Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönspriser och kycklingspriser 2012.  (läst 6708 gånger)

jerker_s

• Södermanland
SV: Hönspriser och kycklingspriser 2012.
« Svar #20 skrivet: 20 nov-12 kl 19:10 »
PRISLISTA SVART OCH BLÅ KOPPARMARAN 2012

Avelsägg:          20:-/st

Kycklingar 1 dag – 4 veckor      60:-/st + 5 kr/v

Könsbestämd kyckling 4 – 6 veckor
Höna:            125:-/st
Tupp:            25:-/st

Könsbestämd kyckling 6-10 veckor   150:-/st

Höna värpande upp till 2 år      300:-/st

Tupp            100:-/st

Höna äldre än 2 år         150-200:-/st

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #21 skrivet: 21 nov-12 kl 07:14 »
Det var dessa priser jag tänkte ligga runt  ;D

Jag var på en hönsbytardag o sep och försökte sälja några tuppkycklingar, när jag sa att jag ville ha 75-100 kr för godingarna tittade samtliga på mig som om jag var dum i huvudet... Sen gick flera och köpte halvdöda industri (Det värsta jag sett!!!) hönor för 100kr st utan att blinka...
Många skänkte bort sina fina tuppar, så att de skulle slippa slakta dem själva, på det sättet dumpades priserna på samtliga han djur, så mina argument om bra foder och renrasighet och avel osv, var för döva öron...
Men jag tänker inte skänka bort eller sänka priser, då slaktar jag själv... Om jag inte har någon hjärteknipare som jag vill ska få ett fint liv   ;)
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #22 skrivet: 22 nov-12 kl 18:28 »
men herregud vilka priser såg att jerker kunde betala flera tusen för 2 höns det är ju sjukt och 100 kr för ett ägg som kostar 2-3 kr/st.
Jag har beställt maran ägg och jag ska föda upp kycklingar och sälja av maran men det är ju så att jag ser inte skillnad på tupp och höna så det får väll bli 60 kr för 1-6 veckors och sedan 100 kr tills jag vet könet.
Jag skulle kunna betala max 30 kr för avelsägg och 600 för ett par.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 22 nov-12 kl 18:58 »
men herregud vilka priser såg att jerker kunde betala flera tusen för 2 höns det är ju sjukt och 100 kr för ett ägg som kostar 2-3 kr/st.
Jag har beställt maran ägg och jag ska föda upp kycklingar och sälja av maran men det är ju så att jag ser inte skillnad på tupp och höna så det får väll bli 60 kr för 1-6 veckors och sedan 100 kr tills jag vet könet.
Jag skulle kunna betala max 30 kr för avelsägg och 600 för ett par.

haha sjukt... ::) mm.. Tycker inte det är så långt från 60-100 och 600 till några tusen.. Vänta tills du blivt biten av något!! Om du redan nu är villig att betala så pass ;)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 22 nov-12 kl 21:25 »
Men då får det inte vara typ 2 hedemoror eller något vanligt utan någon som är riktigt spec

FM

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 22 nov-12 kl 21:41 »
Som Azoo-Lina skrev så är det olika vad man betalar för och hur mycket man tycker det är värt.

Själv är jag oxå av den åsikten att jag gärna lägger mer pengar på något jag vet vilket job det är bakom. T. ex Jerker jobbar med Maraner och det är då ingen lätt uppgift ;) Dk som inte är av bra typ o fel färg är för mig inte värt ett jota... om det inte fanns en väldigt spec anledning till att jag behövde det ägget/hönan/tuppen/linjen...

Jag har själv betalat öv 50 kr avelsägg för en hönsras + färg jag gillade.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 23 nov-12 kl 06:35 »
Varför är det så mycket jobb för att ha maraner??

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #27 skrivet: 23 nov-12 kl 07:33 »
Det är jag också nyfiken på då jag funderar på att skaffa någon brunvärpare!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 23 nov-12 kl 09:39 »
Det är inte mycket jobb att ha Maraner, det är som vilka höns som helst.. Dock ligger det mycket arbete bakom om man vill få fram en stark stam djur som efterliknar rasstandarden, eftersom de flesta i sverige endast bryr sig om äggfärgen och knapt det när de kläcker.. De flesta svenska Maraner är enligt min mening knapt värda att heta Maraner och skulle troligen inte heller få heta det efter Fransk standard.

FM

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 23 nov-12 kl 13:07 »
Precis som Jerker skriver! Att både försöka få fram bra typmässiga djur och att få en bra äggfärg = mycket noga avelsarbete och 'hård' selektering. Visst kan man avla eller föröka "okontrolerat" men då blir nog resultatet ett annant. Beror vad man har för mål.

:) 

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser