Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gulorna fast i hinnan  (läst 934 gånger)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
Gulorna fast i hinnan
« skrivet: 31 mar-12 kl 19:33 »
Lade 30 ägg i kläckaren förra fredagen och lyste igår. Det var tre olika raser och sex av äggen (samtliga av den rasen) såg tomma ut när jag lyste.

Nyfiken som jag är knäckte jag dem och det visade sig att gulan fastnat i hinnan. Varför?  ???

Av resterande 24 ägg plockade jag bort fem stycken och ingen av dessa hade gulan fastnat på.

Äggen är köpta på samma ställe.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Gulorna fast i hinnan
« Svar #1 skrivet: 01 apr-12 kl 09:34 »
Att gulan fastnar i hinnan brukar vara ett tecken på att äggen har legat stilla i samma läge för länge. Det är ju för att undvika det som man vänder avelsägg i väntan på surhöna eller att stoppa dem i kläckaren.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: Gulorna fast i hinnan
« Svar #2 skrivet: 01 apr-12 kl 09:43 »
Det var min första tanke också, men med tanke på att säljaren och jag pratade om hur bra den äggvagga äggen förvarades på var, tror jag inte att det är problemet.

Finns det några andra tänkbara orsaker?
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser