Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt ämne  (läst 2249 gånger)

kanot

• Västergötland
Nytt ämne
« skrivet: 13 feb-10 kl 10:28 »
Vem från er har erfarenheter med hönör från stora uppfostrare, som blir slaktat, när dem är bara 1,5 år gammal? Jag vill gärna rädda 4 till 6 stycken från slakteriet. Frågan är om dem kan hantera omställningen från vara instängd i en bur och komma nu på landet i ett nytt byggt hönshus med inhängd rastgard.
Hälsningar
Kanot

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
SV: Nytt ämne
« Svar #1 skrivet: 13 feb-10 kl 11:52 »
En före detta granne brukade hämta "gamla" höns från hönseriet men de ser ledsna och slitna ut och verkade rätt så slut i kroppen.
Kanske är det bättre att bara låta hönorna gå till slakt och ge ett par fina kycklingar en chans till ett helt lyckligt liv.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-10 kl 12:00 »
Jag har några sådana höns... Det var inte jag som tog hand om dem direkt efter hönseriet, utan de gick som sommarhöns hos en bekant först.

Jag är imponerad av dem! De är alltså någonstans mellan 2-3 år nu, och värper ihärdigt mitt i vintern. Har iofs lampa tänd på dagarna, fodrar med spannmål, lite allfoder och grönsaksrester. Vit leghorn.

Det är mina första höns, så jag har inte så många andra raser/höns att jämföra med dock  :-[
Landsflykting i storstan...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 13 feb-10 kl 12:37 »
De brukar "rätta" till sig när de får komma ut från äggfabriken och leva ett normalare hönsliv. Känner mång asom bruakr hämta några och ha som värphöns och de är nöjda med sina. De kan vara nästan nakna när de kommer men de får fina fjädrar sen och de värper bra.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 13 feb-10 kl 13:48 »
Jag har haft sådana höns flera gånger, både vita och bruna. I början var de bedrövliga, kunde knappt gå.  Men de ordnade till sig. De flesta blev dock inte långlivade. De fick problem med äggläggningen. En och annan blev kvar flera år.
Någon smitta mellan mina ordinarie höns och fabrikshönsen upplevde jag aldrig.
Väldigt olika temperament på de vita och bruna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 13 feb-10 kl 14:08 »
Väldigt olika temperament på de vita och bruna.
Utveckla gärna, vilken var skillnaden?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

patrick.

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 feb-10 kl 14:19 »
har för mig att någon sagt till mig att de bruna är lungnare....

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #7 skrivet: 13 feb-10 kl 15:05 »
har för mig att någon sagt till mig att de bruna är lungnare....

det är väll tvärt om...............har jag hört  :-X ;D ;)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 13 feb-10 kl 15:12 »
det är väll tvärt om...............har jag hört  :-X ;D ;)
samma här ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #9 skrivet: 13 feb-10 kl 18:14 »
Man bör kolla upp så de inte har röda hönskvalster. Jag tror det är ett ganska vanligt problem på hönserierna och inget man vill ha in i sitt hönshus.

Här finns en tråd med lite bilder. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=61913.0

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 14 feb-10 kl 22:13 »
En vän till mej fick några hönor från det lokala hönseriet då räven hade decimerat hennes flock kraftigt.
Fjädrarna växte ut rätt fort men i början fick hon köra ut dem på morgonen för att sedan jaga in dem på kvällen, men sedan lärde de sej och levde länge där.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 14 feb-10 kl 23:55 »
Tänk bara på att skydda dem från rovfågel om du har såna i närheten. Hönseri-hönsen brukar inte ha så bra instinkter, de fattar inte att rovfåglar är farliga. Nån form av nättak är att rekommendera.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

balotte

« Svar #12 skrivet: 15 feb-10 kl 07:23 »
Jag har 2st vita och 2st bruna. De var hemska när dom kom rädda och kunde knappt flaxa med vingarna inga fjädrar, men nu är dom jättefina och sociala helst de bruna. Det är alltid dom som kommer först när jag går ut, tror dom har lärt sej vad faror är. Mina var vaccinerade
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 15 feb-10 kl 08:07 »
Det finns så många milliarder höns att rädda varje år.   
De flesta värphöns räddas inte från att slaktas, de anses inte ens vara värda att slakta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #14 skrivet: 15 feb-10 kl 08:58 »
Jag tog två värphöns från en "ekologisk" hönsfarm.  o:) Vet inte riktigt var det var för ras, men den hade ett nummer snarare än ett namn vill jag minnas. Dom var rätt slitna i fjäderdräkten, men inte så illa som på bilderna från den andra bifogad tråden, dock ej fina. Dom förstod inte att äta av maten jag ger, allfoder, färska matrester eller sädkross, dom var väl vana att äta deras foder som enda kost (som väl var det som kanske var "ekologiskt".) Men efter några dagar började dom äta och lägga ett varsitt stooort ägg varje dag. Fjäderdräkten blev fin och dom anpassade sig utmärkt. Tyvärr blev ena tagen av höken, men den andra är en perfekt ägghöna som lägger i princip ett ägg om dagen. Just nu har jag två befruktade ägg från henne i kläckaren och hoppas på att åtminstånde en blir en god äggläggarhöna. (Pappan är hedemora, så det blir vad det blir) :P
Men jag vet inte om jag egentligen rekommenderar hönserihönorna.... ::)
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

johe71

« Svar #15 skrivet: 15 feb-10 kl 09:08 »
Men jag vet inte om jag egentligen rekommenderar hönserihönorna.... ::)

är man ute efter hönor som lägger många ägg så kan man knappast få bättre höns än värphybrider (det är ju trots allt många års, väldigt påkostad och kontrollerad, avel som ligger bakom dessa höns, med just syftet att få fram kostnadseffektiva äggläggare (dvs de ska ha låg dödlighet, äta så lite som möjligt per lagt ägg och lägga många ägg))... det kan vara ännu bättre om man får tag på dem som daggamla eller 16-18 veckors, än när de är en värpcykel gamla

tycker man att den storskaliga äggindustrin är fel så finns det sannolik bättre sätt att "motverka" den än att hjälpa äggproducenten till en större vinst... när de uttjänta hybriderna ska destrueras så får producenten betala för detta, ett par kronor per höna... åker du dit och betalar för att ta några uttjänta hybrider så får producenten istället betalt för dem... en ren vinst för producenten alltså... bryr man sig om höns och tycker att de är viktigare så skulle jag personligen nog heller titta på möjligheten att vara med och rädda någon av våra gamla lantraser genom att skaffa genbankshöns än att försöka "rädda" några industrihöns...

varje år slaktas det mer än 5 miljoner värphöns i sverige, plus lika många tuppkycklingar som "destrueras" direkt efter kläckning...

kanot

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 20 feb-10 kl 13:00 »
Ja tackar er alla för era givande svar. Det var jätte intressant att läsa era erfarenheter. Jag ser fram emot mina hönor, som ska komma när det blir varmare.
hälsingar
Kanot

karsan

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 21 feb-10 kl 04:07 »
"varje år slaktas det mer än 5 miljoner värphöns i sverige, plus lika många tuppkycklingar som "destrueras" direkt efter kläckning..."

Ja, fast som du skrev innan som destrueras väl de flesta värphönsen också? Nån som vet vad det händer med dem sen? Biogas?

kanot

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 21 feb-10 kl 09:05 »
Mest blir dödad via gas. Att köra hönor till slakteriet, kosta ju pengar dvs. man behöver personal som plockar hönor och "fylla på" dem i transportladorna. Mest 12!!!! stycken i en.
Dessutom finns det bara ett slakterie som slaktar värphöns (som jag vet), det betydder långa väggsträckar. Hittills är det mest Tyskland som köper slaktad värphöns - för det mesta svenskar är värphönor bara avfall.
hälsningar
Kanot

Dela detta:

* Inloggade just nu

204 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser