Beroende på vilken ras man har så är det helt normalt att unghöns börjar värpa på hösten, typ augusti-november, och fortsätter att värpa utan uppehåll fram tills de ruggar nästa september-november. Det gör mina isbar t ex.
Äldre hönor värper inte lika lång tid i följd, det kan vara en fördel om de inte börjar värpa för tidigt på senvintern/våren, om man vill ha ägg fram tills hösten.
Men jag har då aldrig varit med om att de gjort något långvarigt uppehåll på våren.
Mina unghönor som började värpa i höstas har värpt hela vintern, iofs färre ägg i veckan än nu när det blir ljusare och varmare. Under vintern har de bott i ett bristfälligt isolerat hönshus som alla dagar utom tre har haft dörrarna helt öppna på dagarna. De har varit utomhus alla dagar utom de tre ovan nämnda. Ingen el och därmed inget extraljus. Ett ganska litet fönster.
Är det riktigt kallt värper de lite färre ägg, men något helt värpuppehåll utom när de ruggar på hösten, det har jag inte haft på mina hönor i alla fall.
Däremot är de väldigt duktiga på att gömma äggen. En gång när jag tyckte att isbarerna lagt ovanligt lite ägg en period. Sedan hittade jag 9 ägg i ett ihåligt träd...