Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klarar sig större raser bättre från angrepp?  (läst 3451 gånger)

Bulan

• Västergötland
Klarar sig större raser bättre från angrepp?
« skrivet: 06 apr-12 kl 09:28 »
Eftersom jag igår, återigen, blev av med mina två bästa värphöns  :'(   (blandning Isbar/Silkes/Aracuana samt världens underbaraste tupp pga rovfågelangrepp undrar jag; Klarar sig större raser bättre när det gäller den typ av angrepp? Eller får fågeljäv*** bara mer kött att äta om jag byter till större ras? Vilka raser är störst i så fall?? Jag vill ju så gärna kunna ha mina underbara höns gående fritt...  :( 

Tacksam för svar!
Bulan

sonja på slätten

• Halland
SV: Klarar sig större raser bättre från angrepp?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-12 kl 09:33 »
Jag hade en stor Sussex-tupp.  Han vägde över 5 kg.   Höken tog honom.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Torry

« Svar #2 skrivet: 06 apr-12 kl 17:39 »
Jag har blivit av med bla stor Kochin till höken så stora höns klarar sig nog inte bättre från duvhöken men har du dvärghöns så är det även problem med sparvhöken.
//Torry

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 apr-12 kl 17:46 »
De klarar sig kanske bättre om de blir angripna och överlever med skador, eftersom skadorna blir mindre i förhållande till hönans storlek. Men det bästa är nog att ha raser som är väldigt uppmärksamma på vad som händer runt dem så de hinner ta skydd. Lantraserna brukar rekommenderas med tanke på det.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Bulan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 apr-12 kl 17:57 »
Ja då kanske det inte blir bättre med större höns ändå då  :-\   Så lantraserna är lite mer uppmärksamma då alltså?  Tål att tänkas på. De som klarat sig bäst av mina (hittills) är dock mina små dvärg kochiner.... Och de är ju minst av alla mina här så där har jag ju kanske svaret själv (inte alltid de minsta som ryker alltså). De har hittills sprungit och gömt sig i stenröset och så har jag fått i princip plocka ner sten för sten för att komma åt stackarna och hjälpa dem ut.  :(  Sambon har dock fått för sig att större raser klarar sig bättre, men det tror jag han grundar på att grannen ännu inte blivit av med en enda höna (de har stora gula Orpington).
Bulan

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 apr-12 kl 18:09 »
Det var det svaret jag fick när jag undrade. Att raser som flyger bra och är uppmärksamma är bra. Tunga stora raser är ju oftast väldigt lugna och flyger inte bra, så jag skulle satsa på en lättare ras. Flera tuppar är ju bra också, är ju större chans att någon upptäcker hotet om de är flera. Sedan är min teori att vita höns och andra som syns tydligt inte är så bra heller. Båda hönorna som blivit angripna här har nämligen varit vita och det finns ju en anledning till att det inte finns massa konstiga färger på djuren i naturen - de som blir "fel" färg blir ju snart tagna av rovdjur. Hedanefter kommer jag därför ha mest svarta, grå och bruna höns som smälter in bättre i omgivningen. Min lilla svarthöna hade jag själv jättesvårt att hitta när de gick fritt ute förra sensommaren, hon bara försvann i skuggorna, medan blandishönan som blev tagen och sussexhönan som blev angripen men överlevde för att jag hörde tumultet och sprang ut syntes lång väg när man skulle kolla vart de höll hus.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Bulan

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 apr-12 kl 18:17 »
Ja det är ju så klart som korvspad med färgerna förstås!! Det tänkte jag inte ens på! Tack!  :D Tur att andra tänker åt en när man själv tydligen inte gör det  :-[   Svarthöns? De har jag nog aldrig sett tror jag, får nog googla!  :D
Bulan

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 06 apr-12 kl 18:25 »
 :D. Nä jag hade aldrig tänkt på det innan heller, förrän det slog mig att båda som blev angripna här var just vita.

Alla svarthöns är tydligen inte så vackra som min lilla Ester har jag sett i böcker och så, men har sett en här på forumet som har jättefina - har inte sett dem i verkligheten, men på hemsidan är de väldigt vackra. Det är en ganska liten ras så vill man ha en normalstor höna kanske man skall ta en annan ras, men hela dom är ju svarta så det är verkligen inte lätta att hitta när inte ens en röd kam lyser bland buskarna. Min lilla Ester är den absolut vackraste, näpnaste lilla höna jag sett hittills - med stooora mörkbruna rådjursögon :). På nedre bilden ruvar hon, så det är därför kammen lagt sig. Vill man ha en ras som värper väldigt bra kanske inte svarthöna är den bästa heller, för de ruvar gärna, så det blir nog många avbrott i värpandet. Ester är verkligen ingen bra värpare, men det gör mig inget - hon får så gärna vara ruvhöna :).

« Senast ändrad: 06 apr-12 kl 18:35 av Paradisgården »

lena70

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 apr-12 kl 21:13 »
Höns, tuppar,kycklingar, ankor med för den delen..Oavsett storlek och färger, är lätta byten för rovdjur, därför att de inte försvarar sig..De blir oftast överrumplade, hinner kanske inte ens märka vad som är på gång, de blir vettskrämda, ger upp utan strid, kanske hinner några ta skydd, när de väl inser vad som händer sina kompisar..Det här är ett väldigt lidande för djuren, många kanske dör av rovdjursattacker, men inte alla, många skadas svårt..Tycker det är vårt (människans) ansvar att skydda djuren, de förstår inte hur farligt det är därute, tyvärr, men det gör vi..

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #9 skrivet: 06 apr-12 kl 22:05 »
Vi har Sussex Ljus Colombia = vita. Men det var en av våra svarta maraner som rök. En teori är ju att vita höns ser större ut än svarta, så tänkte nog vår hök.  ;) Tack o lov har den inte varit på återbesök. Vi har ett gäng grönvärparblandisar, i nuläget ca 8 v. gamla, de är riktigt vakna & håller ögonen uppåt. De är lättare i typen än sussex o maran.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Luff

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 06 apr-12 kl 22:26 »
Radio funkar bra mot hökangrepp. Varför och om det funkar jämt vet jag inte men jag märkte skillnad. Tyvärr brydde sig inte räven om radion eller att vi var 100 m bort.
« Senast ändrad: 06 apr-12 kl 22:50 av Luff »
//Luff

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 06 apr-12 kl 22:27 »
Vita höns ryker först,samma sak med duvorna alltid de vita som stryker med.
Har man haft massvis med hönssorter så vet man att svensk dvärg är duktiga på att dels hålla sig gömda,och de springer fort och flyger bra,brahma är stora men de hinner aldrig fly men å andra sidan överlever de angrepp bättre..
Fjäderfän och kaniner

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 06 apr-12 kl 23:50 »
Radio funkar bra mot hökangrepp. Varför och om det funkar jämt vet jag inte men jag märkte skillnad. Tyvärr brydde sig inte räven om radion eller att vi var 100 m bort.

Varför det funkar måste väl vara för att ljudet stör höken?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Luff

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 07 apr-12 kl 17:06 »
Ja fast många vittnar ju om att höken anfallit fast dom stått bredvid.
Det kanske är kanalen det beror på ;-)
//Luff

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 07 apr-12 kl 17:26 »
Ja fast många vittnar ju om att höken anfallit fast dom stått bredvid.
Det kanske är kanalen det beror på ;-)

Eller att de som stod bredvid inte pratade så mycket. Eller att radion ger ifrån sig störande ljud som vi människor inte märker.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Luff

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 07 apr-12 kl 18:40 »
inte omöjligt.
//Luff

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #16 skrivet: 08 apr-12 kl 13:43 »
JAg har ju mina höns fritt ute och idag flög tre fåglar högt uppe och lät typ iiaaahh i ett kör, vad är det för ena? De var så långt bort så jag tog inte in hönsen men ibland ser jag dem här i krokarna, är det någon fågel som tar hönsen och dess kycklingar?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #17 skrivet: 08 apr-12 kl 18:56 »
Det låter som ormvråkar.  De är i allmänhet ofarliga för höns.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #18 skrivet: 09 apr-12 kl 09:56 »
Ormvråkar indeed, de kryllar av dem här men de tittar inte ens åt höns. Duvhöken har dock ett oskyldigt litet "kvitter" som smälter in i vilken småfågelsång som helst om man inte vet vilket det är.  :-\ Har åkt med duvhök i kattbur från Borås till Säve via buss & spårvagn, någon trodde jag hade en papegoja i buren, eftersom den hade ett litet drillande ljud. Sedan höjde jag handduken som var för gallret så att hon såg ögonen, då blev hon ganska tyst.  ;D (jobbade på räddningscentral för vildfåglar)

Ganska ironiskt, först räddar jag dem & sedan svär jag för att de tar hönsen. Samtidigt räknar man med det eftersom man låter sina höns gå fritt, man skall inte bli arg på en uteliggare om denne tar från en buffé man dukat upp på gatan & satt en varsågod-skylt vid liksom... Vår sussextupp drog lärdom av händelsen & nu varnas det om det så bara är en duva som flaxar över gårn.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

247 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser