Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har bilder på utveckling av ankägg?  (läst 3267 gånger)

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
Någon som har bilder på utveckling av ankägg?
« skrivet: 03 apr-12 kl 10:42 »
Jag slängde i fyra ägg i kläckaren utan förhoppning för drygt ett par veckor sedan. Vid genomlysning nyss kasserade jag tre av dem. Den fjärde är däremot inte lika självklar. Är det någon som vill vara snäll och lägga ut bilder eller länka till någon sida där man kan se hur genomlysning av ett befruktat ägg ska se ut vid den här tiden? Riktiga foton alltså, inte teckningar. Jag behöver något att jämföra med.
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

Squig

• Västergötland
SV: Någon som har bilder på utveckling av ankägg?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-12 kl 09:05 »
http://honsitrunsby.webs.com/avelochklckning.htm

Skrolla ner på sidan så ser du foton.

Efter ca 4-6 dagar så bör du se spindeln i ägget. Går inte att ta miste på.

Lycka till med äggen!
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-12 kl 09:05 »
Tack, jag ska kolla!
Problemet är att jag missade spindeltiden, eftersom jag inte var hemma då. Nu sitter jag här med ett ägg som ser annorlunda ut än de andra, men inte ser självklart befruktat ut ändå. Det är en mörk skugga, en tydlig blåsa, men inga blodkärl jag kan se.
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

Squig

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 apr-12 kl 18:03 »
Spindeln ser man bara om det är riktigt mörkt.

Kollade själv mina egna idag. Hon började ruva i tisdags och nu fick jag inte till riktigt mörker, utan jag kunde mest se att det var en större klump i ägget.

Kan du inte ta ett nyvärpt ägg, eller ett från kylen, och jämföra? Ett som inte utvecklas alls blir ju som en stor ficklampa. Inget svart inuti alls.

I slutet av tiden så går det knappt inte igenom något ljus alls, förutom där luftblåsan är.
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser