Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvalster...  (läst 5417 gånger)

Månskensbonden

• Uppland
Kvalster...
« skrivet: 01 nov-06 kl 12:54 »
 Hallå alla hönstokiga!.. :D
Mina hönor har drabbats av ett kvalster, jag tror att det heter fotskabbskvalster.. Fötterna och benen blir extremt fula och man märker på hönsens beteende att dom ogillar det starkt.. :-\
I början så försökte jag borsta rent med tandborstar och rengöra så gott de gick,men det GER sig INTE!..
Jag har Orpington,Dv. kochin, Mille Fleur, Blomme och Åsbo höns.
Åsbo hönorna har klarat sig jätte bra men värst drabbade är orpington. :'( Jag har haft flera stor städningar i hönshuset, dammsugit, bytt reden/sittpinnar, kalkat osv. Finns det ngt mer jag kan göra? ??? Tappar lusten när man ej ser framsteg.. :-\ Hur tycker ni att jag ska göra?.. Jag har funderat på att ta bort alla djur och börja om på nytt, men man har ju sina favoriter som man ALDRIG skulle kunna döda..  Jag är hemskt tacksam för svar!
P.S finns det någon som bor i närheten av Uppsala så skulle det vara kul att få kontakt med den. :) D.S
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Lise-Lotte

• Fånga dagen,den kommer aldrig igen!
    • Medelpad
    • Torpshammars Alpacka Gård
Re:Kvalster...
« Svar #1 skrivet: 01 nov-06 kl 14:55 »
Hittade detta på nätet!!

Fotskabbskvalster
Pålagringar på benen, s.k. kalkben, orsakas av fotskabbskvalster. De förekommer i små flockar om du slarvar med rengöringen. Du kan tvätta hönsens ben och smörja med vaselin, eventuellt blandat med lite såpa. Upprepa behandlingen efter någon vecka. Om detta inte hjälper, tag kontakt med en veterinär för behandling

<3 Lise-Lotte <3

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 01 nov-06 kl 16:05 »
Hej!

En hobbyhönsägare jag är bekant med, han sprejar 5-56 (sån här fuktutdrivande och rostlösande olja) på hönsbenen om de får kvalster!

Edgar

Hosiia

« Svar #3 skrivet: 01 nov-06 kl 16:33 »
Hej!
Jag fick för ca en månad sedan 7 st Dv. kochin hönor med väldigt fula ben. De var kraftigt angripna av fotkvalster. Jag köpte efter ett tips en salva, Tenutex på apoteket. Har smörjt benen på hönorna en gång med denna. Benen är i dag så gott som fria från benkvalster. Värt ett ett försök!
Sjusköterskestudent och lycklig ägare till dvärgkochinhöns.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #4 skrivet: 01 nov-06 kl 22:08 »
Absolut värt alla försök i världen!!!
Detta otäcka lilla skabbdjur går att få bort med envishet och en stor portion jävlar anamma ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

AndersT

« Svar #5 skrivet: 01 nov-06 kl 22:43 »
5-56 tror jag fungerar men gissar att det inte är så bra för hönsen, prova att tvätta med såpvatten , borsta av benen och stryk på vasselin som är blandat med trätjära, upprepa efter ett par dagar.., naturliga produkter som man själv kan använda..

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 01 nov-06 kl 22:54 »
CRC 5-56 är baserad på paraffinolja och mångverkande organiskt hämmande system som förhindrar rost och korrosion... rostfria hönsben  :P  ;D

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 nov-06 kl 23:16 »
Den har underbar lukt
Den kan driva bort fukt
Vilken universalprodukt!

http://www.singulartists.com/artist_r/rally_lyrics/5-56_lyrics.html

Sia

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 02 nov-06 kl 12:15 »
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 02 nov-06 kl 12:21 »
Tack för alla svar..! :D
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 06 nov-06 kl 17:52 »
tvätta hönsens fötter med såpavatten och smörj in med vanlig trätjära. uppreppa efter ett par veckor. kladdigt men verkningsfullt. :)

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #11 skrivet: 07 nov-06 kl 13:01 »
Hovfett med tjära funkar också bra! ;)

Lena A

« Svar #12 skrivet: 07 nov-06 kl 14:26 »
Ge inte upp Emilio_12  :)

Det lönar sig att vara envis och försöka få bort kvalster! Jag hade ett par Åsbohönor som hade fula ben och skrubbade benen med tandborste och kletade på olja och vaselin i omgångar.  Det hjälper.  :D

Dessutom tycker jag det är kul att pyssla om hönorna litet och inbillar mig att de också tycker det är skönt att få fina, lena ben. ;)

Jag gör en behandling med olja/vaselin ibland i förebyggande syfte, även om speciellt en höna utstår den här behandlingen under stort rabalder och skrik ;D

Så ge inte upp! Det här ger dig tillfälle att pyssla med hönorna.

pipens farsa

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 nov-06 kl 19:37 »
hej allihop
jag brukar använda skillingaryd-salva
det är en liten svart burk för hästar egentligen

smörj in benen och skabben försvinner på några dagar
spraya även redena med radar (då hönsen är ute)

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #14 skrivet: 09 nov-06 kl 19:18 »
Radar :o
Jag pudrar redena med Stalosan :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser