Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trågkupa  (läst 2062 gånger)

jakobsdal

• Halland
trågkupa
« skrivet: 06 apr-12 kl 11:47 »
Hur placera ramar i trågkupa med början från flusteröppningen i tråget går det i 18 ramar.I första hand vill jag göra avläggare. Tacksam för svar.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: trågkupa
« Svar #1 skrivet: 06 apr-12 kl 14:01 »
Jag förstår inte riktigt frågan? Är det hur du ska fylla ut med mellanväggar etc? Så fort det är väder till det nu i april kan du fylla hela utrymmet med ramar, bina drar ihop sig runt ynglet och det gamla fodret. Eventuellt kan du sedan driva på lite genom att  smyga in en mellanvägg i taget mellan ynglet och pollenramen eller mellan pollenramen och honungen. Det är viktigt att de inte upplever sig inlåsta av foder och honung, då är det bättre om du tillfälligt låter drottningen gå upp en en skattlåda (om du kan ha sådana inne din trågkupa).

jakobsdal

• Halland
« Svar #2 skrivet: 06 apr-12 kl 14:37 »
Tack Olof!  Som ny biodlare så uttrycker man sig kanske inte på rätt sätt.Men att ta det från början. Jag köpte en avläggare på 10 ramar (lågnormal) i höstas som jag övervintrade,och har bara kollat så att dom har foder kvar.Så nu till min fråga  kan jag fylla på med mellan väggar i tråget eller skall jag sätta på en skattlåda med bara mellanväggar eftersom jag som ny inte har några utbyggd ramar

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 06 apr-12 kl 14:51 »
Börja med att fylla på i tråget, men håll lite koll när draget kommer igång att drottningen inte blir blockerad, då kan det vara bättre att låta henne gå uppåt. Det fina är nämligen att om du sätter två foderramar rakt ovanför klotet med mellanväggar utanför så går yngelsättningen rakt upp i foderramarna och de töms. Efter några veckor kan du stoppa ner dem i tråget igen och flytta upp nyutbyggda tomma ramar i skattlådan och då över spärrgaller.

I tråden
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=128516
diskuteras lite olika utökningsalternativ med mellanväggar. Där finns lite tips och råd från olika personer, även sådana som inte fattar att utbyggda ramar är brist när man är nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

223 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser