Sedan drygt en vecka tillbaka har jag en av mina sex hönor i en egen inhägnad på grund av att de andra hönorna hackat på henne så att hon började blöda på ena vingen (trots att jag sprayat henne med tjärspray). Igår var jag ute hos hönsen en längre stund och tänkte prova att sätta tillbaka den hackade hönan med de övriga.
Direkt blev hon av med två stjärtfjädrar som de andra ryckte bort. Sedan såg jag att även tuppen var på och hackade på henne. Jag visste inte att tuppen hade ett sådant beteende! Trodde nog att han brukade skydda sina hönor och hålla ordning på dem så att hackning i bästa fall inte förekommer. Har jag en tupp med "dåliga gener"? Tuppen är en ungtupp på knappa året. Kan hans hackande bero på oerfarenhet?
Har också sett att ännu en höna blivit hackad på, bak vid stjärtfjädrarna. Henne sprayade med tjärspray och lät henne vara kvar med de andra och hittills verkar det som att hon får vara ifred.
Tuppen och en av hönorna (obestämd ras) kommer från en granne. Övriga fem hönor kommer från en äggproducent. Jag har kunnat läsa om att värphybrider från äggproducenter ofta har ett beteende där hackning är vanligt. Men jag upplever att det är hönan från grannen som är värst att hacka, och tydligen även tuppen nu då. Vad kan det bero på?
Kan det vara så att höns (och tuppar) kan märka att någon i besättningen är sjuk, och att det är därför som dom börjar hacka på den hönan?
Oj, det blev många frågor!
Vänliga hälsningar
Maria