Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp som hackar på hönorna  (läst 3216 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Tupp som hackar på hönorna
« skrivet: 02 apr-12 kl 08:03 »
Sedan drygt en vecka tillbaka har jag en av mina sex hönor i en egen inhägnad på grund av att de andra hönorna hackat på henne så att hon började blöda på ena vingen (trots att jag sprayat henne med tjärspray). Igår var jag ute hos hönsen en längre stund och tänkte prova att sätta tillbaka den hackade hönan med de övriga.

Direkt blev hon av med två stjärtfjädrar som de andra ryckte bort. Sedan såg jag att även tuppen var på och hackade på henne. Jag visste inte att tuppen hade ett sådant beteende! Trodde nog att han brukade skydda sina hönor och hålla ordning på dem så att hackning i bästa fall inte förekommer. Har jag en tupp med "dåliga gener"? Tuppen är en ungtupp på knappa året. Kan hans hackande bero på oerfarenhet?

Har också sett att ännu en höna blivit hackad på, bak vid stjärtfjädrarna. Henne sprayade med tjärspray och lät henne vara kvar med de andra och hittills verkar det som att hon får vara ifred.

Tuppen och en av hönorna  (obestämd ras) kommer från en granne. Övriga fem hönor kommer från en äggproducent. Jag har kunnat läsa om att värphybrider från äggproducenter ofta har ett beteende där hackning är vanligt. Men jag upplever att det är hönan från grannen som är värst att hacka, och tydligen även tuppen nu då. Vad kan det bero på?

Kan det vara så att höns (och tuppar) kan märka att någon i besättningen är sjuk, och att det är därför som dom börjar hacka på den hönan?

Oj, det blev många frågor!

Vänliga hälsningar
Maria

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Tupp som hackar på hönorna
« Svar #1 skrivet: 02 apr-12 kl 13:23 »
Kan det vara så att höns (och tuppar) kan märka att någon i besättningen är sjuk, och att det är därför som dom börjar hacka på den hönan?

Jo så kan det vara, det står att läsa i hönsjukdom litteraturen att djur med Marek ofta blir hackade av de andra.
Varför minns jag dock inte.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-12 kl 14:03 »
Det kan också vara så att när hon varit ifrån flocken en vecka, betraktas hon nu som en "utböling".  Jag tror inte att höns har så dåligt minne att de glömt henne,  men hon har ändå varit utanför,  och nu ska hon få veta sin plats ordentligt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 02 apr-12 kl 14:22 »
Det kan ibland löna sej att ta bort mobbaren. Kolla in vem som är värst och sätt henne på undantag så kan hon om man har tur glömma bort att pickas. Det kan ibland funka att sätta tillbaka hönan när det är mörkt. Då är hon där när dom vaknar och har man tur kommer dom inte ihåg att hon inte var där när dom somna. Gör tvärt om med mobbaren ställ tillbaka henne när det är ljust så åker hon på moppo och sjunker i rang. Med lite tur kan det funka.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-12 kl 14:31 »
Tack för bra svar!

Jag funderar också på att skaffa tre höns till (Hedemora). Och jag tänkte då att en taktik kanske är att sätta tillbaka den mobbade hönan i samband med att de tre nya hönsen flyttar in, vad tror ni om det?

Att sätta undan den mobbande hönan var ju ett bra tips! De andra mobbar också lite, men inte så mycket som hönan som kom tillsammans med tuppen. Kanske är det hon som "inspirerar" de övriga till att hacka?

Hälsningar från en nyfrälst hönsägare :-)
//Maria

Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser