Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför slutade de värpa NU?  (läst 9062 gånger)

sonja på slätten

• Halland
SV: Varför slutade de värpa NU?
« Svar #20 skrivet: 09 apr-12 kl 06:08 »
Just detta är orsaken till att jag  ställer av mina hönor under vintern.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #21 skrivet: 10 apr-12 kl 11:04 »
Just detta är orsaken till att jag  ställer av mina hönor under vintern.

Under vintern ja :)

Första ägget kom på nyårsafton, hade jag vetat att de tänkte börja värpa redan då hade jag försökt skjuta på det mer... men samtidigt kunde jag inte sänka värmen, och ville heller inte ytterligare begränsa den lilla mängd dagsljus de fick heller.

Påsken räknar jag inte till vintern, och hade verkligen inte räknat med att det skulle gå från många plusgrader nattetid till under -20  :o
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #22 skrivet: 10 apr-12 kl 12:40 »
Alltså,  jag har dem avställda under vintern. Börjar köra igång dem så smått i februari, så kommer äggen i mars,  precis då jag vill ha dem.
Att det sedan har blivit vinter igen i april har ingen effekt.  Fast vi har förstås bara haft minus 6 på natten.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #23 skrivet: 10 apr-12 kl 13:00 »
Jo.. det förstod jag. Men jag vet inte tillräckligt mycket för att kunna avbryta deras värpande utan att kyla ner och mörkerställa så pass mycket att jag tycker det går över gränsen. Det kan säkert ha betydelse att de är så pass unga också. Jag försökte skjuta på det så länge som möjligt då jag givetvis helst har ägg hela sommaren snarare än mitt i kallaste vintern.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 10 apr-12 kl 13:15 »
Beroende på vilken ras man har så är det helt normalt att unghöns börjar värpa på hösten, typ augusti-november, och fortsätter att värpa utan uppehåll fram tills de ruggar nästa september-november. Det gör mina isbar t ex.

Äldre hönor värper inte lika lång tid i följd, det kan vara en fördel om de inte börjar värpa för tidigt på senvintern/våren, om man vill ha ägg fram tills hösten.

Men jag har då aldrig varit med om att de gjort något långvarigt uppehåll på våren.

Mina unghönor som började värpa i höstas har värpt hela vintern, iofs färre ägg i veckan än nu när det blir ljusare och varmare. Under vintern har de bott i ett bristfälligt isolerat hönshus som alla dagar utom tre har haft dörrarna helt öppna på dagarna. De har varit utomhus alla dagar utom de tre ovan nämnda. Ingen el och därmed inget extraljus. Ett ganska litet fönster.

Är det riktigt kallt värper de lite färre ägg, men något helt värpuppehåll utom när de ruggar på hösten, det har jag inte haft på mina hönor i alla fall.

Däremot är de väldigt duktiga på att gömma äggen. En gång när jag tyckte att isbarerna lagt ovanligt lite ägg en period. Sedan hittade jag 9 ägg i ett ihåligt träd...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lena70

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 10 apr-12 kl 14:05 »
Tror med på kylan, och att det blivit kallare ute..samma problem här, när solen och värmen försvann, försvann äggen med..Nu får jag bara ungefär hälften av äggmängden, mot normala fall..Och det ÄR verkligen ett trist väder ute..Vet inte själv om jag skulle vilja lägga ägg nu, om jag varit en höna..haha..

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 14 maj-12 kl 21:25 »
Jag har ett liknande problem med höns som plötsligt slutat värpa. för en dryg vecka sedan så bytte jag ut den gamla papplåda som jag tillfälligt haft som värprede mot ett nygjort och då slutar hönsen att värpa, bara något enstaka ägg se dess och då nästan bara av en höna som lägger utomhus. har prövat att ha de instängda i hus och hage hela dagen för att se så att de ej lägger någonannanstan, men inga ägg då heller. Myskankorna har betett sig likadant, inte ett ägg sen jag tog bort lådan.( de går tillsammans med hönsen). Jag satte in lådan iggen för tre dagar sen men, inte..

DE får samma foder som tidigare värpfoder, kokt potatis och kornkross. Har ökat på mängden något de senaste dagarna. Inga äggtjuvar heller. Ska prova att slå på värmelampan igen, även om det inte har varit någon märkbar temperatur sänkning. Men en kall och blåsig vår i allmänhet.
Hur har det gått med era höns har de börjat värpa igen?

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 16 maj-12 kl 10:23 »
Mina började värpa igen på påskafton :)

Nu ligger fyra av dem och ruvar istället... fast bara en på ägg så i natt åker det ut ett par ägg ur kläckaren och in under höns  >:D

Hönsamannen

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 16 maj-12 kl 23:06 »
Mina 8 höns brukade lägga i snitt 5-6 ägg varje dag innan påsk.
Sen under en period när man tyckte att det skulle bli full fart med vår och värme så var det bara 2-3 max under några veckor .
Nu har de börjat komma igång igen vilket känns bra. Även bekant i byn upplevde samma minskning också.
 ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser