på två ställen. För att inte bli helt frustrerad har jag bestämt mig för att köra "trial-and-error"-principen, dvs att helt enkelt acceptera att en del växter inte klarar sig själva under lång tid. Man lär sig vilka växter som är mest tåliga och undviker för klemiga sorter. Hittills är det i och för sig få växter som har kolat vippen, vilket jag naturligtvis är jättestolt över! Mest spännande är det med odlingen av grönsaker. Förra våren grävde jag ett stort potatisland i vår stora hage och det blev potatis i överflöd utan en enda droppe vatten förutom de som kom från ovan molnen. (Kom inte tillbaka dit förrän 2 månader senare.) Det kändes ju lite kul att allt hade gått av sig själv! Ska utöka grönsakslandet succesivt till sisådär 150 m2 under åren som kommer. Nästa projekt är att försöka odla ärter och bönor där potatisen växte. Har redan plöjt ned ett gäng foderväxter som gödning och täckt med ett lager kompost. Antar att det är bäst att förodla för att minska snigel- och fågelrisken. Hoppas få en rejäl "vägg" med Painted Lady-bönor på 2 meter eller mer! Man måste vara optimist! Och det finns nästan inget roligare än att planera för nästa säsong...
Ha det gott, alla!
Åsa